Amsterdam komt steevast voor in de lijstjes van beste steden om in te leven. Met een hoge waardering voor duurzaamheid, een hoog internationaal karakter en het openstaan voor nieuwe ideeën is Amsterdam een van de weinige Nederlandse steden met een vestigingsklimaat dat toonaangevende (internationale) bedrijven trekt. Niet vreemd dat in Amsterdam de behoefte aan meeting- en eventlocaties groot is. Door die behoefte is er dan ook een groot en breed aanbod. Hierbij valt op dat de wensen voor een kwalitatief maatschappelijk verantwoord locatie-aanbod niet langer een wens maar een eis is geworden. Daardoor is Amsterdam opnieuw verder dan de rest van Nederland. Wij spraken met een aantal vertegenwoordigers van bijzondere locaties in Amsterdam over hun locaties en hoe die bij Amsterdam passen.
De Tafel van Amsterdam stond dit keer opgesteld in het Planetarium Meeting Center Amsterdam. De tweede Amsterdamse Floriade werd in 1982 gehouden aan de Gaasperplas. Na afloop bleef het planetarium behouden voor het Gaasperpark waar het tegenwoordig fungeert als een bijzondere locatie voor menig zakelijk congres, training, vergadering of ontmoeting. Het Planetarium Meeting Center beschikt over de ruime Studio Planetarium en 14 multifunctionele zalen (van 20 tot 250 personen).
Huiselijkheid
Aan de Tafel van Amsterdam zitten vertegenwoordigers van zeer uiteenlopende locaties. Die stelden hier hun locatie voor en vertelden waar die voor staat. Een van hen is Marian Bakker bedrijfsleider bij NOAM. Daarover zegt ze: “NOAM Meetings is eigenlijk een klein clubhuisgebouwtje gelegen op zeg maar een stadslandbouwproject in Amsterdam-Noord. En dat huur je als bedrijf in zijn geheel voor een dag of een dagdeel. En dan kan je in principe gewoon lekker gebruik maken van de 3 ruimtes die er zijn. Het is heel huiselijk, heel groen. Maar wij willen wel zorgen voor een bepaalde standaard. Het is gewoon wel allemaal geregeld en netjes. We kunnen heel flexibel met de ruimtes omgaan, doe alsof je thuis bent.” Die huiselijkheid is er ook op de GeWoonboot, een duurzame woonboot die sinds 2006 afgemeerd ligt in het IJ bij de NDSM-werf Amsterdam Noord. Deze woonboot was als prototype duurzame off-the-grid woonboot een kenniscentrum duurzaamheid waar Joan Kramer, eigenaar van de GeWoonboot, toen nog als freelancer, evenementen organiseerde. Inmiddels al 11 jaar eigenaar van deze bijzonder vergaderlocatie waar MT van groot MKB al jaren komt voor inspiratie van teams voor strategie, heidagen, trainingen en workshops. Het uitzicht op het water en de wijdsheid is fenomenaal. Als je op GeWoonboot staat, kijk je schuin over het IJ naar het Centraal Station. Je zit buiten maar toch in de stad, je kijkt naar de stad. De locatie geeft rust.
De bereikbaarheid met OV is makkelijk met het pontje vanaf het centraal station en parkeren voor de deur is in Amsterdam toch wel een unicum. Er is altijd genoeg plek. Ja, dat komt door de industriële omgeving van de NDSM, met heel veel kunst en graffity, dus dat spreekt ook wel tot creativiteit en verbeelding. Je hebt hier ook een heel grote loods om de hoek op NDSM-werf met 250 kunstenaars , ik adviseer groepen vaak om een lekkere wandeling te maken en te struinen over de werf en de loods. Aan boord krijgen we groepen van 4 tot 25 mensen, waar 20 een mooi getal is, want dan kunnen ze in de verschillende ruimtes makkelijker manoeuvreren, in de zomer kunnen mensen lekker buiten zitten op ons privé terras en na de meeting dineren aan boord of bij een van de heerlijke restaurantjes op loopafstand. Catering verzorgen we met sociaal duurzame partijen en met onze buren van restaurant Noorderlicht, dus die kan ons ook helpen met bijvoorbeeld een borrel, maar de catering doen we normaal gesproken zelf. Bij ons komen vooral de directieteams en mt’s. Wij kunnen groepen tot 25 personen aan.”
