Het herstel in de branche zet door en Utrecht Region is duidelijk in beeld, zie hiervoor ook een prachtige video. De regio wordt weer steeds beter gevonden als ideale plek voor bijeenkomsten. Utrecht staat eigenlijk als vanouds weer op de kaart. MEETINGS sprak met Liza Verkroost, projectmanager bij Utrecht Convention Bureau (onderdeel van Utrecht Marketing) over de succesvolle opstart van Utrecht Region als congres- regio. “Mensen willen weer.”
“We zijn nog niet volledig op het niveau van 2019, maar we zijn duidelijk op de weg terug”, zegt Liza. “Mensen weten Utrecht Region te vinden en dat is een heel prettig gegeven. We kunnen als Utrecht Convention Bureau weer doen waar we voor zijn en dat is ontzettend leuk en belangrijk.” Het loslaten van de anderhalvemetermaatregel vormt een extra stimulans voor het organiseren van bijeenkomsten. “Men is veel minder terughoudend geworden, er is weer vertrouwen.”
Site-inspections
Eén van de belangrijkste activiteiten van Utrecht Convention Bureau is het organiseren van site-inspections. Eventplanners die van plan zijn om een congres in Utrecht te organiseren, worden door Utrecht Convention Bureau meegenomen om zo de sfeer van Utrecht Region te proeven. “Ook internationaal is er weer belangstelling, niet alleen voor de stad, maar met name ook voor de regio. Binnenkort ontvangen we gasten uit Canada en het Verenigd Koninkrijk voor een congres dat volgend jaar plaats gaat vinden”, vertelt Liza. “Het is gewoon heerlijk om hier een aantrekkelijk programma voor te maken.” Daarnaast is het Utrecht Convention Bureau later dit najaar weer op internationale beurzen te vinden. “Ook werken we nog steeds goed samen met collegadestinatie-marketingbureaus in de provincie Utrecht.” En dat is altijd de kracht van Utrecht als regio geweest: samenwerking. Het eerste internationale congres heeft intussen, eveneens in oktober, plaatsgevonden: het International Conference on the Bioscience of Lipids.
“We zijn natuurlijk supertrots op het feit dat we dit congres hebben kunnen hosten”, zegt Liza. Utrecht Convention Bureau werkt hard om die ene ambitie waar te maken: “We waren jarenlang de nummer één vergaderregio van Nederland en die positie willen we absoluut weer terugwinnen.” De nauwe samenwerking met de partners in de regio geeft aan, dat die ambitie breed gedeeld wordt.
Veranderingen
De achterliggende periode he eft ook permanente veranderingen met zich meegebracht. “Internationale congressen zullen in de toekomst vrijwel altijd een hybride component hebben, omdat mensen hebben ontdekt dat dit ook voordelen heeft”, voorspelt Liza. “Toch hebben mensen juist door het gemis aan contact ervaren dat vergaderen achter een beeldscherm verre van ideaal is. Daarom denken we dat hybride altijd wel een onderdeel van de branche zal blijven, maar niet zo sterk aanwezig zal zijn als dat we eerst dachten. Het kan wel zo zijn dat er bepaalde ‘hubs’ worden gerealiseerd, waarbij elders op de wereld mensen deel kunnen nemen aan een congres dat live in Utrecht Region plaatsvindt.” De aantrekkende branche heeft wel een andere hindernis te overwinnen: veel locaties hebben in meerdere of mindere mate te maken met een personeelstekort, hoewel er ook locaties zijn, die bewust alles op alles hebben gezet om hun team te behouden. “De vraag ‘Waarom Utrecht’ speelt meer dan voorheen”, vertelt Liza. “De aanwezigheid van bepaalde bedrijven telt sterker mee in de overweging. Utrecht is een fietsstad pur sang. Dat maakt de stad aantrekkelijk voor congressen over gezondheid, gedrag en mobiliteit. En dus kan dat bijvoorbeeld een mooi thema zijn tijdens het congres.” Niet voor niets is Utrecht al diverse malen het decor geweest van grote wielerrondes, waaronder de Tour de France en in 2022 de Vuelta. “Maar de diversiteit in bijeenkomsten is groot”, aldus Liza. “Niet alleen worden er weer congressen in Utrecht Region georganiseerd, maar ook trainingen.”
utrechtconventionbureau.nl