De feestdagen zijn achter de rug, het nieuwe jaar is begonnen – een mooi moment om even met elkaar terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te blikken op het nieuwe jaar. Wat zal de toekomst brengen? En wat kunnen we leren uit het verleden? Een nieuw jaar is altijd een moment van opnieuw beginnen, nieuwe kansen, nieuwe inzichten – kortom, een ideaal moment om informeel met elkaar te proosten op de toekomst. MEETINGS zet voor u op een rij hoe u een geslaagde nieuwjaarsbijeenkomst
organiseert.
- Begin op tijd!
Het organiseren van een bijeenkomst kost altijd meer tijd dan u had verwacht. Begint u daarom op tijd. Het boeken van een locatie en eventuele artiesten moet u ruim van tevoren al doen, omdat u anders de kans loopt achter het net te vissen. Verstuurt u de uitnodigingen ook op tijd – agenda’s
lopen anno 2024 heel snel vol. - Locatie
Een locatie buiten de deur – een meetingslocatie dus – is meestal de ideale locatie voor een gezellig samenzijn. Kies een locatie die past bij uw budget en de te verwachten gasten, maar probeer ook te verrassen. Let u erop dat niet alleen de locatie aantrekkelijk is, maar ook de aankleding en vooral
het eten en drinken. Een locatie kan perfect zijn, maar als de hapjes en de drankjes tegenvallen, dan zullen uw gasten het na afloop alleen daarover hebben en niet meer over de bijeenkomst als zodanig – en die vieze smaak wilt u echt niet overhouden. Heel origineel is een poffertjeskraam,
waarbij iedereen onbeperkt heerlijke Hollandse poffertjes kan bestellen. Maar uiteraard kunt u ook andere lekkernijen laten serveren. - Luchtige speeches
Niets is saaier wanneer er een droog feitenrelaas over het afgelopen jaar wordt opgerakeld. De blikken van uw gasten zullen boekdelen spreken: “Dat weten we al, we waren er zelf bij.” Een leuke speech bevat kwinkslagen en verwijzingen naar leuke voorvallen, maar gaat ook in op de essentie
van wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Om uw medewerkers te motiveren voor het komende jaar, is een inspirerende speech ook belangrijk. Vertelt u wat u van uw mensen verwacht in de nabije toekomst, maar laat ook zien wat het voor hen oplevert. Plezier in het werk is belangrijk en goed gemotiveerde mensen zijn bereid, een tandje erbij te zetten als dat nodig is. Als u zelf niet echt een held met speeches bent, is er altijd wel iemand anders die dat kan – en zo nodig huurt u een
spreker in. Veel locaties hebben goede sprekers in hun netwerk. - Activiteit
Een nieuwjaarsreceptie met een leuke activiteit zal uw medewerkers bijblijven. Zeker voor bedrijven met niet al te veel medewerkers is het heel eenvoudig, met een leuke workshop met elkaar in beweging te komen. Denkt u hierbij aan een cocktailworkshop, boogschieten of een klimwand.
Vanzelfsprekend is het verstandig, een zodanige activiteit te kiezen, dat deze ook echt bij uw mensen past. Let hierbij ook op collega’s die mogelijk in een rolstoel zitten. Het mooie aan dergelijke activiteiten is dat mensen elkaar ook weer eens op een andere manier leren kennen en dit komt de
onderlinge samenwerking altijd ten goede. - Gezellige sfeer
Een receptie waar een pijnlijke stilte valt, is op dat moment mislukt. Muziek is eigenlijk onmisbaar. U kunt een band regelen, maar een aantrekkelijke playlist is ook een optie. En als u het idee heeft, dat uw collega’s wel zin hebben in een spetterend dansfeest – ga gerust uw gang en huur een DJ. Samen swingend het nieuwe jaar in maakt in dat geval een uitstekende indruk.