Het authentieke Beeld & Geluid in Den Haag ontving op 22 mei 2023 de Tafel van Den Haag. In een open, constructief gesprek werden de successen en de uitdagingen van Den Haag als congresstad besproken. Eén van de conclusies is, dat de goede samenwerking tussen verschillende locaties de positie van Den Haag aanzienlijk heeft versterkt. Veel deelnemers zien niet alleen het belang van samenwerking in, maar hebben er ook zichtbaar plezier in. De ambities in de Stad van Vrede en Recht achter de duinen zijn groot: Den Haag wil minimaal de tweede congresstad van Nederland worden.
Dat de aanwezige deelnemers graag met elkaar samenwerken, bleek ook uit hoe het gesprek verliep: vrijwel als vanzelf. Vooraf was een aantal bespreekpunten verspreid, maar die liepen aan tafel min of meer in elkaar over.
Een ronde Den Haag
Nadat de aanwezigen welkom waren geheten, stelden iedereen zich voor. Anouk Slingerland, salesmanager van Beeld & Geluid in Den Haag en als zodanig gastvrouw, vertelde over de combinatie van museum en evenementenlocatie: “Beeld & Geluid in Den Haag heeft een dubbelfunctie. Beeld & Geluid in Den Haag is het museum voor nieuws en journalistiek. Daarnaast bieden wij diverse zalen aan voor de zakelijke verhuur variërend van zes tot 240 personen. Naast onze museale en zakelijke werkzaamheden bieden wij diverse workshops aan voor het onderwijs en publieksprogrammering. Wij willen bijdragen aan het duiden en ervaren van het belang van vrijheid van informatie en media in de breedste zin van het woord bij zowel onze locatie in Den Haag als die in Hilversum.”
Daarna was het woord aan Tom Verhaar, directeur van de Fokker Terminal. Hier was tot eind vorige eeuw de school voor luchtvaartechniek gevestigd. Die historie komt dankzij allerlei details nog steeds in beeld. Zo is de er een tot de verbeelding sprekende hangar, die op te splitsen is in een ontvangstgedeelte en een plenaire ruimte, waar ruimte is voor duizend gasten. De oude klaslokalen vormen de achttien subzalen waar tussen de 40 en 270 mensen kunnen worden ontvangen. “Wij vormen een locatie die uitsluitend voor de zakelijke markt beschikbaar is vanaf 150 gasten”, vertelt Tom. “We faciliteren veel congressen, bedrijfsevenementen en productpresentaties en ook beurzen. De industriële uitstraling wordt erg gewaardeerd.”
Pascal van der Molen, commercial projectmanager, en Andries Ritsema, accountmanager bij het Koninklijk Instituut van Ingenieurs, vertegenwoordigden deze debutant aan tafel. Pascal: “Eigenlijk vormen wij al meer dan honderd jaar een clubhuis, waar vergaderd kan worden.” In het karakteristieke, rijksmonumentale pand tegenover het Malieveld zijn maar liefst achttien zalen. De grootste zaal biedt ruimte aan honderd gasten, maar er is ook veel ruimte voor kleinere groepen of 1-op-1-vergaderingen. De locatie is tevens ideaal voor trainingen, conferenties en borrels. Erg leuk is ook de mogelijkheid voor een borrel in de tuin of een hackaton op zolder. Het pand is goed bereikbaar. Den Haag Centraal ligt op zeven minuten lopen en tram 9 stopt voor de deur. Pascal: “Bij ons vergadert u in de grandeur van weleer.” Zijn collega Andries merkt op, dat er nog steeds veel hybridevergaderingen plaatsvinden. Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs faciliteert dit. “Omdat we veel zalen faciliteren voor ambtenaren, zien wij dan ook dat het nog wel rustiger dan voorheen is, dit omdat veel ambtenaren nog vanuit huis werken.” Namens het gloednieuwe Postillion Hotel & Convention Centre Den Haag waren general manager Mark Jansma en Sales meeting & events Kristel van Otterloo aangeschoven. “Onze locatie is de nieuwste locatie in Den Haag”, zegt Mark. “Wij kunnen tot 1.400 gasten ontvangen. De grote plenaire zaal en de catering bevinden zich op dezelfde verdieping, evenals een aantal andere zalen. In totaal hebben wij drie grote conferentiezalen en dertig breakoutrooms.” Hij benadrukt de state-of-the-art audiovisuele faciliteiten: “In samenwerking met onze AV-partner is alles mogelijk.” De 206 hotelkamers worden in 2024 opgeleverd. In het pand is een zogeheten Event Design Lab aanwezig, waar cursussen en trainingen kunnen worden gevolgd voor het designen van een congres. “Hoe bereik je nu en over een paar jaar het doel van je event”, vat Kristel samen.
