Uitdaging aangenomen
Voor de evenementensector is het jaar 2020 het jaar van de grote uitdagingen geworden. De gevolgen van het coronavirus zijn in alle geledingen van de branche te voelen. De Nederlandse markt loopt echter wereld op kop als het gaat om aanpassingen en innovatie. The Hague & Partners heeft in korte tijd de vertaalslag gemaakt van acquisitie naar marketing en consultancy. MEETINGS sprak met Bas Schot, Head of The Hague Convention Bureau bij The Hague & Partners en Olga Golubova, Marketing Communications Advisor over de stappen die zijn gezet.
Den Haag is wereldwijd bekend als de Stad van Vrede en Recht. Hier staan talloze organisaties die toonaangevend zijn in het internationaal recht, zoals het Internationaal Strafhof en het Internationaal Hof van Arbitrage. Daarnaast is Den Haag al eeuwenlang het kloppend hart van de Nederlandse democratie: hier resideren regering, parlement en de hoogste rechtelijke instituties.
Den Haag is met alle theaters echter ook een bruisende culturele stad, die nooit stilstaat. Qua architectuur zet Den Haag zich steeds meer op de kaart en het toerisme is van oudsher een belangrijke factor. De badplaats Scheveningen is tot ver buiten Nederland beroemd. Als evenementenstad is Den Haag een grootmacht in Nederland, niet in de laatste plaats vanwege de internationale en politieke status van de stad. Den Haag beschikt over talloze zeer grote en kleinere locaties met elk een eigen sfeer en allure.
Den Haag als congresstad
“The Hague Convention Bureau heeft de afgelopen maanden gebruikt om zich helemaal aan te passen aan de eisen van deze tijd”, zegt Schot. “We zitten nog midden in het proces waarbij we alle maatregelen rondom het coronavirus implementeren.” En terwijl de internationale zakelijke markt vrijwel stillag, anticipeerde The Hague Convention Bureau sterk op hybride evenementen en de te verwachten toekomst. “Hybride is nu definitief onderdeel van de sector geworden. In de toekomst zullen meetings meer hybride zijn. Toch blijft de behoefte aan live meetings hoog. Dat vergt een verandering in het denken.” Daarnaast heeft THCB voor iedereen de congresmogelijkheden, inclusief capaciteitsgegevens, inzichtelijk gemaakt.
Wat ook een definitieve doorbraak heeft meegemaakt, is het webinar programma. THCB zette in drie weken tijd een compleet programma neer, waar wereldwijd grote interesse voor was. Bij webinars is zeer veel publieke interactie mogelijk, waardoor veel meer mensen kunnen participeren. “Interactiviteit is de grootste learning geweest van deze webinars”, zegt Schot. “Drie mensen en een moderator zijn bijeen en de hele wereld kan als het ware meekijken.” Er wordt gekeken naar hoe andere sectoren werken. Vooral de gamingindustrie en in mindere mate ook de TV-wereld lopen voorop met interactief werken.
Na de herstart van de evenementenbranche op 1 juli tijdens LIVE AGAIN in de Fokker Terminal werd een dag later in het World Forum The Hagueop initiatief van THCB het event “How viable are the new ways of meeting” georganiseerd. Een belangrijke bijdrage werd geleverd door de aanwezige panelleden waaronder Carin Smand, executive director of the European Hematology Association.
Partnerships
“De afgelopen maanden hebben veel congresregio’s de handen ineengeslagen en zijn er allerlei vormen van samenwerking ontstaan”, zegt Golubova. “Zo wordt Nederland internationaal door goed samenwerkende regio’s op de kaart gezet en gehouden.” En deze ontwikkeling zien we ook in Den Haag zelf. “Veel concullega’s kijken naar wat ze samen kunnen doen, zeker met het oog op de verminderde capaciteiten. Zo kan in één locatie het evenement plaatsvinden, wat op diverse andere locaties in hybridevorm wordt meegemaakt.”