Nu moeten we magische meetings organiseren.
Meetings die verbinden, verhelderen, stimuleren en motiveren. Meetings kunnen weer hoop geven. Aan het begin van dit jaar voerde dit magazine campagne met als thema: ‘De oplossing is MICE’. Ga aan tafel, boek een locatie, laat een goeie meeting organiseren, was toen de oproep. Voor alle problemen, knelpunten, meningsverschillen en onzekerheden die we toen kenden. Het klimaat, de stikstofproblematiek, generatieconflicten, pensioenkwesties, globalisering, onzekerheden in de internationale handel, digitalisering en robotisering, onzekerheid binnen bedrijven en organisaties en in de relatie met de overheid.
Problemen waarvan de inschatting toen al was, dat goed gefaciliteerd en goed georganiseerd overleg - tussen de mensen die het aangaat of die betrokken zijn, kunnen leiden tot de juiste inzichten en oplossingen. En nu hebben we de coronacrisis er nog bij. Samen met de dreiging van een recessie waarvan niemand de omvang nog kan overzien. Nú hebben we creatieve ideeën nodig en innovatieve oplossingen. In bedrijven, instellingen, verenigingen en samenwerkingsverbanden. Nu hebben we face-to-face meetings nodig. Waar we elkaar in de ogen kunnen kijken als we tegen elkaar praten. Waar we kunnen zien of we elkaar echt begrijpen en vertrouwen winnen. Waar we de saamhorigheid vinden om samen zo lang door te gaan tot we de oplossing hebben. Of tenminste een doorbraak.
Doorbreek de sleur en vermijd de bekende plek van de ‘vervelende vaste vergaderingen’ in eigen huis. Boek een externe locatie, waar ze graag een gastvrije ontzorging op topniveau regelen. Die zijn veilig, verrassend en professioneel.
Juist nu kunnen goed gefaciliteerde meetings, met alle betrokkenen, helpen saamhorigheid en de oplossingen te vinden. Als het moet in groepen van 30 of 100 personen.
Heltjo Brinkman
Uitgever MEETINGS