Center Parcs, onderdeel van Pierre & Vacances, veranderde begin dit jaar de naam van haar zakelijke tak: ‘Business Solutions’ wordt ‘Meetings & Events’. Met deze naamsverandering bekrachtigt de groep de investeringen van de afgelopen jaren in haar zakelijke product. “De naamsbekendheid van Center Parcs bij het grote publiek in Vlaanderen en Wallonië is bijzonder hoog, respectievelijk 92% en 87%, maar dat is vooral zo voor het leisure aanbod. Om de naamsbekendheid op B2B-vlak nog te verhogen, moeten we wel nog wat inspanningen leveren”, vertelt Axel Waelbers, Countrysales manager MICE van Center Parcs en Sunparks in België. “Deze naamsverandering is daarin een eerste stap.”
Nieuwe kennismaking
De afgelopen jaren investeerde Center Parcs 740 miljoen euro in haar parken in Frankrijk, Duitsland, Nederland en België (170 miljoen) en daarmee hebben alle parken een ware transformatie ondergaan. In mei 2021 werd daarnaast het nieuwe strategische plan “Reinvention 2025” gepresenteerd. Dit omvat niet alleen de vernieuwing van de bestaande parken, maar ook een uitbreiding van het aanbod aan ervaringen, met nog meer duurzame initiatieven en lokale projecten. Deze innovaties worden geïllustreerd door de nieuwe merkpositionering, gecombineerd met een gloednieuwe visuele identiteit. De merkpositionering richt zich niet alleen op de corebusiness van de organisatie, maar ook in de benadering richting de zakelijke gast.
“Als organisatie willen wij ook specifi ek deze doelgroep uitnodigen om opnieuw kennis te maken met ons unieke zakelijke aanbod onder de titel Center Parcs Meetings & Events”, vertelt Axel Waelbers. Hij kijkt vol vertrouwen vooruit: “De afgelopen jaren is onder andere veel tijd en geld geïnvesteerd in hetgeen iedereen kent van Center Parcs; de natuur, de accommodaties, de restaurants, de Aqua Mundo en de leisure activiteiten, maar daarnaast ook in de zakelijke faciliteiten zoals de business centers. Met de oplevering van deze locaties net voor of tijdens de coronapandemie was het lastig om dit onder de aandacht te brengen van onze zakelijk gast. Nu zien we de vraag naar duurzaam samenkomen en de wens om unieke ervaringen met collega’s en relaties toenemen. Center Parcs Meetings & Events antwoordt vandaag én morgen op die behoeften.”
Best kept secret
De naamsverandering helpt om zakelijke klanten een duidelijker beeld te geven omtrent de mogelijkheden die Center Parcs te bieden heeft. Met een vernieuwd aanbod van vrijwel alle overnachtingsmogelijkheden is het organiseren van meetings en events in de parken steeds aantrekkelijker voor een brede zakelijke doelgroep. “De rebranding zal in de parken zelf, ook bij B2C-gasten, snel te zien zijn. Daarvoor worden onder meer de eigen tv-kanalen ingeschakeld, waarop gecommuniceerd wordt over veiligheid, energie, afvalscheiding, eigen activiteiten. Die zijn overal in elk park
te zien, maar ook in elke cottage. Daar zal nu ook gecommuniceerd worden over onze B2B-mogelijkheden. Mensen die hier op vakantie komen met het gezin, kunnen later terugkomen als zakelijke klant. Dus we moeten hen informeren over alle mogelijkheden.”
Veel Belgen en Nederlanders zijn bekend met Center Parcs en hebben ooit wel eens gebruik gemaakt van de faciliteiten. Waelbers: “Ons doel is om al onze reguliere gasten ook bekend te maken met het unieke zakelijke aanbod. Veel van de gasten werken namelijk ook bij een bedrijf dat interesse kan hebben in ons zakelijke
aanbod. Een onderdeel wat wij gekscherend nog weleens ‘the best kept secret’ van de organisatie noemen. We brengen daar als team graag verandering in.” De doelstelling van het totale Meetings & Events-team is om de komende jaren de gasten te verrassen met het unieke zakelijke aanbod. Ieder park heeft zijn eigen specialisten die klaarstaan om de USP’s van zijn of haar park toe te lichten aan zakelijke gasten.
