“Wij zijn zelf de architecten van onze eigen toekomst”
Donderdag 23 mei jl. was Postillion Hotel & Convention Centre Den Haag even het middelpunt van de MICE-branche in Nederland. NXTMICE 2024 vormde alweer de derde editie van dit evenement van en voor de branche. Jonge professionals en ervaren mensen gingen met elkaar in gesprek over onderwerpen die in de branche spelen, zoals duurzaamheid, technologie, de sociale factor van meetings en economische impact. Ook MEETINGS was aanwezig en maakte een verslag.
NXTMICE is begonnen als initiatief ten tijde van corona, waarbij de mogelijkheden binnen de toenmalige beperkingen werden afgetast. Inmiddels is het uitgegroeid tot een event, waarbij ideeën en innovatie op de kaart worden gezet. Of, zoals Erik-Jan Ginjaar, CEO van Postillion Hotels, het omschrijft: “Het doel is het creëren van een community van pionierende MICE-professionals, die voorop willen lopen in de branche.”
‘Troonrede’ – The State of the Industry
Een belangrijk onderdeel NXTMICE 2024 was de ‘troonrede’ van Erik-Jan Ginjaar. In zijn bevlogen speech stelde hij een aantal vragen aangaande de toekomst. Welke kansen liggen er in het verschiet? Hoe kunnen we onze sector nationaal en internationaal op Champions Leagueniveau laten blijven meespelen?
Om antwoord te geven op die vragen, blikte Erik-Jan terug op de zogeheten kennistafels. De afgelopen maanden werden er vier georganiseerd. Pioniers uit de branche en experts op het gebied van economie, technologie, sociaal domein en duurzaamheid schoven aan en spraken over mondiale trends en nationale ontwikkelingen. Samenwerking was volgens Erik-Jan belangrijk. En hij wees erop dat de branche dit ook weet. “Dat roepen we al jaren. Het feit dat we het nog steeds roepen, betekent wel dat er een diepgewortelde wens is om het ook echt te DOEN.” Hij noemde zijn ‘State of the Industry” dan ook een oproep tot meer eenheid en een uitnodiging tot actie. “Als MICE-professionals hebben we de kracht om de koers te bepalen, niet alleen voor onze bedrijven, maar voor de hele sector.” Samenwerking dient echter niet beperkt te blijven tot samenwerking binnen de sector. Ook met partijen buiten de eigen branche kan worden samengewerkt om gezamenlijk te groeien.
Kennistafels
De kennistafels leverden veel handvatten op voor de branche. Zo is duurzaamheid geen detail meer, maar
onderdeel van de bedrijfsvoering. Dat blijkt onder andere uit de gegroeide motivatie om voedselverspilling tegen te gaan. Ook wordt groene energie steeds meer omarmd. De branche neemt meer dan voorheen een kritische houding jegens klanten aan: no show hoort niet langer thuis in de branche en dat wordt ook aan de klant gecommuniceerd. Er wordt immers ingekocht op een beoogd aantal gasten en als dan de helft zonder zich af te melden niet komt opdagen, is verspilling nauwelijks te vermijden. Ook culturele diversiteit en de verhouding man/vrouw staan op de radar.
Gesprekken hierover zijn niet altijd eenvoudig, maar de branche mag deze gesprekken niet uit de weg gaan. Maatschappelijke verschuivingen gaan traag, maar de branche kan er het voortouw in nemen.
Technologie is in alle opzichten in belang toegenomen. Het lijkt er soms op alsof de mogelijkheden eindeloos zijn, maar doelen ongrijpbaar, aldus Erik- Jan. En ondanks alle technologie blijft elkaar LIVE ontmoeten onmisbaar. Op het gebied van economie was de conclusie dat geld – economie – niet het belangrijkste is in de MICE-branche. Erik-Jan: “Onze branche gaat over impact maken op Nederland en de maatschappij.” Dat neemt niet weg dat economie natuurlijk belangrijk is. Gezien de huidige onrust in de wereld is dit een item dat blijvend in het oog gehouden moet worden.
