Na twee jaar van stilstand met af en toe een adempauze lijkt het er nu op alsof corona weg is. De evenementenbranche floreert en heeft laten zien over een ongekende veerkracht te beschikken. Veel locaties hebben volle orderportefeuilles. Dat geldt in zeer sterke mate ook voor Postillion Hotels. MEETINGS sprak met Erik-Jan Ginjaar, Algemeen Directeur van Postillion Hotels, over de kracht van de markt en vertrouwen in de toekomst.
Op de vraag, hoe het met Postillion Hotels gaat, antwoordt Erik-Jan resoluut: “Het gaat heel goed. De markt trekt veel sneller aan dan we hadden verwacht. Misschien is dit wel het enige echt positieve aan de hele coronaperiode geweest: we weten dat de markt zich zelfs na dit soort grote tegenslagen weer kan herstellen.”
Positief en realistisch
Het jaar 2019 was een absoluut topjaar in de evenementenbranche. En het lijkt erop dat 2022, ondanks een lockdown aan het begin van dit jaar, deze resultaten gaat evenaren en dat, als alles goed blijft gaan, 2023 nieuwe records gaat breken. “Bij Postillion Amsterdam merken we dat we nog niet op het niveau van vlak voor de pandemie zitten”, vertelt Erik-Jan. “Bij de meeste andere locaties zijn we inmiddels wel al goed op weg - en dat ondanks de lockdown aan het begin van dit jaar.”
Erik-Jan is realistisch over de huidige situatie: “We hebben, net als iedereen, te maken met personeelstekorten. We moesten helaas van veel mensen afscheid nemen tijdens de coronapandemie en ook de gestegen energieprijzen voelen we. Aan de andere kant is het managen van resultaat eenvoudiger dan het managen van een gebrek aan omzet.”
Jojobeleid van de overheid
Gevoelsmatig lijkt corona eigenlijk al iets uit het verleden. “Je zou bijna denken dat het nooit bestaan heeft, als je ziet hoe de markt weer op volle toeren draait”, zegt Erik-Jan. “Mensen willen elkaar zien, een live evenement heeft gewoon zoveel meerwaarde. Dat horen we van iedereen.” Is er dan niets veranderd? “Eén ding is wel veranderd: kleine meetings van een uurtje worden niet meer zo snel bij een locatie geboekt, maar blijven online plaatsvinden. Voor korte vergaderingen reist men niet meer het hele land door.”
Op het gevoerde overheidsbeleid heeft Erik-Jan wel enige kritiek. “Het is voor de branche onmogelijk de bedrijfsvoering steeds aan te passen aan veranderende regels. Als er in oktober het een wordt gezegd en er in november plotseling iets anders van kracht wordt, dan is dat een soort jojobeleid, waar niemand op kan anticiperen. Vooral op het gebied van personeelsbeleid hebben we hier veel last van gehad en daar zijn de huidige personeelstekorten mede het gevolg van.”
Toekomst
Voor wat de toekomst betreft, is Erik-Jan positief gestemd. Natuurlijk wordt er met een schuin oog gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van corona. “Vooralsnog zijn de huidige varianten te vergelijken met een stevige griep. Als dat zo blijft, zullen drastische maatregelen uitblijven. De branche is op dit moment in gesprek met de overheid om herhaling van de afgelopen periode te voorkomen. En ik heb besloten me er niet al te druk over te maken, want dat heeft toch geen zin.”
Waar Erik-Jan zich des te meer voor inzet, is voor tevreden klanten: “We willen ook onder deze marktomstandigheden elke gast de perfecte service bieden: aandacht met impact. Dat zit in ons DNA en daar willen we aan blijven werken. Mensen willen oprechte aandacht en dat is in en door de coronapandemie alleen maar belangrijker geworden. En ik ben ervan overtuigd dat wij hier ook in de toekomst een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.”