Al meer dan 20 jaar lang is de waterburcht van Alden Biesen, in Bilzen (Belgisch-Limburg), tijdens de maanden mei en juni hét decor voor de Zomeropera Alden Biesen. Dit buitenevenement brengt 12.000 bezoekers naar de Landcommanderij die jaarlijks genieten van operavoorstellingen zoals Don Pasquale of Carmen. Wij gingen op 19 mei een kijkje nemen bij ‘Villa Léhar’, de première van het seizoen 2022, en zagen een prachtig spektakel in een indrukwekkend decor.
Tekst: Dimitri van Moerkercke
De Alden Biesen Zomeropera is traditioneel een groots evenement met verschillende elementen. Er is de voorstelling zelf waarvoor heel wat techniek en logistiek nodig is om een vlekkeloze avond aan te bieden. Heel wat voorstellingen worden voorafgegaan of afgesloten met recepties, waar er een hapje of een drankje genuttigd kan worden. Een derde en niet te onderschatten element is het verblijf van de crew en artiesten van de Zomeropera. Alden Biesen beschikt zelf over 30 kamers, waardoor de medewerkers op de site zelf kunnen verblijven.
Achter de schermen
Hoe wordt zo’n evenement georganiseerd en wat kunnen klanten verwachten van het team van Alden Biesen? Een blik achter de schermen…
06u - Start van de dag
De zon is net opgekomen en een team van technische medewerkers begint aan hun ochtenddienst. Zij lossen de nachtdienst af en zullen de laatste grote voorbereidingen treffen voor de première van die avond. Het technisch team zorgt voor een algemeen vlot verloop van de dag op het domein van Alden Biesen en staat klaar voor ondersteuning van het event, waar nodig.
07u - Ontbijt
Het team van de Zomeropera overnacht op het domein zelf en dat levert heel wat voordelen op, zo kunnen ze zich in alle rust voorbereiden op de première. Ze starten hun dag met een ontbijtbuffet dat het keukenteam van Alden Biesen heeft klaargemaakt. De crew van de Zomeropera verblijft enkele weken ter plaatse en dan is het de uitdaging voor het keukenteam om kwalitatieve en gevarieerde maaltijden te voorzien. Het ervaren team kent na meer dan 20 jaar alle verwachtingen van de klant en zorgt op die manier voor heerlijke ontbijten, lunches en diners. Tegelijkertijd met de keuken- en zaalploeg start de poetsploeg die zorgt dat alle ruimtes er piekfijn uitzien.
09u - 12u - Meeting Alden Biesen
De eerste meeting van het Alden Biesen team start om de laatste punten te bespreken. Achter de schermen wordt alles in gereedheid gebracht om de dag in goede banen te leiden. In de loop van de voormiddag zal het congresteam telefoontjes en mails van klanten behandelen, maar ze staan ook klaar om last-minute verzoekjes van de medewerkers van de Zomeropera te beantwoorden.
14u - Meeting Alden Biesen & Zomeropera
Het team van de Zomeropera komt bijeen en bespreekt samen met de verantwoordelijken van Alden Biesen alles wat er nog moet gebeuren voor de première. Tijdens de volledige voorbereiding van het evenement is en blijft deze communicatie cruciaal. Een dagelijks contact, zonder barrières, zorgt voor een vlotte omgang en zorgt voor een voorbereiding en verloop zonder zorgen.
16u - Voorbereiding receptie
Een première vraagt natuurlijk om een receptie en die voorbereiding begint al vroeg. De eerste gasten komen pas enkele uren later aan, maar achter de schermen is een externe cateraar druk in de weer met het voorbereiden van de hapjes. In Alden Biesen heeft de klant namelijk de keuze uit het eigen keukenteam, of hij selecteert die uit een lijst van geprefereerde cateraars.
19u - Aankomst eerste gasten
De voorstelling start om 20u30, de eerste gasten komen dan ook al toe vanaf 19u. Voor de première kunnen zij al genieten van een welkomstdrankje en kunnen zij zich voorbereiden op het spektakel dat de Zomeropera is.
22u - Receptie
De voorstelling eindigt met een staande ovatie voor de muzikanten en solisten. De genodigden wandelen naar de Rijschool waar hen een receptie staat te wachten en over de voorstelling kan worden nagekaart.
Exclusief
Een avondje Zomeropera in het prachtige, 800 jaar oude kasteeldomein is voor uw gasten of personeel zeker een onvergetelijke ervaring. Zélfs als u niet zo thuis bent in de wereld van de klassieke muziek. Bedrijven kunnen een avond exclusief voor hun personeel of klanten reserveren.
Meer info via info@zomeropera.be
Over Alden Biesen:
In het Kasteeldomein van Alden Biesen vergaderen, er een event zoals de Zomeropera bijwonen, een eigen personeelsfeest laten doorgaan of een productlancering organiseren: wie er ooit geweest is, keert gegarandeerd met een wauw-gevoel naar huis. Het prachtige kasteelcomplex werd in 1220 opgericht door de Teutoonse (Duitse) Ridderorde. Hier waan je je, dankzij het prachtige, 80ha grote domein rondom het kasteel met haar Engelse en Franse
tuinen, letterlijk in het zuiden van Frankrijk. Het is het grootste kasteeldomein binnen de Euregio.
De site beschikt over meer dan 30 soorten verschillende zalen (van 10 tot 350 personen), zowel moderne als historische.
Met 3.500 m2 aan vergaderruimtes, een verscheidenheid aan plenaire zalen tot 350 personen en tal
van break-outmogelijkheden, beschikt de Landcommanderij over een ruim aanbod aan congresruimtes. Je kan er eveneens terecht voor kleine boardmeetings (vanaf deze zomer bijvoorbeeld in Studio Roelants, de voormalige conciërgewoning) of recepties voor zo’n 500 personen.
Buiten kunnen zelfs publiekstoegankelijke evenementen plaatsvinden voor 25.000 bezoekers. Ondanks het bijzonder authentieke karakter beschikken alle ruimtes over de meest moderne vergaderapparatuur, een permanente technische dienst, modern AV-materiaal, podiumelementen en zelfs tentoonstellingsschermen. Uiteraard kunnen uw vergaderingen of opleidingen gevolgd worden door een buitenreceptie, -feest of zelfs -diner. Het park biedt verschillende mogelijkheden voor ontspanning en nagenieten. Bezoekers en congresgangers kunnen genieten van de natuurpracht die het domein te bieden heeft: van de hoogstamfruitboomgaarden tot de ‘follies’ van het Engels Park, de symmetrie van de Franse tuin of het meanderende Vlonderpad. Wat is er beter dan na een vergadering even met het team een ontspannende wandeling te maken, of zelfs een workshop te organiseren midden in de natuur?