Net als Nederland, gaat ook België langzaam open. Musea hebben kortgeleden de deuren geopend en naar verwachting zullen meetings binnen afzienbare tijd ook weer mogelijk zijn. Vanzelfsprekend zijn de gevolgen van de coronacrisis niet aan Belgisch Limburg voorbijgegaan. Deze gastvrije regio heeft al eerder grote tegenslagen overwonnen door zichzelf opnieuw uit te vinden. MEETINGS sprak met Tamara Weide van Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB) over de nabije toekomst.
‘Event riskmodel’
Bij het schrijven van dit artikel was het nog niet bekend, welke maatregelen er voor de korte termijn genomen zouden worden. Tamara: “In Vlaanderen wordt een zogeheten ‘event riskmodel’ met 18 parameters, waaraan een event getoetst moet worden. Hierbij worden vragen beantwoord, als: vindt het evenement binnen of buiten plaats? Hoe groot is de locatie in vierkante meters? Betreft het een bedrijfs- of publieksevenement?” Het model wordt in juni officieel gelanceerd door de Vlaamse regering.
Investeren in contacten.
Tamara vertelt, dat BLCB de afgelopen maanden sterk heeft geïnvesteerd in de contacten met partners en klanten: “Alle partners zijn virtueel bij elkaar gehaald voor drie sessies, waarbij de impact van de coronacrisis werd besproken.” Bij de eerste sessie was Erik-Jan Ginjaar, directeur van Postillion Hotels Nederland gastspreker en werd er gesproken over de impact op locaties. De tweede sessie, met Jan Samyn van eventbureau SEAUTON, behandelde de vraag, hoe klanten uitgenodigd kunnen worden om weer terug te keren en de derde sessie betrof een gesprek over hoe de voorlopige maatschappelijke regels op een positieve wijze gecommuniceerd kunnen worden, zodat mensen echt bereid zijn, deze regels op te volgen.
Uitnodigingen
“De afgelopen tijd was, als het ware, de ‘pitstopfase’,” zegt Tamara. “Alle Vlaamse conventionbureaus hebben met elkaar gesproken over de nabije toekomst.” Voor Belgisch Limburg betekent dit onder meer dat alle contacten video’s krijgen van beschikbare locaties. Zo ontstaat er een digitale site visit. Ook is er geïnventariseerd wat de beschikbare capaciteiten zijn in de anderhalvemetermaatschappij, die ook in België voorlopig realiteit zal zijn. Tamara: “Als congresbureau ben je er niet alleen voor je klanten, maar ook voor je partners. Iedereen kan meedoen en elkaar motiveren.”