Deelsessie The Social Room
De deelnemers aan NXTMICE 2024 konden na de ‘Troonrede’ met elkaar in gesprek. De deelsessies waren dezelfde als de kennistafels. Zo werd er in The Social Room een speeddategesprek georganiseerd, waarbij jonge professionals met oudere deelnemers in gesprek gingen over belangrijke thema’s als inkomen, werkethos, de verhouding man/vrouw en digitale communicatie. Jonge mensen willen niet per definitie meer verdienen, maar vooral plezier beleven aan hun werk. Burnoutklachten uiten zich steeds vaker onder jonge mensen en dat wordt als een groot probleem beschouwd. Opvallend is wel dat veel jongeren een vorm van belangst hebben en liever via whatsapp reageren. Aan de andere kant zijn er ook jongeren die toch de telefoon pakken: “Dan heb ik tenminste meteen een antwoord.”
Er ontstond ook een interessante discussie over de verhouding man/ vrouw. Iedereen was het erover eens dat deze verhouding beter kan, maar dat ook de verdeling ouder en jonger belangrijk is. Iedereen moet aan het woord komen en dat is voor elke branche een uitdaging. Blind solliciteren werd genoemd, maar in veel branches is de diversiteit onder sollicitanten ook niet altijd evenwichtig. De omschrijving van een vacature kan in dit geval al veel bewerkstelligen. De conclusie was, dat veel initiatieven worden genomen om diversiteit te vergroten, maar dat CEO’s toch vrijwel altijd weer oudere, witte mannen zijn. Zo ook in de MICE-branche.
Sociale impact van events kwam ook ter sprake. Een locatie in een ‘volksbuurt’ kan de ideale locatie zijn als een bedrijf of instelling het thema wonen of jongeren in probleemwijken wil bespreken. Door mensen uit de buurt te betrekken bij een event kan impact worden gemaakt. Andere voorbeelden zijn overtollige hapjes naar de voedselbank brengen en bloemen na het event afgeven bij een verzorgingstehuis. Bloemen gaan in de regel langer mee dan een evenement duurt en een aantal ouderen blij maken met
bloemen is een kleine moeite.
Deelsessie The Green House
In The Green House was duurzaamheid het onderwerp van gesprek. Circulariteit was één van de thema’s.
Veel deelnemers gaven praktische voorbeelden van duurzaamheid: koffiedik kan worden ingezameld en
worden gebruikt voor het kweken van oesterzwammen. Overtollige voedselresten worden gewogen en voor compost gebruikt. Flesjes water worden vervangen door leidingwater en Postillion liet weten dat 25% van de uniformen gerecycled wordt. Foodwaste werd gezien als de grootste vervuiler in de branche. Een goed functionerend afmeldsysteem kan veel verspilling voorkomen. Dat betekent echter ook dat een week van tevoren alle bezoekersaantallen al vastleggen niet meer van deze tijd is. Een half uurtje moet kunnen, aldus enkele deelnemers. Dat vergt van cateraars een nieuwe aanpak, maar de cateraar die dit oppakt, kan een groot marktaandeel veroveren. Ook het verminderen van gadgets werd geopperd.
Gadgets worden ook vaak achteloos weggegooid. Ook het eten en drinken zelf was onderwerp van gesprek. Vegan is niet meer verrassend, vlees is steeds meer een optie geworden. Er was wel kritiek op termen als ‘vegetarische worst’. Deze termen werden echter ook als tijdelijk en onderdeel van een transitie beschouwd. Nul procent vlees zal echter nooit haalbaar zijn. Wel werd opgemerkt dat veel jongeren meer genegen zijn vegan of vegetarisch te eten dan vroeger.
De conclusie: het geheim
Na afloop van de deelsessies werd er plenair afgesloten, waarbij alle deelsessies kort werden samengevat. Die samenvatting vormde als het ware de opmaat naar het onthullen van het geheim van de MICE-branche. Met spannende audiovisuele effecten werd het geheim onthuld. In beeld kwamen alle deelnemers aan NXTMICE 2024: de mensen in de branche vormen het geheim van het succes van de branche. Erik-Jan Ginjaar sloot af: “Laten we minimaal één keer per jaar als branche naar onszelf kijken.” En dat is precies één van de redenen dat ook volgend jaar NXTMICE weer georganiseerd zal worden.