Over presteren zijn planken volgeschreven - vooral voor managers. Ronald Koopman pakt het anders aan. Hij schrijft voor iedereen. Dat vergt een andere manier van schrijven. Hij debuteerde met zijn boek ‘Theedozen en olifantenpaadjes’. Recent verscheen zijn tweede boek: ‘Presteren op F1- niveau’. MEETINGS sprak met Ronald Koopman over het schrijven voor ‘de massa’ en dagelijks het verschil maken.
In mijn eerste boek beschreef ik aan de hand van alledaagse voorbeelden hoe je op zakelijk gebied het verschil kunt maken”, vertelt Ronald. “En in mijn tweede boek heb ik mijn passie voor de Formule 1 als basis genomen voor een boek over hoe je het verschil kunt maken.
Formule 1
Iedereen kent Max Verstappen - tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en de eerste Nederlander die deze prestigieuze titel heeft gewonnen. Waar hij zijn eerste titel in een zware tweestrijd met veelvuldig winnaar Lewis Hamilton moest bevechten, won hij zijn tweede titel soeverein en met een recordaantal gewonnen grands prix. Wat is het verhaal achter het succes van Max Verstappen? Ronald geeft hierop een helder antwoord: “Details maken het verschil. Voor een acht en een half moet je meer doen dan voor een zeven - en je moet niet alleen meer doen, maar je moet het ook anders doen. Dat geldt voor het team rondom Max Verstappen, maar dat geldt voor elke organisatie. Alles moet op het juiste moment kloppen.”
arceerstift. “Op een gegeven moment had ik 1.900 pagina’s aan informatie. Dat was niet het doel, maar wel de manier
om het doel te halen.” Met alleen sterk leiderschap win je geen grand prix. Je kunt nog zoveel willen, maar als de verschillende afdelingen in de organisatie niet in balans zijn, haal je het doel niet. Ronald verwijst weer naar de Formule 1: “Als op het perfecte moment de bolide de pitstop binnenrijdt voor een bandenwissel en het linker voorwiel is nog niet uit de verpakking, dan is de pitstop al mislukt en kun je de winst hoogstwaarschijnlijk wel vergeten. Met andere woorden: als op één na alle onderdelen voor de volle honderd procent functioneren en één onderdeel toch slechts voor vijftig procent, functioneert uiteindelijk de hele organisatie voor vijftig procent.”
Hoe krijg je die balans? “Op het moment dat taal, gedrag en leiderschap op elkaar aansluiten, is er balans en kun je als organisatie maximaal renderen. Bij een bijeenkomst moet je er dan ook voor zorgen dat de middelen en het kennisniveau aansluiten op de doelgroep. Dan is er sprake van een sterk teamverband, dan kun je meters gaan maken en het beoogde doel bereiken.” Voor leidinggevenden zijn talloze goede boeken geschreven over goed leiderschap. Ronald heeft het bewust over een andere boeg gegooid, door boeken te schrijven die voor de hele organisatie leesbaar en interessant zijn. Hij heeft een\ belangrijke tip voor managers en andere leidinggevenden: “Zorg dat je kunt ontvangen. Je kunt wel goed en snel zijn, maar als je geen signalen uit de organisatie kunt ontvangen, sta je geïsoleerd en haal je je doel niet.”