Creatieve hub
Van een andere categorie is Capital C. Jet Broertjes, salesmanager van Capital C, vertegenwoordigt een grotere maar heel bijzondere locatie. Aan de Weesperstraat, eens omschreven als een van de saaiste straten van Amsterdam, ligt de oude diamantbeurs. Deze is 10 jaar geleden opgekocht en de twee eigenaren hebben elkaar gevonden in het idee dat er een creatieve hub moest komen in Amsterdam. Mede daarom is er samengewerkt met meer dan 20 Nederlandse designers en kunstenaars. “De C staat voor creativiteit en de C is ook het symbool voor Koolstof, waaruit de diamant bestaat”. We hebben drie van de vijf verdiepingen in de verhuur, waar meer dan 28 bedrijven uit de creatieve sector zijn gevestigd, waar- onder het Amsterdam Light festival. Deze locatie ademt echt design en kunst. Boven op het dak is een glazen koepel neergezet en dat is onze event locatie bedoeld voor zakelijke events, congressen, productlanceringen e diners. Wij zijn echt een rooftop venue, dus als je een congres daar hebt, kijk je over de hele grachtengordel. Je ziet het Rijksmuseum, de Westertoren, etc. Op het grote terras op de zevende verdieping is plaats voor 100 personen. Daar kan je in de zomer lekker borrelen met uitzicht over Amsterdam.
De aanvragen die wij krijgen voor zakelijke events komen van de grote corporate finance bedrijven, heel veel tech bedrijven, van startups tot movers. Daarnaast ook heel veel beautymerken die productlanceringen bij ons willen organiseren. Voor de Internationale gasten hebben wij ook drie hotels hotels op loop- afstand waarmee we samenwerken. Er zijn ook 8 designer rooms, dat zijn kleine meeting ruimtes voor 10 personen. Elke ruimte is door een andere Nederlandse designer ingericht. We hebben bijvoorbeeld de authentieke klokken- toren, ingericht door Erik Kessels. Hij heeft daarvoor bijna 2500 klokken gebruikt. Je kan daar met 6 personen brainstormen en vergaderen. Capital C heeft ook zijn eigen restaurant Capital Kitchen. Daar zijn we open voor lunch en diner, maar is het ook mo- gelijk om een groot feest te geven tot laat in de nacht. Een combinatie van een high end diner onder de glazen koepel en een after party in Capital Kitchen is allemaal mogelijk.”
Filmhart
Wanneer je een filmhart hebt, is natuurlijk Eye Filmmuseum een aantrekkelijke locatie. Na een fusie zit sinds 2012 het filmmuseum in een nieuw pand aan het IJ in Amsterdam-Noord. Het museum verzamelt al sinds 1946 films en beschikt inmiddels over een enorme collectie. Sander Herbschleb, Sales & Events Manager van Eye Filmmuseum, vertelt: “We zijn van 50.000 bezoekers in het Vondelparkpaviljoen naar 760.000 per jaar op de nieuwe locatie gegaan. Hoorde je kort na de verhuizing nog wel eens de vraag of het zo’n goed idee was dat je met het pontje naar Noord naar een museum moest, nu twijfelt niemand er meer aan dat het een geweldige zet is geweest.
Als eventlocatie zijn we natuurlijk bijzonder. Een event in een museum is op zich al een unieke beleving, maar de ruimtes die we hebben zijn perfect voor allerlei soorten events. Je kunt bijvoorbeeld je congres in een filmzaal organiseren - met je presentatie op het grote doek - of vergaderen met uitzicht over het water. We hosten ongeveer 550 events per jaar, van klein tot groot. Uiteraard hebben wij veel boekingen uit de filmbranche. Voor de rest heel veel zakelijke partijen van advocatenkantoren tot banken. In ons Collectiecentrum, in 2016 geopend, wordt door specialisten gezorgd voor preservatie en digitalisatie. In dat gebouw liggen meer dan 50.000 films, maar ook posters, rekwisieten, foto’s en dergelijke. Ze zeggen wel, het collectiecentrum is als het ware de keuken waar alles bereid wordt en het museumgebouw is het restaurant waar alles gepresenteerd wordt. Boeken bij ons betekent dat je ook de Nederlandse filmcultuur en het museum steunt. Van die inkomsten kunnen wij bijvoorbeeld weer mooie tentoonstellingen en filmprogramma’s maken.”
