Landgoed ISVW, gelegen in het hart van Nederland, vormde op maandag 5 februari even het middelpunt van de Nederlandse en Belgische meetingsbranche. Vertegenwoordigers en eigenaren van de beste locaties uit beide landen waren hier voor het MEETINGS Business Event bij elkaar gekomen om te ervaren wie de felbegeerde MEETINGS Awards in de wacht zou slepen. De winnaars van de regionale en landelijke MEETINGS Awards waren het over één ding roerend eens: elke MEETINGS Award is de bekroning van een teamprestatie.
Zoals altijd is de uitreiking van de MEETINGS Awards een uitgelezen event om met elkaar de successen van het afgelopen jaar te vieren en te netwerken met collega’s uit de branche. Dat bleek ook uit de goed bezochte borrel na afloop van het event, waarbij Landgoed ISVW voor zeer smakelijke hapjes en dranken had gezorgd. Meer stemmen, meer deelnemers Om in de stemming te komen was er een kort optreden van Joshua Samson. Hij is performing & recording artiest en had een bijzondere warming up voor de aanwezigen in petto. Het begon met een eenvoudige vraag: zijn er mensen die je nog niet kent? Meteen ontstonden er gesprekken tussen allerlei aanwezigen die elkaar inderdaad tot op dat moment niet kenden. Een interactieve vorm van tellen in twee talen en met handklappen rondde de warming up op een ludieke wijze af. Tellen in het Spaans ging nog, in het Turks werd toch al wat ingewikkelder voor een groot aantal deelnemers.
Heltjo Brinkman opende vervolgens het MEETINGS Business Event officieel met een korte toespraak. Hij is directeur van Brinkman Media Group, uitgever van het blad MEETINGS, dat de jaarlijkse verkiezingen voor de MEETINGS Awards organiseert. In een korte toespraak heette hij iedereen welkom. Met gepaste trots memoreerde hij aan het feit dat er dit jaar meer aanmeldingen waren en ook dat er ruim 300 stemmen meer zijn uitgebracht voor de MEETINGS Awards. “Dat betekent dat de waardering voor deze verkiezingen en daarmee ook de waarde van deze Awards nog steeds toeneemt,” aldus een tevreden uitgever.
Hij dankte in zijn openingswoord verder de ISVW, de Internationale School Voor Wijsbegeerte, voor de gastvrijheid. Met een kwinkslag legde hij de nadruk op het begrip school: “We zijn weer even terug op school en wel voor de rapportuitreiking – en iedereen heeft een goed rapport.” Landgoed ISVW wordt in de weekenden vaak geboekt voor studiegroepen die zich met filosofie bezighouden. Op werkdagen zijn er veel zakelijke groepen die genieten van de gastvrijheid van dit landgoed vlak bij Amersfoort. Tenslotte heette hij Erik Peekel welkom, al jaren een vriend van Brinkman Media Group, die bij elke bijeenkomst weer op een nuchtere en tegelijk leuke manier de puntjes op de i weet te zetten. Ook memoreerde hij aan het team van MEETINGS, dat dit jaar enkele nieuwe collega’s mocht verwelkomen.
Waarom MEETINGS Awards?
Erik Peekel leidde een klein live-interview met Heltjo Brinkman in met een zeer mooie quote: “De MEETINGS Awards zijn eigenlijk de Oscars voor meetingslocaties.” En daarmee raakte hij het belang van deze onderscheiding in de essentie. De MEETINGS Awards vormen een onderscheiding die serieus genomen wordt in de branche. Klanten zijn geïnteresseerd in wat locaties in het nabije verleden hebben gepresteerd en als je een onderscheidende award in de wacht sleept, dan heb je ook daadwerkelijk iets neergezet.
Op de vraag hoe het allemaal begonnen was, antwoordde Heltjo Brinkman zeer duidelijk: “We zijn ermee
begonnen om de betrokkenheid van de lezers van MEETINGS te vergroten. Dat is gelukt en hierdoor is de
MEETINGS Award uitgegroeid tot een gewaardeerde publieksprijs.” Ook voor marketingdoeleinden zijn de MEETINGS Awards een belangrijk fenomeen. Zodra een locatie genomineerd is, kan er een pakkende campagne worden gestart om zoveel mogelijk stemmen te krijgen – maar de nominatie is tegelijk heel sterk voor de interne binding binnen een team. “De medewerkers van een locatie gaan gezamenlijk voor goud.”
