Hoe maak je het beste aan je doelgroep duidelijk dat Groningen de perfecte stad is voor het organiseren van kenniscongressen en zakelijke evenementen? Door ze dit zelf te laten ervaren. Groningen Conventions liet op 6 en 7 februari ruim negentig meeting- en eventprofessionals kennismaken met de stad, bijzondere locaties en actuele transitiethema’s. Tijdens het evenement MPI Crossing Borders, dat Groningen Conventions in samenwerking met vakvereniging MPI Netherlands Chapter en twintig Groningse partners organiseerde, stond Groningen anderhalve dag lang in de spotlights bij ruim negentig meeting-, congres- en eventprofessionals. Het event werd afgetrapt met een spectaculaire opening bij Martiniplaza. Willem de Kok, directeur Martiniplaza en voorzitter van de Groningen Congres Alliantie, vertelde meer over de activiteiten van Groningen Conventions, waarvan beide organisaties mede-initiatiefnemer zijn.
Vervolgens maakten de deelnemers kennis met diverse locaties waar kenniscongressen en zakelijke evenementen kunnen worden georganiseerd, waaronder Martiniplaza, Best Western Hotel Groningen Centre, Forum Groningen, het historische Feithhuis, The Market Hotel by WestCord, de Martinikerk en DOT. Tijdens deze kennismaking konden de deelnemers zelf het historische, autoluwe Groningen ervaren. Het feit dat de locaties op loopafstand van elkaar liggen, maakt deelname aan een congres voor de gast tot een plezierige, veilige en vooral effectieve ‘congres bubble’. Dat geeft de deelnemers energie en maakt een bijeenkomst in Groningen uniek.
Transitiethema’s Tijdens het evenement was eveneens uitgebreid aandacht voor de transitiethema’s die een belangrijke rol spelen bij het aantrekken van kenniscongressen en zakelijke evenementen. Deelnemers konden kiezen uit de learning journeys: ‘The Future of Energy’ bij EnTranCe Centre of Expertise Energy en ‘The Future of Health’ bij Royal Avebe waarbij de deelnemers op een innovatieve wijze leerden over het werken aan een betere wereld. Coöperatie De Graanrepubliek nam de deelnemers mee in een bijzondere proeverij met allerlei innovatieve toepassingen van Nederlands oergraan. Het programma werd afgesloten met een boeiend verhaal van Professor Valentijn en een ruimtereis in 3D in DOT, het enige fulldome 3D-koepeltheater in Nederland. Landelijke publiciteit Wouter Olland, manager Groningen Conventions, kijkt zeer tevreden terug op het evenement. “Gedurende anderhalve dag stond Groningen volop in de spotlights en hebben we landelijke publiciteit weten te genereren bij de meeting-, congres- en eventplanners. Bovendien hebben we laten zien dat we zelf een heel tof evenement kunnen neerzetten met een team van 35 mensen bij ruim twintig partners in de stad en de provincie, en dat allemaal op vrijwillige basis. Het vertrouwen dat de aangesloten partners in Groningen Conventions en elkaar hebben, is groot.”
Stad voor kenniscongressen Groningen Conventions heeft de komende jaren als doel gesteld om Groningen op de kaart zetten als de perfecte stad voor het organiseren van kenniscongressen en zakelijke evenementen. Die bijeenkomsten geven een impuls aan de Groningse economie; een deelnemer levert de stad al snel zo’n 300 euro per dag op. “Belangrijke aanjagers van congressen zijn Rijksuniversiteit Groningen en het UMC Groningen”, vertelt Wouter. “Groningen is in 2020 en 2022 uitgeroepen tot de gezondste stad van Nederland. Daarnaast vinden er op jaarbasis honderden grote zakelijke meetings, events en conferenties in de stad plaats die aanhaken op de energietransitie, digitale thema’s en gezondheid.
Extra glans geeft het feit dat de stad en haar inwoners nuchter en vooruitstrevend zijn en dat Groningen de thuisbasis is van meer dan 120 verschillende nationaliteiten.”
Aanvragen ingediend Een terechte vraag is of het event gaat bijdragen aan het aantrekken van deze financieel aantrekkelijke congressen. “Jazeker”, bevestigt Wouter Olland. “Naar aanleiding van het event hebben meerdere meeting-, congres- en eventplanners een aanvraag ingediend voor zowel grote als kleine kennisevenementen. De aandacht voor belangrijke transitiethema’s zoals hernieuwbare energie, gezondheidszorg en digitalisering in combinatie met een ruime keuze aan professionele locaties, maakt Groningen tot een zeer geliefde bestemming voor congres- en eventorganisatoren. Dit zijn veelal internationale beroepsverenigingen die een duidelijk link zoeken tussen hun vakgebied en de stad of regio waar hun congres of evenement wordt georganiseerd. Het mag duidelijk zijn dat Groningen alles in huis heeft om deze congressen te organiseren. Voor het promoten van de stad en het aantrekken van kenniscongressen blijft Groningen Conventions zich de komende jaren dan ook inzetten.”
Noot voor de redactie (niet voor publicatie) Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht of heeft u interesse in een interview? Neem contact op met Wouter Olland, manager Groningen Conventions via wouter.olland@groningenconventions.nl of 06-24251156. Meer informatie over Groningen als congresstad is te vinden op www.groningenconventions.nl.
Over Groningen Conventions: Groningen Conventions maakt samen met Groningen Congres Bureau, Gemeente Groningen en Provincie Groningen onderdeel uit van Groningen Congresalliantie (GCA). Deze partijen hebben als gezamenlijk doel om Groningen als stad en regio beter te onder de aandacht te brengen bij organisatoren van kenniscongressen. De transitiethema’s hernieuwbare energie, gezondheidszorg en digitalisering spelen een belangrijk rol bij het aantrekken van deze kenniscongressen.