Grote locatie
En wanneer we het over een grote locatie hebben is de Johan Cruijff ArenA de overtreffende trap. Margreet Schraagen, Accountmanager Business Events: "De Johan Cruijff ArenA is 27 jaar geleden gebouwd omdat Ajax uit De Meer weg moest. Natuurlijk, Ajax is de hoofdhuurder van het stadion, maar er is altijd met de gedachte gewerkt dat we meer zouden gaan doen dan voetballen. Daardoor zijn we eigenlijk een living lab geworden. Wij hebben 25 vergaderzalen, tot 1000 man plenair. We kunnen evenementen voor 20 man maar eigenlijk idealiter vanaf 100 door de grootte van de zalen. Wij doen evenementen tot 20.000 personen (naast concerten en voetbal). Wij kunnen bijvoorbeeld in de zomer voor 8000 man een feest of diner op het veld geven. Het veld kan je dan zien als een zakelijke ruimte. Doordat we veel grote evenementen hebben, zijn onze mensen gefocust op de uitvoering. Denk aan crowd control & veiligheid. Wij hebben een uitgebreide control room waar we niet alleen de binnenkant van het stadion kunnen zien, maar ook wat er op het ArenA-park gebeurt. Ook staan we in nauw contact met de gemeente, de verkeersdiensten maar ook parkeergarage-eigenaren en bijvoorbeeld de Ziggo Dome. We kijken mee om alles veilig te houden. De kanttekening die ik moet maken is dat we wel afhankelijk zijn van wat Ajax doet als we zakelijke evenementen organiseren. Ajax is onze hoofdhuurder en dat betekent dus dat als Ajax speelt, zij voor gaan. Dat is vaak wel puzzelen. In nauw contact met onze klanten kijken we wat er kan. Wij hebben een doorlopende evenementenvergunning, wat betekent dat wij het hele jaar door elke dag een feest of evenement zouden mogen geven. Wij zijn eigenlijk bijna nooit leeg. Ja, een luxeprobleem. Maar aan de andere kant kunnen we niet vooruitplannen. Ik weet niet wat Ajax gaat doen in het najaar bijvoorbeeld. Naast Ajax, en los van de concerten, hebben we ongeveer 500 tot 800 evenementen per jaar. We trekken veel evenementen gerelateerd aan sport of bedrijven die opzoek zijn naar een unieke locatie. Ongeveer 70% van de aanvragen komt uit Nederland, 30% uit het buitenland."
Duurzaamheid en MVO
Je zou verwachten dat zulke uiteenlopende locaties weinig gemeen zouden hebben, maar tijdens de rondleiding in Planetarium Meeting Center door Marcha Workel, Directeur van Planetarium Meeting Center en gastvrouw van de Tafel van Amsterdam, werd snel duidelijk dat dit absoluut niet het geval was. Er waren leuke ‘hoe doe je dit bij jou’ gesprekken. Maar je hoorde opvallend veel instemmende geluiden over het thema duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
VIT keuken
Marcha vertelt vanuit het gezichtspunt van het Planetarium daarover: “Na meer dan 10 jaar in het buitenland te hebben gewerkt met een achtergrond in conceptontwikkeling, realiseerde ik me dat veel zakelijke klanten het gewoon erg druk hebben en dat kwaliteit van leven steeds belangrijker wordt en dan bedoel ik zaken zoals een verantwoorde balans werk/privé en vitaliteit.” Wij spelen daar op in door naast duurzaamheid ook het concept vitaliteit te omarmen. Dat zie je niet alleen terug bijvoorbeeld in het lunchbuffet waar we nauwelijks vlees gebruiken maar ook bij onze veganbarbecues. Wij hebben VIT Food ontwikkeld omdat we erin geloven dat het afstemmen van voedingswaardes van gerechten belangrijk is voor een vitale levensstijl. Het doel van de VIT keuken is ervoor te zorgen dat voedingswaarde van producten zoveel mogelijk behouden blijven. Daarnaast serveren we zoveel mogelijk ijzerrijke, vezelrijke en energierijke gerechten. Het concept is ontwikkeld in de overtuiging dat een gezonde keuken zowel lekker als voedzaam kan en moet zijn. We houden rekening met voedselintoleranties, diabetici en allergievrije ingrediënten en stoffen. VIT Food is lokaal, duurzaam en biologisch. Daarnaast hanteren we ook een zero waste policy en hergebruiken we zoveel mogelijk ingrediënten in nieuwe gerechten. De lunch wordt bij ons ingedeeld in koolhydraatarme, vezelrijke en proteïnerijke gerechten.
