De Landcommanderij van Alden Biesen, in Bilzen (Belgisch-Limburg), heeft er een drukke zomer op zitten. Meer dan 45.000 bezoekers hebben de afgelopen maanden de weg naar het prachtige kasteeldomein gevonden. En ook het
najaar belooft een drukke periode te worden. Een gesprek met General Manager Patrick Cornelissen.
Succesvolle zomer beïnvloedt B2B-najaar
“We hebben net het Schots Weekend achter de rug, een schot in de roos op het vlak van bezoekersaantallen. Dit is een klassiek B2C-event, maar er is ook altijd wel een zakelijk luik aan verbonden. Op dergelijk groot zomerevenement, net zoals de Zomeropera of Fleuramour, komen meer dan 10.000 bezoekers af, en kan je als bedrijf intekenen en je klanten een onvergetelijke VIP-avond bezorgen. Bovendien zorgen deze events altijd wel voor een spin-off in het najaar op zakelijk vlak. Ook bedrijfsleiders, CEO’s en CFO’s komen hier wel eens een prachtige avond meemaken methun gezin. Als zij tevreden huiswaarts keren, heeft dat een positieve invloed op onze meeting-, event- en congreswerkzaamheden. De zomerperiode is dus meer dan alleen een periode van grootse B2C-evenementen, het is ook een periode waarin we de zichtbaarheid van de Landcommanderij hoog houden om het succes van het zakelijk najaar te garanderen.”
Escape Room
Nu het drukke najaar voor meetingen eventtoerisme van start is gegaan, valt op dat de klant terug live wil vergaderen.
“Er is dit jaar terug animo om te vergaderen, maar vooral om genodigden en klanten face-to-face te zien”, vervolgt Patrick. “We zijn ook steeds bezig om te bekijken welke nieuwigheden we kunnen aanbieden aan klanten.” Zo experimenteerde Alden Biesen de voorbije zomer met een pop-up escape room op het domein. “Dat was een groot succes”, vertelt Patrick. “Wellicht gaan we die op een meer permanente basis installeren, zodat ook teambuildings er gebruik van kunnen maken.”
Klantenbinding
Na de Covid-pandemie keek de sector uit naar een normalisatie van activiteiten. “Begin dit jaar zag het er veel
belovend uit, maar ik maak mij nu wel zorgen om de energiecrisis”, zegt Patrick. “Tijdens de Covid-pandemie kon
je na 10 dagen quarantaine terug aan de slag. Als locatie-aanbieder kon je je aanbod Covid-proof maken en kon
je met de nodige aanpassingen toch verder. Deze energiecrisis heeft de potentie om langer en dieper op de
sector te wegen dan de Covid-pandemie. De combinatie van stijgendeenergiekosten met prijsstijgingen van leveranciers hakt immers stevig in op de budgetten. Als bedrijven het financieel moeilijker krijgen, zal er sneller
bespaard worden op zaken zoals cultuur, horeca, evenementen en wellicht ook congressen. Gelukkig heeft
Alden Biesen een ruim assortiment van zalen met zeer uiteenlopende prijspunten voor zowel zakelijke als
non-profi t klanten.” “We moeten er echter met een positieve instelling door, de wensen van de klant voorop nemen, en zorgen dat die klant binding blijft behouden met onze locatie en de sector in zijn geheel. Dan komen we er samen sterker uit”, besluit Patrick.
Aanbod
In het Kasteeldomein van Alden Biesen vergaderen, een eigen personeelsfeest of een productlancering organiseren: wie er ooit geweest is, keert gegarandeerd met een wauw-gevoel huiswaarts. Het prachtige kasteelcomplex werd in 1220 opgericht door de Teutoonse (Duitse) Ridderorde. Hier waan je je, dankzij het prachtige, 80ha grote domein rondom het kasteel met haar Engelse en Franse tuinen, letterlijk in het zuiden van Frankrijk. Het is het grootste kasteeldomein binnen de Euregio. De site beschikt over meer dan 30 soorten verschillende zalen (van 10 tot 350 personen), zowel moderne als historische. Met 3.500 m² aan vergadermogelijkheden, een verscheidenheid aan plenaire zalen tot 350 personen en tal van break-outmogelijkheden, beschikt de Landcommanderij over een ruim aanbod aan congresruimtes. Je kan er eveneens terecht voor kleine boardmeetings of recepties voor zo’n 500 personen. Buiten kunnen zelfs publiekstoegankelijke evenementen plaatsvinden voor 25.000 bezoekers. Ondanks het bijzonder authentieke karakter, beschikken alle ruimtes over de meest moderne vergaderapparatuur, een permanente technische dienst, modern AV-materiaal, podiumelementen en zelfs tentoonstellingsschermen. Uiteraard kunnen uw vergaderingen of opleidingen gevolgd worden door een buitenreceptie, -feest of zelfs -diner. Het park biedt verschillende mogelijkheden voor ontspanning en nagenieten. Bezoekers en congresgangers kunnen genieten van de natuurpracht die het domein te bieden heeft: van de hoogstamfruitboomgaarden tot de ‘follies’ van het Engels Park, de symmetrie van de Franse tuin of het meanderende Vlonderpad. Wat is er beter dan na een vergadering even met het team een ontspannende wandeling te maken, of zelfs een workshop organiseren midden in de natuur?