Rotterdam is de stad van aanpakken en doorzetten, van bouwen en verbouwen, van bijzondere architectuur en culinaire verrassingen - een stad die nooit slaapt, maar waar u uitstekend kunt overnachten en een stad, waar niet eindeloos gepraat wordt, maar waar u uitstekend kunt vergaderen. Kortom, Rotterdam is een uitermate aantrekkelijke stad voor wie in een dynamische omgeving spijkers met koppen wil slaan. Vertegenwoordigers van zes bijzondere, Rotterdamse locaties schoven aan bij de Tafel van Rotterdam en spraken met elkaar over de sterke punten van Rotterdam en de uitdagingen voor morgen en overmorgen.
Misschien was het wel een knipoog van het lot, maar de laatste tafel van MEETINGS voor de ‘pauze’ vond eveneens
plaats in Rotterdam. Ondanks twee jaar van ‘stilstand’ is Rotterdam nog steeds een van de meest toonaangevende
congreslocaties van Nederland. De stad staat wereldwijd stevig op de kaart en vormt een stevige concurrent voor andere congresregio’s in Nederland en omringende landen.
Tafelgasten
De Tafel van Rotterdam stond dit jaar opgesteld in het beroemde WTC Rotterdam. Bij de opening, nog vlak voor het bombardement, was dit een belangrijke handelsbeurs voor onder andere graan. Het verleden als graanbeurs is goed te zien aan het feit dat er veelvuldig gebruik is gemaakt van glas. De kooplieden van weleer moesten immers de producten goed kunnen zien. Postillion Hotel & Convention Centre WTC Rotterdam is de grootste gebruiker van het WTC Rotterdam. Naast de klassieke beursvloer zijn er 27 zalen. De grootste zaal biedt ruimte aan 1.100 gasten en de beurs zelfs aan 1.500. Het hotel beschikt over 168 kamers.
Tom Schilderman, general manager van de locatie en daarmee gastheer van de Tafel van Rotterdam, over ‘zijn’ locatie: “WTC Rotterdam is één van de weinige echt historische locaties in Rotterdam. Tijdens de laatste renovatie is de historische architectuur behouden. Deze wordt versterkt door de moderne touch, die is aangebracht om het convention centre nog betere mogelijkheden te geven.” Tijdens de Tafel van Rotterdam werd de laatste hand gelegd aan deze renovatie. “In de huidige situatie hebben we ervoor gezorgd dat het daglicht binnen kan blijven komen door het plafond met ronde, glazen ruiten en de twee kopgevels, die volledig van glas zijn.”
Namens de Doelen zat Mirjam Mellegers aan tafel. Zij is manager accountmanagement bij deze culturele locatie: “Ons pand dateert uit de jaren zestig en is een schitterend voorbeeld van wederopbouwarchitectuur. De ligging is perfect, pal naast station Rotterdam Centraal en midden in het uitgaansleven van Rotterdam. We hebben recent alles rerestyled, waarbij we als knipoog naar de historie van de Doelen de originele meubels in de stijl van de jaren zestig hebben gestoffeerd.” De thuisbasis van het Rotterdam Philharmonisch Orkest en cultureel hart van Rotterdam is als de Doelen ICC (de Doelen International Convention Centre) een grote speler op de congresmarkt.
Naast Mirjam zat Sander de With, director of sales & marketing van Rotterdam Marriott Hotel. Dit hotel ligt midden in Rotterdam, recht tegenover station Rotterdam Centraal en pal naast de Doelen en is hiermee door middel van een loopbrug verbonden. Sander: “Marriott is internationaal een sterk merk en staat voor hoge standaarden. Rotterdam Marriott Hotel beschikt over 228 luxe kamers met een prachtig uitzicht over de stad. Voor de meest loyale gasten
is er op de twaalfde etage de exclusieve M Club Lounge. Verder zijn er twee restaurants: Pillars en sterrenzaak The Millèn van chefkok Wim Severijn. Wij richten ons op de behoeftes van de reizigers van nu, met speciale aandacht voor duurzaamheid.” Voor bijeenkomsten beschikt Rotterdam Marriott Hotel over vier boardrooms en de Rotterdamzaal, waar u 120 gasten in theateropstelling kunt ontvangen. Er is een zeer nauwe samenwerking met de Doelen voor grotere evenementen.