Nieuwe naam dekt lading
“Het is ondertussen van 2009 geleden dat we de term Business Solutions introduceerden, maar die heeft eigenlijk nooit de volledige lading gedekt”, blikt Axel Waelbers terug. “Niet iedereen snapte meteen wat dit inhield. Dan is Meetings & Events veel duidelijker. Deze term is veel meer B2B-gerelateerd en veroorzaakt geen twijfel.” De rebranding geldt voor alle landen waar Center Parcs actief is: Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Meteen werd ook een bijpassend logo ontworpen. Wat die focus op een zakelijk publiek betreft, zijn er in België, Nederland en Duitsland 9 parken die een voortrekkersrol spelen. In België gaat het om Center Parcs De Vossemeren in Lommel, het vlaggenschip in dit segment, Center Parcs De Haan, Sunparks Kempense Meren in Mol en Center Parcs Les Ardennes in Vielsalm. In Nederland gaat het om Center Parcs Park Zandvoort (Zandvoort), Center Parcs De Eemhof (Zeewolde) en Center Parcs Limburgse Peel (America). Uiteraard kunnen ook de overige 21 parken worden ingezet. Promotie voor de rebranding verloopt vooral via sociale mediakanalen Linkedin en Instagram. Hier worden actief de laatste updates gedeeld en kunnen we ons aanbod nog beter visualiseren.
Combinatie van business en leisure
Groot voordeel van vergaderen in één van de parken van Center Parcs is die mogelijkheid om na de meeting of vergadering lekker te kunnen ontspannen. “Meer en meer grote bedrijven zien daar de voordelen welvan in, bijvoorbeeld bij de opleiding van nieuw salespersoneel. Die nieuwe werknemers zitten meteen in de juiste sfeer en merken dat er bij hun werkgever naast werk ook wel ruimte is voor ontspanning. We moeten ook zelden naar externe partners kijken om dat ‘ontspannende gedeelte’ in te vullen. Heel veel mogelijkheden zijn bij ons reeds aanwezig. Maar als het nodig is, schakelen we lokale partners zoals teambuilding- of eventbureaus in. Elk park heeft zo zijn lokale contacten”, vertelt Waelbers daarover.
Klant focust meer op CSR
“De wensen van de klant zijn in de voorbije twee jaar toch duidelijk geevolueerd”, merkt hij verder op. “We zien dat al bij de aanvraag. Reeds in het pitchgedeelte van het traject staan vragen rond CSR (Corporate Social Responsibility), na de facturatievragen, hoog bovenaan. Klanten zoals Deloitte en BNP Paribas Fortis hebben speciaal voor ons gekozen omwille van ons CSR-beleid.” Ook op cateringvlak wil de klant steeds meer duurzaamheid. “Er is in al onze parken een duurzaam afvalbeleid geïnstalleerd en de huiscateraar werkt met lokalen producten (korte keten) en gezonde voeding. Ook op het vlak van energiebesparing doen we veel investeringen.”
Pijlers
Center Parcs focust al jaar en dag op enkele voorname pijlers. Waelbers: ”Onze afdeling vervult vrijwel elke behoefte vanuit de (zakelijke) markt welke binnen de reguliere processen van onze organisatie niet standaard wordt ingevuld. Hierbij kun je denken aan meetings, teambuildingactiviteiten, cadeaubonnen als relatiegeschenk, tijdelijke woonruimte voor expats of werkprojecten, B2C partnership evenementen tot aan exclusieve park uitkoop voor een uniek bedrijfsevent. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of wij bieden een oplossing.
De term Business Solutions dekte daarom niet de ganse lading, het bleef een containerbegrip. Met de naamsverandering naar de meer sprekende naam ‘Center Parcs Meetings & Events’ willen we de zakelijke markt nog duidelijker aanspreken.” Elk park heeft een eigen salesverantwoordelijke die zijn/haar eigen team aanstuurt. Dan is er nog één centraal kantoor voor elk land, in België is dit een team van 3 personen in Peer. “Alle aanvragen komen daar binnen en worden in eerste instantie geanalyseerd. We vragen al wat door om goed te weten wat de klant exact wil. Daarna wordt de vraag doorgestuurd naar één van de parken. Bij de aanvragen kijken we ook altijd naar de grootte van de groep. Niet elk park heeft hetzelfde aantal zalen en niet alle zalen zijn even groot.”