Hoewel de onzekerheid over de toekomst nog niet helemaal voorbij is, zet Utrecht Region al vol in op herstel. Één van de krachten van de regio die hieraan bijdragen is de nauwe samenwerking, welke onder invloed van de actualiteit alleen maar is versterkt. MEETINGS sprak met Liza Verkroost en Monique André de la Porte van het Utrecht Convention Bureau (onderdeel van Utrecht Marketing) over herstel en vertrouwen.
“Het zijn gekke tijden,” zegt Liza. “In juli was er weer een fysieke Locatietour, waarin we nationale planners enthousiasmeren om Utrecht Region te kiezen als volgende bestemming voor hun evenementen. De magie van live hing in de lucht, maar daarna kwamen de signalen dat het weer de verkeerde kant op ging.”
Ambitie
Voor het najaar staan er weer evenementen op de planning. Locaties maken gebruik van de mogelijkheden die er zijn binnen de geldende maatregelen en zelfs internationaal is er heel voorzichtig beweging. Liza: “Op dit moment worden er bidbooks voor 2025 gemaakt. Het is fijn om te merken dat organisatoren weer graag fysiek samen willen komen, dat geeft hoop. Maar er is nog een lange weg te gaan om op het niveau van vóór Corona te komen.”
Utrecht is echter ambitieus. “Utrecht was al vele jaren de nummer 1 vergaderregio in Nederland,” zegt Monique. “Die positie willen we absoluut terugwinnen. De nauwe samenwerking met alle partners in de regio geeft aan dat die ambitie breed gedeeld wordt.”
Verbinding vanuit inhoud
“De vraag ‘Waarom Utrecht’ speelt meer dan voorheen,” vertelt Liza. “De aanwezigheid van bepaalde bedrijven telt sterker mee in de overweging. Utrecht is een fietsstad pur sang. Dat maakt de stad aantrekkelijk voor congressen over gezondheid, gedrag en mobiliteit. En dus kan dat bijvoorbeeld een mooi thema zijn tijdens het congres.”
utrechtconventionbureau.nl