Met 2,3 miljoen bezoekers per jaar speelt de Jaarbeurs in Utrecht een prominente rol in de Nederlandse evenementenwereld. Zowel de uitgebreide infrastructuur als de passie en ervaring van de medewerkers bieden alle mogelijkheden die de Jaarbeurs bijzonder geschikt maken voor de meest uiteenlopende activiteiten, live en online. Niet alleen voor grote beurzen, evenementen en shows maar zeker ook voor vergaderingen, workshops en trainingen.
Een rijke geschiedenis
De historie van de Jaarbeurs begint in 1916, toen de internationale handel stillag vanwege de Eerste Wereldoorlog. Er ontstond behoefte aan een centraal punt in Nederland waar het bedrijfsleven elkaar kon treffen. Vanwege de centrale ligging en goede bereikbaarheid werd Utrecht gekozen. Na meer dan 100 jaar is de Jaarbeurs nog steeds één van de meest toonaangevende beurs- en congresbedrijven in Nederland.
Ruimte te over
We spraken met Niek Krebbers, Sales Jaarbeurs: Op weg naar de duurzaamste congres- en eventlocatie van Europa Manager Gast Events: “Onze ‘corebusiness’ is het organiseren en faciliteren van de meest uiteenlopende, bijzondere live ontmoetingen, van grote beurzen, evenementen, congressen en shows tot kleinschalige vergaderingen. Daarvoor beschikken we over veel ruimtes, met een totale oppervlakte van 100.000 m2 verdeeld over 11 hallen, vier aparte congrescentra en 30 kleinere vergaderzalen die kunnen worden aangepast aan iedere gewenste situatie. Voor online ontmoetingen zoals webinars en livestreams staat onze nieuwe ‘Jaarbeurs Studio’ ter beschikking. Met onze samenwerkingspartners in China en Thailand beschikken we ook over een uitgebreid nationaal en internationaal netwerk.”
Welkom in de congrescentra van de toekomst
Naast de beurshallen, het sfeervolle Beatrix Theater en de moderne vergaderzalen van Jaarbeurs MeetUp heeft Jaarbeurs congrescentra Media Plaza en Supernova ontworpen gericht op de toekomst. De congreszalen, foyers, break-out rooms bieden innovatieve toepassingen en ultramoderne faciliteiten op het gebied van beeldprojectie, geluidseffecten en slimme LED-verlichting. Een strakke of juist kleurrijke designinrichting geven elke ruimte een uniek karakter. Daarmee vormt iedere zaal een inspirerende omgeving die de zintuigen stimuleert en aanzet tot interactie. “Media Plaza omvat twee gebieden met meerdere zalen. Het Polar-gebied bestaat uit een warme ontvangstruimte, een grote, strak vormgegeven zaal en acht verschillende zalen voor bijvoorbeeld break-out sessies. Het Auditorium-gebied beschikt over meerdere zalen, zoals het kleurrijke Auditorium zelf, de Shuttle, de Bar-zone en verschillende break-out rooms. Supernova geeft een nieuwe dimensie aan iedere bijeenkomst. Met deze veelzijdige locatie hebben we een kennisknooppunt gecreëerd waarin alles draait om verbinding en de juiste energie. De congreszalen van Supernova nodigen uit tot ontmoeting en met elkaar in gesprek gaan. Supernova kent een ruimtelijk design, letterlijk en figuurlijk, die je bezoekers in een andere wereld doen belanden.”
Kernwaarden die onze klanten verder brengen
Jaarlijks worden vele vak- en publieksbeurzen georganiseerd door een enthousiast en ervaren team dat de weg weet en het verschil maakt als het gaat om deskundig advies, concrete tips en aanbevelingen. “We denken niet alleen mee over inrichting, uitvoering, inclusief horeca & cateringservice, maar kunnen klanten ook in contact brengen met de juiste doelgroep(en) en relevante partners uit ons netwerk waardoor er nieuwe kansen en groeimogelijkheden ontstaan. IJzersterke kernwaardes dragen in belangrijke mate bij aan ons succes. We zijn gastvrij, we willen dat onze klanten en hun gasten een warme en persoonlijke ervaring hebben, niet alleen online, maar zeker ook live. Daarnaast gaan we voor duurzaam in onze relaties met zowel klanten als leveranciers. Tenslotte spelen we slim in op ontwikkelingen, zijn we scherp, innovatief, denken en handelen oplossingsgericht. We vinden altijd een praktische manier om dingen wél mogelijk te maken.”
Pandemie bood kansen
“Ondanks de coronapandemie die iedereen heeft getroffen hebben we in 2020 in ons ‘Event & Exhibition Centre’ toch nog 22 beurzen, events en conferenties mogen organiseren. Ook mochten we meer dan 1200 vergaderingen ‘hosten’, hebben we online 60 eigen events georganiseerd en 57 livestreams gefaciliteerd. We hebben de crisis aangegrepen om flink te investeren in veiligheid, digitalisering, technologie, duurzaamheid en innovatie, zodat we ook de komende jaren net zo succesvol kunnen zijn als voor de crisis. Met onze eigen permanente Jaarbeurs Studio kunnen we onze klanten blijven helpen met het organiseren van professionele online en hybride events. Wat er ook gebeurt, bij de Jaarbeurs nemen we alle maatregelen die ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt in een veilige omgeving.”
Focus op de talloze facetten van duurzaamheid
De Jaarbeurs maakt serieus werk van duurzaamheid. “Ons doel is helder: we willen de meest duurzame congres- en eventlocatie van Europa zijn. Met jaarlijks 2,3 miljoen mensen zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid, we kunnen samen écht een positieve impact maken. We hebben een oprechte drive om het bedrijf een voortrekkersrol te laten nemen in de samenleving en in de evenementenbranche. Onderdeel daarvan is dat we ons nieuwe vastgoed bouwen in lijn met de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Ook willen we de organisatie in alle facetten verduurzamen. We focussen hierbij op onze medewerkers, eigen events, horeca-assortiment, sociaal domein, afvalstromen en circulariteitskansen. Hierbij werken we samen met partners in duurzaamheid zoals ‘Greendish’, ‘Change.inc.’ en ‘Trees for All’. Belangrijkste is dat we dat samendoen met onze medewerkers, exposanten, bezoekers, organisatoren en leveranciers. Met een helder verhaal willen we iedereen verleiden te kiezen voor het duurzame alternatief. Met alle mensen die we jaarlijks ontvangen hebben we zeker een positieve impact op onze omgeving!”