Zeg je Rotterdam, dan zeg je haven en dan zeg je ook Spido. “Koninklijke Spido is een varende locatie, gesitueerd op een unieke plek aan de voet van de Erasmusbrug”, zegt Leonie van Gorcum, executive assistant/manager events. “Wij hebben zes schepen in de vaart, waarbij het grootste ruimte biedt aan groepen tot 600 personen. We zijn trots op ons nieuwste schip, de Prinses Amalia, waar u met 250 mensen (binnen en buiten gerekend) een onvergetelijke rondvaart kunt maken door de Rotterdamse haven.” De kracht van Spido is dat alle schepen kunnen worden ingericht naar de aard van het event. De schepen hebben een eigen kombuis met (chef)koks. “Onze gasten variëren van familiebijeenkomsten tot corporate events.”
Naast Leonie is ook Tonia van Nieuwenhuijzen aanwezig namens Spido: “Tijdens een vaartocht met Spido valt er iets te zien: nergens is Rotterdam mooier te bekijken dan vanaf het water. De stad ligt er in vol ornaat bij.”
Vanaf het water is de Euromast goed te zien. Lennard Montizaan, salesmanager, vertelt dat ‘zijn’ locatie buitengewoon geschikt is voor zakelijke bijeenkomsten: “We hebben een restaurant, twee hotelkamers en uitzichtplatforms met uitzicht over de enige skyline van Nederland. Mensen weten ons te vinden: we worden zeer veel geboekt. Een high wine is bij ons echt op grote hoogte.” Bij de Euromast kunt u terecht met groepen van 10 tot en met 180 gasten zittend aan tafel en walking dinners tot wel 400 gasten. Lennard: “Het restaurant kunnen we indelen in vier delen en we hebben met Dusk een unieke vergaderzaal. Waar u met kleine en grotere groepen letterlijk op hoog niveau kunt vergaderen. Deze wordt in 2023 verder opgewaardeerd.” De Euromast behoort sinds 2020 tot de M56 group, een internationale groep die ook de Tour Montparnasse, de Berliner Fernsehturm en de 360 Chicago in bezit heeft.
Vanzelfsprekend is Rotterdam wereldwijd bekend als wereldhavenstad. Het Maritiem Museum maakt daarom onlosmakelijk deel uit van Rotterdam. Daniëlle van Klaveren, salesmedewerker in het museum: “Het is een zeer aantrekkelijk museum, dat netwerken, vergaderen en leisure combineert. Een vergadering met 90 gasten of diner, omringd door de unieke collectie, is indrukwekkend. Het museum beschikt over een collectie van wereldformaat.” Verder roemt zij de ligging: “Het Maritiem Museum is gelegen in de haven waar alles is begonnen: de Leuvehaven.
En in deze haven liggen schepen die het buitengedeelte van ons museum vormen.”
Haar collega van marketing, Monica Lundström, vult aan: “Er komt een bijzondere tentoonstelling over de Rotterdamse haven, waar je als het ware ‘met de metro’ doorheen kunt reizen: Dinner Bestemming Havenstad. Je komt alles te weten over de haven: verleden, heden en toekomst.” Daniëlle: “Wij vormen een goede locatie voor een congresdiner of een borrel na afloop.”
Samen werken
Alle deelnemers zijn het erover eens: Rotterdam is een stad waar alles mogelijk is op het gebied van congressen en bijeenkomsten. Leonie vat het treffend samen: “Rotterdam heeft alles: de grootste haven van Europa, gedurfde architectuur, veel kunst en cultuur, een grote diversiteit aan restaurants, variërend van eetcafé tot restaurants met twee Michelinsterren en vergeet de mooie parken niet.” Mirjam roemt de infrastructuur: “De bereikbaarheid van Rotterdam en van de locaties in Rotterdam is goed.” Maar ook de samenwerking van locaties in Rotterdam wordt door haar als zeer goed ervaren: “Rotterdam Partners houdt Rotterdam goed op de kaart en heeft onlangs weer een overzicht uitgegeven waarin alles te zien is wat Rotterdam goed maakt.” Rotterdam is van oudsher een stad van bedrijvigheid, aldus Tonia: “Kijk naar de bouw en de bedrijvigheid: je ziet dat er in Rotterdam gewerkt wordt. En dat zien we ook bij alle locaties terug. Op elke locatie is zichtbaar wat Rotterdam is en doet. Je voelt als het ware de passie van het in bedrijf zijn en dat is kenmerkend voor Rotterdam.”