De uitstraling naar binnen én naar buiten toe wordt door Bart van Gheel van Landcommanderij Alden Biesen in het Vlaamse Bilzen bevestigd. “Artiesten zijn trots op een gouden plaat en wij zijn trots op een MEETINGS Award aan de muur bij de receptie. En wij laten onze award ook op onze sociale media zien. Er wordt op die manier toch ook een wauw-effect bereikt”
Regionale MEETINGS Awards
Na dit informatieve onderdeel reikte Erik Peekel de regionale MEETINGS Awards uit. Nederland is opgedeeld in vijf regio’s. Hoewel er niet in alle regio’s voor alle categorieën locaties waren genomineerd, worden ook de regionale verkiezingen door de locaties zeer serieus genomen. Een locatie, die een regionale award wint, kan hiermee aantonen een sterke binding met de regio te hebben. In een tijd waarin ‘koop lokaal’ weer sterk in opkomst is, is dit een sterk USP.
De officiële uitslag van de regionale awards
Beste Trainingslocatie Regio Oost: Buitengoed Fredeshiem
Beste Trainingslocatie Regio Midden: Gardens Business Centre Oudlaen
Beste Trainingslocatie Regio West: Suite Hotel Pincoffs
Beste Trainingslocatie Regio Zuid: Auberge De Smockelaer
Beste Vergaderlocatie Regio Oost: Nationale Park De Hoge Veluwe
Beste Vergaderlocatie Regio Midden: Hotel Mitland
Beste Vergaderlocatie Regio West: Golden Tulip Hotel Leiden
Beste Vergaderlocatie Regio Zuid: MECC Maastricht
Beste Evenementenlocatie Regio Noord: Atlas Theater Wildlands
Beste Evenementenlocatie Regio Oost: Rabo Theater De Meenthe
Beste Evenementenlocatie Regio West: Kinepolis Leidschendam
Beste Evenementenlocatie Regio Zuid: Château St. Gerlach
Beste Congreslocatie Regio Noord: Martiniplaza
Beste Congreslocatie Regio Oost: Van der Valk Hotel Tiel
Beste Congreslocatie Regio Midden: Koninklijke Jaarbeurs
Beste Congreslocatie Regio West: Fokker Terminal

Na de pauze kregen alle aanwezigen een boomwhacker – dat zijn kleurige plastic buizen van verschillende lengtes die elk een bepaalde toon kunnen voortbrengen als er mee op de hand of tafel geslagen wordt. Onder leiding van Joshua Samson werd er eerst ijverig met tonen en ritme geoefend, waarna er een waar boomwhackersorkest ontstond, dat niet alleen een wervelende show gaf, maar ook veel plezier uitstraalde. Om het moeilijker te maken, werd er ook getracht te zingen en te neuriën – en dat bleek een grote uitdaging te zijn. Maar het doel was bereikt: iedereen was weer in beweging gekomen en klaar voor het grote moment.
Beste trainingslocaties
Na dit muzikale intermezzo kondigde Erik Peekel de uitreiking van de nationale awards aan. De bronzen award voor Beste Trainingslocatie van het Jaar ging naar Suite Hotel Pincoffs uit Rotterdam. Hotelmanager Marjolein van Asperen was vanzelfsprekend erg blij met de award: “Dat wij als kleine locatie zo’n mooie prijs in de wacht slepen, is een opsteker voor het hele team.”
De winnaar van het zilver in dezelfde categorie was Double Tree by Hilton Parc Soestduinen. Cluster Commercial Manager Bastiaan Bongers benadrukte het feit dat een locatie veel meer is dan een vergaderzaal. “Het gaat bij ons om making the moment.
Bij ons kun je alle kanten op, zowel binnen als buiten, in de prachtige omgeving. Wij maken onze locatie op die manier breder dan de locatie zelf is.”
De winnaar van het goud kwam even eens uit Utrecht: Gardens Business Centre Oudlaen. Varisha Jharihar,
Sales & Reservations Coordinator, was uiteraard blij met deze topprestatie: “Dit is een beloning voor het hele team én voor alle trainers die onze locatie gebruiken.”
Beste vergaderlocaties
In België won Sky Venue by Corsendonk Hotels de gouden award voor Beste Vergaderlocatie van het Jaar. Pauline Verhoeven, Hotel Manager, maakte in haar dankwoord van de gelegenheid gebruik, het unieke van deze locatie nog eens te benadrukken: “Het uitzicht op de 17e etage van de Turnovatoren is fantastisch. Het is bij ons heel fijn vergaderen.”