Wij werken in restaurant Aarde zo veel mogelijk met verse ingrediënten en eigen geteelde groente en kruiden. De reacties zijn bijzonder goed. Dankzij de eigen keuken kunnen we gewoon een erg lekkere maaltijd bereiden. En er wordt standaard een ruim assortiment alcoholvrij geserveerd.” Marian Bakker van NOAM vulde aan: “We proberen natuurlijk heel duurzaam te zijn, want dat is ook het terrein waar wij zitten, een stadslandbouwproject waarbij dus heel veel duurzaamheid gepromoot wordt. Er zitten hele mooie bedrijfjes die bijvoorbeeld bezig zijn met de bijenstand. Er wordt honing geproduceerd op het terrein. Er zijn veel tuintjes, er is een kinderdagverblijf en er lopen varkentjes rond. Als je bij NOAM komt dan is het ook een beetje de bedoeling dat je je helemaal buiten Amsterdam voelt. Er is heel veel groen en dat maakt dat je het gevoel hebt in een andere omgeving te zijn dan normaal. Natuurlijk zit je vrij dicht bij de snelweg en bij het openbaar vervoer en ook bij NDSM, maar je bent toch buiten. Je hoort hier de vogeltjes. We werken alleen met vegetarische lunches en dat kunnen we ook aanpassen op specifieke dieetwensen, dus ook 100% vegan is mogelijk. Als mensen echt per se nog vlees willen kan dat, maar dat gebeurt niet zo heel veel, het wordt gewoon niet meer gevraagd. Voor borrels en diner werken we samen met Nom en Pof.”
Zelfvoorzienend
Joan knikt instemmend en bevestigt dat duurzaamheid gevraagd wordt en dat dat ook voor haar woonboot een USP is. “De GeWoonboot is, zoals ik al zei, een autarkische woonboot. Dat wil zeggen zelfvoorzienend. We vangen regenwater op op het dak. Dat komt in een tank in de boot en daar spoelen we ons toilet mee door. Alles wat je doorspoelt, komt in een septic tank met een bacterie ecosysteem. Achter de boot hebben we hele grote drijvende tuinen met allemaal bamboe en lavastenen. Daar zit ook bacteriën in die alles weer schoonmaken en dan pompen we het weer de boot in. En dan spoel je ook daar het toilet weer mee door. We zijn dan ook niet aangesloten op het riool. Wij doen het gewoon helemaal zelf en besparen dan ook super veel drinkwater. We hebben ook zonnepanelen, een zonnecollector voor heet water en een warmtewisselaar met het IJ water.” Jet Broertjes herkent die vraag naar een duurzaam aanbod zeker. “De Diamantbeurs is helemaal gerenoveerd van binnen en er is een geavanceerd luchtbehandelingssysteem gekomen waarmee we in de winter warmte en in de zomer koelte uit de grond halen. Dat systeem registreert of er mensen in een ruimte zijn en hoe er dan verwarmd moet worden. Daardoor hebben we een gasloos energielabel A. En met de zonnepanelen op het dak zijn we bijna zelfvoorzienend. En ja, ook ten aanzien van de catering zitten we op die duurzame lijn. We hebben we het restaurant in eigen beheer genomen. The Kitchen is helemaal gerestyled door designer Maarten Spruyt. Het horecaconcept, met onze eigen chefkok, is totaal anders dan een ander in Amsterdam. Die diamantbeurs is echt nieuw leven ingeblazen.” Iedereen aan tafel was natuurlijk geïnteresseerd hoe een locatie als de Johan Cruijff ArenA met zo’n thema als duurzaamheid omgaat. Voor de meesten onverwacht, was Margreet in staat iedereen te verrassen.
Iedereen aan tafel was natuurlijk geïnteresseerd hoe een locatie als de Johan Cruijff ArenA met zo'n thema als duurzaamheid omgaat. Voor de meesten onverwacht was Margreet in staat iedereen te verrassen. "Dat de ArenA zoveel aan duurzaamheid, innovatie en nieuwe technieken in huis heeft, is vrij onbekend. Wij hebben meer dan 4000 zonnepanelen op het dak liggen om het stadion te voorzien van stroom. Het is hier waar het stadion en zijn oprichters een ongekend innovatieplatform creëerden om oplossingen te testen en te laten groeien die het leven van mensen beter maken. Innovaties die een onmiddellijke positieve impact hebben en tegelijkertijd het potentieel hebben om de stedelijke en maatschappelijke uitdagingen in de 21e eeuw op het gebied van ESG, mobiliteit, crowdcontrol, veiligheid, bezoekersbetrokkenheid en welzijn van burgers op een inclusieve manier op te lossen volgens onze duurzame ontwikkelingsdoelen.