Werken kan alleen succesvol zijn als mensen samenwerken. Leonie benadrukt het succes van samenwerking in Rotterdam: “Locaties en attracties versterken elkaar door hun goede samenwerking. We willen elkaar aanvullen en dat is een grote meerwaarde voor opdrachtgevers.“ Mirjam is het daarmee eens: “We versterken elkaar. Elke locatie heeft eigen USP’s en we zoeken hiermee de verbinding met elkaar.
Het brede aanbod aan locaties en faciliteiten wordt door Tom benoemd: “Tijdens een sitevisit merk je dat men de stad in de breedte bekijkt en uiteindelijk een locatie kiest vanwege de specifieke kenmerken.”
“Is er dan geen competitie tussen de verschillende locaties?”, vraagt Heltjo Brinkman, uitgever van Meetings, zich af. Leonie is daar stellig over: “Mensen kiezen zelf voor een bepaalde standaard en maken een keuze op basis van wat men zoekt.”
Rotterdam als USP
De eensgezindheid onder de deelnemers blijkt ook als het gaat om Rotterdam als concurrerende stad ten opzichte van andere steden en regio’s in Nederland. “Rotterdam is de stad van de wederopbouw”, zegt Mirjam. “Er is een mentaliteit van hard werken en aanpakken. De Rotterdammer heeft terecht het imago van een harde werker en de ontwikkelingen zijn zeer snel gegaan.”
Dat geldt zeker ook voor de manier waarop Rotterdam is gebouwd en wederopgebouwd. Lennard haakt daarop in - hij vertegenwoordigt met de Euromast zelf één van de iconen van Rotterdam: “De diversiteit in architectuur is uniek. Rotterdam heeft een unieke skyline. Terecht zijn Rotterdammers trots op hun stad, soms zelfs op de kleinste dingen. Een bezoek aan Rotterdam is een unieke ervaring. Dat horen we ook van toeristen die de stad bezoeken.”
Rotterdam scoort wereldwijd hoog op ‘de lijstjes’, maar wordt niet ‘overgenomen door toeristen’. Toch heeft het toerisme wel invloed op Rotterdam. Leonie: “Het aantal cruiseschepen dat Rotterdam aandoet, is zodanig toegenomen dat Spido sinds kort niet meer kan aanleggen bij Hotel New York.” De balans opmaken van de cruisevaart blijkt ook een uitdaging. “Het binnenlopen van een groot cruiseschip is een imposant gezicht”, zegt Mirjam. “In hoeverre de cruisevaart past binnen het duurzaamheidsbeleid van Rotterdam, is een interessante vraag en bij veel Rotterdamse ondernemers speelt de vraag wat nu het directe commerciële voordeel ervan is.” Leonie vult aan: “We hadden gehoopt dat de passagiers van cruiseschepen Rotterdam in zouden trekken, maar we zien ze vooral met bussen naar Amsterdam, Giethoorn of Madurodam afreizen.” Monica is stellig: “Er is onderzoek naar gedaan: we zien de schepen wel in Rotterdam, maar de passagiers nauwelijks.” Dat wordt door Lennard bevestigd: “We zien hen af en toe bij de Euromast, maar zeker niet en masse.”
Duurzaam, bruisend en divers
Dat Rotterdam bruist, wordt door iedereen bevestigd. “Er gebeurt heel veel in Rotterdam”, zegt Lennard. “En er gebeurt steeds meer”, aldus Daniëlle: “Rotterdam is de maritieme hoofdstad van Europa. We hebben de grootste haven van Europa binnen onze stadsgrenzen en er vestigen zich nog altijd steeds meer bedrijven in Rotterdam. Kennis neemt toe en steeds meer bedrijven houden zich bezig met duurzaamheid. Een belangrijke uitdaging voor de toekomst is hoe we de haven kunnen verduurzamen en hoe we duurzamer energie kunnen opwekken.” En met een blik over de grens: “Het is belangrijk voor heel Europa wat hier gebeurt.”