In Nederland legde Van der Valk Hotel Schiphol A4 beslag op de bronzen award. Arjen van der Linden, Salesmanager Meetings & Events, roemde de internationale mogelijkheden van dit hotel: “Op een steenworp afstand van Schiphol is ons hotel perfect voor internationale meetings. We hebben 725 kamers en het gratis parkeren – voor gasten – is uiteraard ook ideaal.” Het zilver ging naar Hotel Mitland. Dit familiebedrijf werd mede vertegenwoordigd door Manager Banqueting Tim den Hartog, die eveneens refereerde aan de ligging van zijn hotel: “Hotel Mitland staat vlak bij het Science Park. Veel groepen die aan ziekenhuizen en bedrijven zijn gerelateerd, komen vaak bij ons terug.”

De beste vergaderlocatie van het jaar was echter MECC Maastricht. “Dit voelt als erkenning voor wat wij al jaren proberen te bereiken,” aldus Frank Mimpen, Commercial Director bij de gouden locatie uit Maastricht. “Met de vernieuwing van de congresen vergaderzalen is dit de pluim die we nodig hebben.” Zijn collega Thom Nijsten, Salesmanager : “Dit is natuurlijk ook heel goed voor de marketing. Ook hier kun je die erkenning laten zien.”
Beste evenementenlocaties
In België wist Waerboom de zilveren award in de wacht te slepen en legde Van der Valk Hotel Gent beslag op de gouden award – een promotie, want deze locatie was vorig jaar nog goed voor zilver. In Nederland ging het brons naar Château St. Gerlach. Basil Lotens, Director of Sales en Revenu bij deze unieke locatie van de Oostwegel Collection, nam de award in ontvangst. “Wij ontvangen veel gasten voor onder andere Tefaf. Veel gasten komen geregeld terug.”
De Bonte Wever uit Assen ontving de zilveren award. Het goud ging naar Atlas Theater Wildlands. Yvonne Olthof, Accountmanager Zakelijke Markt, ziet de award als een beloning voor het unieke concept van deze locatie: “Nergens in Nederland vind je een combinatie van een theater met een dierentuin. En ook de dierentuin is beschikbaar voor meetings. Wij hebben de grootste overdekte kas ter wereld en die is ook voor feesten beschikbaar.”
Beste congreslocaties
In België won Faculty Club uit Leuven vorig jaar nog brons en ook dit jaar won deze locatie brons. Het zilver ging naar Center Parcs De Vossemeren. Park Sales Manager Meetings & Events Paul Janssen was vanzelfsprekend trots: “We zijn het best bewaarde geheim van Center Parcs: je kunt bij ons overnachten, eten en tot in de kleine uurtjes activiteiten organiseren.” De gouden award ging naar Landcommanderij Alden Biesen. Patrick Cornelissen, Algemeen Directeur van deze gouden locatie, roemde de teamprestatie: “Gastvrijheid en de medewerkers staan op 1 bij ons. We zijn een achthonderd jaar oude locatie met moderne faciliteiten.”

In Nederland werd de bronzen award toegekend aan Fokker Terminal. Director Sales & Event Tim Rosman benadrukte de beleving van een congres met een knipoog naar het luchtvaarverleden van de Fokker Terminal: “Je kunt een congres anders aanvliegen, bijvoorbeeld met een beetje festivalsfeer. In onze flexibele ruimte met veel eigen materialen kunnen we elk event anders maken.” Martiniplaza was vorig jaar nog winnaar van het brons en wist nu de winst letterlijk te verzilveren. “We kunnen grote evenementen op het juiste niveau organiseren,” aldus B2B Manager Marlou Kroeze. “We hebben vijftig jaar ervaring en zijn een icoon in Groningen.” De gouden congreslocatie was, net als vorig jaar, Koninklijke Jaarbeurs.
Aan de top komen is een prestatie, aan de top blijven is een nog grotere prestatie. Niek Krebbers, Sales Manager, roemde de teamprestatie: “Dit is knetterhard werken en we hebben een mooie campagne gevoerd.” Zijn collega Herman Mantel is nog maar net begonnen als CCO. Waarom heeft hij voor deze gouden locatie gekozen? Zijn antwoord is helder: “Een fantastisch team en een dynamische omgeving. Dat spreekt me erg aan.”
Na de afsluiting door Erik Peekel volgde er nog een fotomoment en een gezellige nazit bij de borrel.