Onze nieuwe cateraar Hutten hebben we met name gekozen vanwege hun visie op duurzaamheid, innovatie, geen voedselverspilling, niks weggooien waar iets hergebruikt kan worden en het beleid ten aanzien van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zijn hele waardevolle partnerships voor ons. Naast verhuur en catering wordt vaak passende activiteiten gevraagd als extra onderdeel van een dagprogramma."
Marcha bevestigt dat: “Het Planetarium kan al dan niet met partners allerhande bijzondere activiteiten aanbieden die vitaliteit bevorderen, van gedetailleerd voedingsadvies tot aan een lachcoach. Wij hebben verschillende teambuildingactiviteiten; van escaperooms binnen tot een Expeditie Robinson fun trommelsessie buiten in het park. We doen eigenlijk alles op het gebied van buitenactiviteiten, van yoga tot ijsbaden in het Gaasperpark. De groene omgeving van het park maakt van Planetarium Meeting Center een unieke locatie.”
Ook Eye Filmmuseum voorziet in die behoefte. Sander legt uit: ”We verhuren filmzalen, maar ook multiinzetbare ruimtes voor vergaderingen, presentaties, workshops, noem maar op. We kunnen bijvoorbeeld in een grote filmzaal een groot congres organiseren waarbij we in kleine groepjes uiteen kunnen gaan. Ik vind het ook heel leuk om voor events een leuk programma aan te bieden. Dat kan met een film of een rondleiding, maar ook met een workshop met een filmthema. Bijvoorbeeld een workshop waarbij je met stroken films aan de slag kunt. Je kunt die bewerken, knippen, plakken, knutselen en dan door de projector halen. En dan heb je je eigen film gemaakt met je team. Maar er is bijvoorbeeld ook een workshop voor een heel dagdeel waarin je met groepjes een film gaat maken. Het ene groepje gaat met het script aan de slag, een ander met camerastandpunten. En weer anderen met de regie. Dat is een soort teambuildingactiviteit. Soms is het wel eens puzzelen met de beschikbaarheid omdat we naast verhuringen ook eigen programmering hebben. Tegelijkertijd is dat juist een kracht van ons, omdat we iedereen ook een stukje inhoud mee kunnen geven. Je kunt de magie van film ervaren en leren om verder te kijken en meer te zien. Dat is super inspirerend.”
Dynamisch karakter
Er zijn natuurlijk de nodige (voor)oordelen over Amsterdam. Maar het kan niet ontkend worden dat de stad een ongekend dynamisch karakter heeft. Amsterdam kent een groot aantal (tech)startups met een internationaal karakter. Engels is vaak de voertaal. Dat op zich werkt weer als een magneet op juist die mensen die aangetrokken worden door Amsterdam als plaats om te leven. Amsterdam wordt ervaren als de hoofdstad die vooruitstrevend is. Marcha zegt daarover: ”Ik heb tien jaar in Londen gewoond en terug in Nederland zie ik dat veranderingen langzaam gaan. In Amsterdam zie je die veranderingen als eerste. Thema’s zoals duurzaamheid leven hier veel meer. Daarin heeft de stad een voortrekkersrol. Amsterdam is daarbij internationaal erg makkelijk toegankelijk met Schiphol en de trein naar Centraal Station. Dat is zelfs veel makkelijker dan in Londen.” De markt voor meeting en events locaties is groot en breed. Dat betekent dat samenwerking, overleg en het delen van ervaringen erg makkelijk gaat. De diverse netwerken zoals het congresbureau van Amsterdam Partners, maar ook de kleinere buurtnetweken floreren. Ook hier lopen ondernemers tegen dezelfde dingen aan. Zoals tijdens de afgelopen corona periode en de personeelsschaarste erna.
Maar ook hoe om te gaan met een ESG-rapportage (Environmental, Social & Governance) waarin gegevens op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur verstrekt worden. Delen gaat makkelijk en mooi. Duidelijk is, dat wat voor locatie je ook zoekt voor een vergadering of event, dat je die in Amsterdam kunt vinden.