Een bedrijfsfestival is helemaal van nu, zeker voor grote bedrijven. Helemaal anders dan een personeelsfeest. Een interessant format voor grote(re) bedrijven, ondernemingen die in full continu systeem werken of organisaties die in shiften werken bijvoorbeeld en daarom ook nooit stoppen met werken. Zo’n concept is mogelijk minder aantrekkelijk voor kleinere KMO’s, voor wie de prijs per kop te hoog kan zijn. Maar voor een paar duizend personen wordt het wel interessant. We hadden hierover een gesprek met Tom Bellens, CEO van Mediamixer.
“De grote projecten die wij momenteel organiseren, worden in house gerund”, begint Tom zijn verhaal. “Wij beheren zo’n corporate festival van begin tot eind. We doen de volledige precommunicatie, de inschrijvingen, we maken de video’s voor (sociale) mediakanalen, de content voor op het evenement met reporters, de nazorg, we zorgen dat er inhoud op een digitaal platform wordt geplaatst… Dat projectmanagement wordt in house gedaan, door een volledig team dat het DNA van de klant door
en door kent.”
Aandacht aandacht!
“Ik heb altijd heel sterk geloofd in live communicatie, inhoudelijke evenementen, evenementen met een boodschap, zeg maar. Voor corona, en tijdens corona is dat nog opvallender en belangrijker geworden. Ik merkte echter dat het bijzonder moeilijk is geworden om mensen bij de les te houden als je op voorhand niet duidelijk bent over het doel van het evenement. Tijdens een personeelsfeest (met de nadruk op ‘feest’) wilde de CEO er altijd nog wel ergens een speech tussen stoppen. Mensen gaan echter met een bepaalde doelstelling naar een evenement. Ze willen of geïnformeerd of geïnspireerd of gesensibiliseerd worden. Of alleen fun en plezier beleven. Maar toch zag je telkens opnieuw die speech er tussen glippen, en nog eentje van de salesdirecteur, en de marketingdirecteur. Achteraf bleken die sprekers dan gefrustreerd te zijn omdat ze niet boven het geroezemoes in de zaal uit konden spreken. Achteraan in de zaal luisterde niemand. Zeker voor grote bedrijven die met veel arbeiders werken, bleek dat een pertinent probleem te zijn, zij tonen vaak nog sneller hun ongenoegen bij een directielid die niet inspirerend spreekt.” “Wij doen meer dan ooit nog steeds inhoudelijke evenementen, met een boodschap die moet worden overgebracht. Maar dan moet het format daar wel aan worden aangepast zowel vormelijk als inhoudelijk. Zeker voor grote bedrijven, ziekenhuizen, zorginstellingen die in shifts werken kan je moeilijker een klassiek personeelsfeest organiseren dat om 18 uur van start gaat. Of eender welk event dat op één bepaald moment doorgaat. Dat gaat gewoon niet. Er is altijd wel een ploeg die niet tevreden is met de keuze van het uur. Voor dergelijke klanten moet je een ander format uitvinden.”
Focus op eigen mensen
“Het is voor dat type klanten dat ik heel erg sterk geloof in het format van een festival. Dat is minder formeel, zonder speeches, en over een langere tijd uitgerold. Het podium geef je er niet aan de directie, het podium is er voor de artiesten, de medewerkers, zelfs voor talent uit eigen rangen. Ook jubilarissen of gepensioneerden kan je op zo’n dag in de bloemen zetten. Een festival geeft het podium aan de eigen mensen.”
Communicatiemiddel
“Alles wat je op zo’n festival doet, kan je ook achteraf gebruiken in je interne communicatie om fierheid mee te geven of in je externe communicatie bij je zoektocht naar nieuw personeel of bij je relatie met de overheid. Als je kan communiceren dat je de ideale werkgever bent, met een gezonde bedrijfscultuur, met af en toe ook eens de mogelijkheid om met collega’s te genieten, dan wordt zo’n festival een strategisch communicatiemiddel. Een communicatiemiddel voor ‘employer branding’, of voor ‘duurzaamheid’ waar iedereen vandaag de mond van vol heeft. Omdat je bijvoorbeeld tijdens dat corporate festival teams had rondlopen die promotie maakten tegen afval. Of vooraf in je ‘pre-comm’ had ingezet op vervoer met de fiets. En je daar achteraf een video van hebt rondgestuurd. Dat is promotie voor eigen personeel én naar buiten toe. Elk detail bepaalt mee de identiteit en de cultuur van je organisatie.”
Geen rompslomp
“En tot slot, de deelnemers aan zo’n corporate festival verlangen de service en de mindset van een professioneel georganiseerd bedrijfsevenement (bv. niet moeten aanschuiven aan de bar, goed werkende en propere toiletten, niet moeten ploeteren door de modder, geen files van en naar de eventlocatie), maar met de look en feel en het DNA van een bruisend festival. Daar zit ongetwijfeld nog muziek in.”