In december kijkt Nederland massaal naar films waarin zien – een voornemen dat in de eerste weken van januari vaak te pletter loopt op de weerbarstige rotsen van de praktijk. En toch kan het anders, betoogt Cor Hospes in zijn boek ‘Hart voor zaken’. Hij Hart voor zaken de liefde altijd overwint. Velen nemen zich voor, het komende jaar een beetje meer liefde te laten laat zien hoe ook u een liefdevolle organisatie kunt opbouwen en laat zien dat liefdevol ondernemen niet alleen iets is voor kerstfilms.
In zijn inleiding daagt de schrijver de lezer meteen uit door de lezer de keuze voor te leggen: verder lezen
of als een Bokito de bestuurskamer blijven domineren. Over dat laatste is hij glashelder: “… winsten maken over de rug van anderen en onze planeet, echt, die mentaliteit behoort tot het verleden.”
Beide voeten op de grond
Om nieuwe klanten te werven worden kosten noch moeite gespaard. Helaas worden trouwe klanten zelden beloond voor hun trouw. De schrijver noemt dit liefdeloos en liefdeloosheid kost geld: trouwe abonnees die zelden een attentie krijgen, haken af en klanten die door medewerkers worden afgeblaft, lopen weg.
De schrijver laat in zijn boek heel goed zien dat zakendoen met het hart iets anders is dan de mierzoete
decembermoraal in kerstfi lms. Aan de hand van talloze voorbeelden laat hij zien dat het gedrag van leidinggevende naar personeel en van personeel naar klanten een groot verschil kan maken. Dat verschil is niet alleen terug te zien in het gedrag van mensen, maar ook in de omzet.
De kracht van het boek zit ‘m in de vele voorbeelden en de aanbevelingen. Daardoor is ‘Hart voor zaken’
allerminst een zweverig boek. De inhoud is stevig en hierdoor houdt de schrijver de lezer een spiegel voor.
Hoe gaat u om met uw medewerkers en klanten?
Hart voor zaken (ISBN 9789024458042), geschreven door Cor Hospes, is in
2024 uitgegeven door Boom. Adviesprijs: €24,95