Vervolgens was het woord aan Sales & Eventmanager Odette Bos van het Louwman Museum. Dit unieke automuseum herbergt de grootste privécollectie automobielen ter wereld: maar liefst 275 exemplaren onder één dak. “Wij vormen eigenlijk een vreemde eend in museumland-bijt, omdat onze locatie feitelijk is gebouwd als een evenementenlocatie.” Daar is het museum dan ook goed op toegerust: er zijn negen zalen, waarbij de Great Hall ruimte biedt aan duizend gasten. Het museum is hierdoor een uitstekende congreslocatie. Het Louwman Museum wordt zeer veel geboekt als zakelijke locatie. “We hebben ons eventteam uitgebreid naar vijf mensen,” vertelt Odette met gepaste trots.“Dankzij mond-op-mondreclame zien we veel klanten geregeld terug. In totaal waren er vorig jaar vierhonderd evenementen in veertig weken.”
Ook in Madurodam rijden auto’s rond, maar dan op in miniatuurformaat. Bart van Doorn, salesmanager
van Madurodam, geeft aan dat deze locatie een zeer sterk USP heeft: het themapark. Bart: “In anderhalf uur tijd kun je bij ons door heel Nederland reizen. Wij vertellen de grote verhalen van Nederland, onder andere aan de hand van een echte Dakota DC3. De zakelijke bezoeker kan een boardingpass en een paspoort krijgen als voorbereiding op zijn bezoek. Aan boord kunnen heerlijke amuses worden geserveerd.” En dat is maar een voorbeeld van hoe de kleinste stad van Nederland grote zakelijke groepen kan bedienen. Het Themapark is exclusief te huren – leisure vindt vooral in de vakanties plaats – en daarbij worden leuke details gerealiseerd, zoals autotjes die met de juiste branding rondrijden en reclame voor uw bedrijf in de mini-abri’s. In het themapark kunt in totaal vijfduizend gasten ontvangen. De grootste van de zes zalen biedt ruimte aan driehonderd personen.
Diederick van Eeden, commercieel manager van Van der Valk Hotel Den Haag – Wassenaar, dat momenteel wordt verbouwd en uitgebreid: “In de nieuwe situatie zullen er veertien zalen en boardrooms beschikbaar zijn voor meetings en vergaderingen. De grootste zaal biedt dan ruimte aan groepen tot 150 personen. Er kan ook een hele etage exclusief worden afgehuurd.” Diederick geeft ook al meteen een voorproefje van wat later wordt besproken: samenwerking. “Wij hebben met het Louwman Museum en kasteel De Wittenburg hele leuke buren waar we mee samenwerken. Dit maakt ‘ons deel’ van Den Haag extra aantrekkelijk voor meerdaagse evenementen, want we hebben straks 225 kamers.”
Het hotel zelf wordt een zogeheten landgoedhotel, dat prachtig past bij de landgoederenroute van Wassenaar. Zakelijke bezoekers kunnen heerlijk de benen strekken in de duinen en op het strand dicht bij het hotel.
Samen Den Haag
Wat maakt Den Haag een aantrekkelijke congresstad? Deze vraag werd aan de deelnemers voorgelegd. Bart: “De ligging en de bereikbaarheid vormen twee zeer belangrijke USP’s. De stad is gelegen tussen twee internationale luchthavens, Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. We vormen als het ware het hart van de Randstad.” Ook merkt Bart op dat Den Haag de meeste venues met een verhaal heeft. “Elke locatie heeft een verhaal.” Odette roemt aanwezigheid van veel groen en het strand: “Daarmee onderscheidt Den Haag zich van alle grote steden in Nederland.”
Van Internationale congressen is de aanwezigheid van het World Forum volgens Diederick van eminent belang: “Het World Forum is een venue dat zich meet met de mondiale top.” Maar de aanwezigheid van een dergelijke locatie is vanzelfsprekend niet voldoende. Anouk: “De goede samenwerking tussen venues is minstens net zo belangrijk. Het komt voor dat mensen ons museum willen boeken, terwijl hun evenement bij een andere locatie in Den Haag veel beter tot zijn recht zou komen. Dan verwijs ik hen door naar die locatie. Dit doen we vanzelfsprekend ook als de datum niet schikt. Andere locaties doen exact hetzelfde en op deze manier halen en houden we congressen in Den Haag.” Bart stemt hiermee in: “We stappen snel over onze schaduw heen. Door elkaar wat te gunnen en de boeker goed te informeren over wat er mogelijk is in Den Haag, generen we ook voor de toekomst een positief aan de stad Den Haag.” Mark benadrukt het belang van het beleven van Den Haag: “Mensen blijven niet meer op één locatie voor een compleet evenement, maar maken vaak gebruik van meerdere locaties. Dat is een ideale gelegenheid om de stad als zodanig te ervaren.” Kristel geeft een voorbeeld: TNO hield bij ons een congres en organiseerde bij Madurodam een receptie.”
