Medio november is het zo ver: dan wordt in Den Haag Amare geopend – het huis voor cultuur, educatie, events en ontmoeting. Amare biedt in vier grote zalen onderdak aan Nederlands Dans Theater, Residentie Orkest, het voormalige Zuiderstrandtheater en Koninklijk Conservatorium, maar focust zich ook op het hosten van congressen en evenementen, Manager Business Events Diederick van Eeden vertelt over de unieke mogelijkheden van deze prachtige locatie.
Ruim van tevoren beschikbaar
Na de testmaanden september en oktober volgt de officiële opening met een openingsfestival van 18-20 november. Hierna is Amare volop inzetbaar voor congressen en evenementen. De grootste troef van dit complex? De flexibele beschikbaarheid, aldus Diederick. “Normaliter kijken congresorganisatoren niet naar theaters als locatie, omdat de programmering van theatergezelschappen voorrang heeft en er toevallig een gaatje vrij moet zijn voor een congres. Wij hebben met onze drie hoofdhuurders afgesproken dat wij elke zaal in principe ruim 24 maanden vooruit kunnen verhuren, zonder rekening te hoeven houden met hun programmering. Amare staat dus open voor boekingen van grote congressen die pas over twee jaar of later plaatsvinden.”
Boekingen staan al ingepland, vertelt Van Eeden. “Voor dit najaar bijvoorbeeld net zoveel als voor een heel jaar in het Zuiderstrandtheater, ons oude gebouw. Dat komt doordat Amare veel groter is en we veel meer opties hebben om zakelijke evenementen te latenplaatsvinden.”
Uiteenlopende mogelijkheden
De mogelijkheden zijn inderdaad legio: naast de vier grote zalen waarvan de twee grootste plaats bieden aan respectievelijk 1500 en 1300 personen, is er een congrescentrum met zes kleinere zalen die ook aan elkaar gekoppeld kunnen worden met een capaciteit van 300 – eventueel als subzaal bij een groot congres. Naast dat er handig geschoven kan worden met de ruimte, heeft Amare ook als voordeel dat de schaalgrootte nieuw is in Den Haag. “Wij zitten tussen het World Forum, met 2000 stoelen in de grootste zaal, en de Fokker Terminal, met een capaciteit van 750 tot 1000, in. De congressen die de stad eerder voorbijgingen omdat ze het Forum te groot vonden, of Fokker te industrieel, zouden nu wel eens bij ons kunnen aankloppen”, vertelt Diederick. “Dit is goed voor de stad, want meer bezoekers, meer hotelovernachtingen en hogere bestedingen in restaurants en winkels.”
Extra mogelijkheden biedt ook de Nieuwe Kerk, tegenover Amare. “De kerk is in ons beheer, dus daar kunnen we ook weer twee subruimtes inrichten, of een afsluitende borrel. Maar mijn droom is om het hele Spuiplein, met het Theater aan het Spui en het fillmhuis, te gebruiken voor een evenement voor 5000 man. Dat plan wil ik nog wel een keer uitwerken om te kunnen aanbieden op buitenlandse beurzen.”
Waar Amare ook over beschikt, zijn faciliteiten voor een goed geregisseerde livestream. “Die techniek hebben we ‘in huis’ dankzij een partner waar we al 20 jaar mee samenwerken. Er kan gekozen worden voor studiokwaliteit met vier of vijf camera’s, maar er kan ook simpelweg met één camera en een klein groepje heen en weer worden gebeld. We kunnen alle kanten op.”
Centraal gelegen
Vanaf Den Haag Centraal is het nog geen tien minuten lopen naar Amare. In de fietsenstalling is ruimte voor 1500 fietsen. Bovendien ligt het theater op vijf minuten rijden van de A12, met zeven grote parkeergarages in de directe omgeving. De locatie van Amare is ideaal. “Er is een keur aan drie- en viersterrenhotels in de buurt, en we zitten vlak bij het Binnenhof en het Mauritshuis. Voor bezoekers is het leuk om daar even overheen te kunnen lopen en een bezoek aan te brengen. Zo kun je ook nog wat cultuur opsnuiven na een congres. Dit is heel wat anders dan dat je vanaf de rand van de stad met een bus naar een hotel gereden moet worden.”
Toekomst
De Manager Business Events wil dat Amare het wauw-gevoel bij mensen zal oproepen, en dat zelfs de sceptici zeggen: “Wat een mooi gebouw”. De naam is immers niet alleen ontleend aan het Italiaanse ‘a mare’ (aan zee), maar ook aan het Latijnse ‘amare’ (liefhebben)… De reacties zijn tot nu toe in elk geval positief. “Meerdere opdrachtgevers die dit najaar iets willen organiseren, konden tot een maand geleden nauwelijks het pand in omdat het nog volop in aanbouw was,” vertelt Diederick, “maar die kunnen we nu bijna ongelimiteerd rondleiden en binnenhalen. En dat is ontzettend fijn.”
Voor het organiseren van een zakelijk event in Amare, kunt u mailen naar events@amare.nl.