Monica geeft aan dat het Maritiem Museum de maritieme wereld ook op zakelijk gebied vertegenwoordigt: “Wij combineren de stad en haar architectuur met de haven.” Ook verwijst zij naar de Maasvlakte: “Voor veel mensen is het nog onbekend dat dit als industriegebied ontworpen is en dat het strand van de Maasvlakte pas daarna aan bod kwam.”
De omvang van de haven is voor veel mensen eigenlijk onbekend. “Mensen hebben hier geen idee van”, zegt Leonie. “Het is vanaf de Erasmusbrug tweeënhalf uur varen naar de Maasvlakte. Die ligt net zover van de Erasmusbrug vandaan als Breda.”
Een havenstad trekt mensen uit de hele wereld en daardoor is Rotterdam een zeer diverse stad. Daar speelt de Doelen op in. Mirjam: “Inclusie behoort tot de basis van alles wat we in de Doelen doen. De gemeente Rotterdam ondersteunt dit en Rotterdam groeit hierin momenteel heel sterk. Steeds meer bedrijven werken aan een inclusief personeelsbestand.” Maar niet alleen binnen bedrijven wordt er hard aan gewerkt. De diversiteit laat zich ook zien. “Kijk naar de festivals in de stad”, vervolgt Mirjam. “Maar ook vakbeurzen, congressen en andere zakelijke events worden steeds diverser.”
Tom voelt zich welkom in Rotterdam: “Ik kom zelf niet uit Rotterdam, maar ik heb ervaren dat je snel een goed gesprek en een solide samenwerking met Rotterdammers kunt, aangaan. Rotterdammers staan hiervoor open.” De toegenomen diversiteit heeft, volgens Tom, Rotterdam wel ‘gewoon’ Rotterdam gelaten: “De stad is na sluitingstijd ook een levendige stad. Ik ervaar Rotterdam dan ook als authentiek en warm.”
De haven geeft Rotterdammers een authentieke mentaliteit van aanpakken en die mentaliteit speelt bij het maken van de duurzaamheidsslag een belangrijke rol. Rotterdam Partners daagt locaties uit om hierin mee te denken en locaties komen zelf ook met initiatieven. “We zijn op een duurzame manier te bereiken” zegt Sander. “Rotterdam is via het spoor met heel Europa verbonden.”
Op eigen kracht
De gestegen energieprijzen en andere gevolgen van de actualiteit gaan vanzelfsprekend niet aan Rotterdam voorbij. “Het is goed om hierover met elkaar te sparren”, zegt Mirjam. “Congressen worden soms jaren van tevoren geboekt. Prijsstijgingen kunnen op de langere termijn een factor worden bij bidprocedures voor grote congressen.” Sander vult aan: “Hotels blokken kamers voor deze events en dat kan in de toekomst een uitdaging worden.” Lennard brengt in herinnering dat er nog wel een inhaalslag ten opzichte van het topjaar 2019 gemaakt moet worden. “We moeten creatief zijn.” Wel wordt opgemerkt dat Rotterdam nog meer hotelcapaciteit op vier- en vijfsterrenniveau moet krijgen om de concurrentie van elders voor te blijven. Tom merkt op dat alle hotels betrokken zouden kunnen worden bij bids: “Een bepaald aantal kamers moet gegarandeerd worden.” Leisure ‘reserveert’ ook steeds meer kamers.
Eén van de aanjagers van grote congressen is het Erasmus Medisch Centrum. “Het menselijk lichaam is zeer complex. Aan elk botje kan serieus een congres gewijd worden”, zegt Mirjam. “Daarom is het Erasmus MC voor ons één van onze grootste accounts en wij hebben hierin veelal een uitvoerende rol. Congresbureaus geven invulling aan de inhoud van congressen, wij als locaties voeren ‘slechts’ uit. Als de Doelen streven we naar een heel breed en divers programma, zoals de Immersive Tech Week en IFFR en in de culturele programmering. Wij willen graag interactie met het publiek op nationaal en internationaal niveau.” In de Kuip, het stadion van Feyenoord, hangt een tekst, die op heel Rotterdam van toepassing kan zijn: “Uit eigen kracht voortgebracht.” Een slogan die bij Tonia goed valt: “Het tekent de Rotterdammers.”
En op een laatste, wat terloopse vraag of Rotterdam eventuele ‘aanvallen’ van andere congresregio’s in Nederland vreest, antwoordt Mirjam strijdlustig: “Ik wens ze veel succes.”