De samenwerking tussen verschillende venues in Den Haag heeft een voorlopig hoogtepunt bereikt met The Hague Venues. Hier werken op dit moment veertien venues nauw met elkaar samen. De boeker krijgt op de site in één oogopslag een helder overzicht van de betrokken locaties wat betreft ligging, beschikbaarheid, mogelijkheden en capaciteiten. Diederick is zeer tevreden over deze organisatie: “Mensen worden goed op weg geholpen en krijgen leuke ideeën aangereikt.” Tom wijst op het belang van de marketing van The Hague Venues: “We doen veel aan marketing om Den Haag op de kaart te zetten voor wat betreft de nationale markt. The Hague & Partners richt zich op de internationale markt. Een redelijk groot gedeelte van alle congressen in Den Haag is internationaal gericht, al kan dat per locatie anders zijn.” Kristel bevestigt dit: “Bij ons is dertig procent internationaal. In de toekomst gaan we naar 70% internationaal en 30% nationaal. Nu is dat andersom.” Andries en Anouk geven aan dat de meeste events bij hen juist weer nationaal gericht zijn.
Uitdagingen
Bart hoopt dat de internationale markt verder aan blijft trekken na corona. Daar liggen ook wel uitdagingen: “We moeten als stad genoeg te bieden hebben om mensen te vermaken. Dat hebben we in Den Haag onder andere met het strand, de bossen en de duinen. Ook zijn we heel goed bereikbaar met het openbaar vervoer.” Het aantal hotelkamers is toegenomen, volgens Diederick: “Dat moet door de grote organisatoren ontdekt worden.” Op de vraag of er nog groeimogelijkheden zijn, antwoordt Bart: “In Scheveningen wordt de groei door beleid nogal eens afgeremd.”
Aan de andere kant wijst Mark op het overvolle Amsterdam: “Er komen congresorganizers en planners vanuit Amsterdam naar Den Haag, omdat Amsterdam te vol en prijzig is. Mensen beginnen zich op andere delen van Nederland te oriënteren.”
Hotelkamers blijken voor andere deelnemers een uitdaging. “We verliezen nog wel eens evenementen aan grote steden buiten Nederland, zoals Dublin omdat Den Haag niet genoeg hotelkamers heeft”, vertelt Kristel. Het gemeentelijke en provinciale beleid kan op dit punt niet op louter instemming rekenen. “In de coronatijd werd pas op de plaats gemaakt, omdat men niet op de situatie vooruit wilde lopen en nu duurt het afgegeven van vergunningen extreem lang omdat men geen voorwerk heeft verricht. Dat geloof je toch niet, we lopen op dat punt erg achter. Dit is gewoon irritant.”
Tot slot vormen ook duurzaamheid en opties een uitdaging. Dat geldt op het gebied van gebouwen. Tom: “Daar zijn zelfs internationale rankings voor. Boekers stellen eisen op dit punt.” Diederick beaamt dit en geeft aan dat ‘zijn’ hotel helemaal CO2-neutraal gaat worden en zelfs een vergister krijgt om etensresten om te zetten in energie. Historische panden hebben te maken met regelgeving. Er mag daar niet zomaar een schroef in de muur gezet worden, aldus zowel Anouk als Andries.
Ook op culinair gebied is de vraag naar duurzame producten totaal veranderd. De tijd van aardappels, groente en vlees ligt ver achter ons. De diversiteit in culinaire wensen is veel groter dan vroeger. Odette wijst op allergieën die tegenwoordig een rol spelen bij de catering. “Onze huiscateraar is daarmee bezig. Daarnaast zijn mensen ook heel kritisch op het gebied van voedselverspilling geworden.” Bart wijst op de wensen van de opdrachtgever en de gasten van de opdrachtgever. Daar zit vaak nog wat licht tussen: “Vanuit ministeries en grote bedrijven krijgen wij geregeld de opdracht een vegan of vegetarische catering te organiseren, terwijl bezoekers juist vaak naar de klassieke bitterbal vragen. Wij zorgen ervoor dat er voor iedereen wat wils is, ook voor mensen met een voedselallergie.”
Mark ervaart dat ook alcohol niet meer vanzelfsprekend is. Veel boekers nemen opties op locaties, maar het definitief vastleggen van een locatie duurt soms eindeloos. Veel van de deelnemers aan de Tafel van Den Haag hebben hiermee te maken. Odette geeft aan dat men strenger wordt tegenover deze boekers: “We zitten hen achter de broek.” Tom: “Fokker Terminal heeft soms twee of meer opties op één moment en hanteert dan het aloude adagium: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt – uiteraard wel na goed overleg.”
Als ambitie geldt dat Den Haag de sterke tweede congresstad van Nederland wil worden. De intensieve samenwerking wordt verder uitgebouwd, waarbij ook kleinere locaties worden betrokken. Naar beleidsmakers wordt duidelijk een signaal afgegeven dat er meer hotelkamers bij zullen moeten komen, wil men deze ambitie achter de duinen waar kunnen maken. Deze ambitie mag immers geen optie blijven, maar een concreet doel.