België kende in veel opzichten een steviger lockdown dan Nederland in coronatijd. Inmiddels gaat ook België weer stapsgewijs van het slot. De Antwerpse MICE-markt heeft vanzelfsprekend niet stilgezeten en heeft creatief nagedacht over ‘hoe verder’ na de lockdown. MEETINGS sprak met Inge Marstboom van Visit Antwerp over de verwachtingen voor de nabije toekomst.
Sinds 18 mei zijn Belgische musea en belevingscentra weer open voor publiek. Denk hierbij aan het Diamant Belevingscentrum (DIVA) en het Middelheimmuseum. Inge Marstboom: “We zijn ons zeer bewust, dat de horeca, de detailhandel en de incentives onmisbaar zijn voor de beleving van Antwerpen.” En inderdaad, wat is Antwerpen zonder een ‘pintje’ op een terras, de bijzondere winkels en muziek en beeldende kunst? De streefdatum voor de ‘herstart’ van Antwerpen is 8 juni, als veel gelegenheden weer open kunnen gaan.
Verwachtingen
Voor de nabije toekomst zijn de verwachtingen wisselend, volgens Inge. “Leisure zal als eerste op gang komen en er zal veelal worden gekozen voor een vakantie in eigen land.” De zakelijke markt is afhankelijk van bedrijven en daar zijn de vooruitzichten wisselend. Enkele bedrijven draaien topomzetten, juist vanwege de crisis, andere bedrijven hebben het ronduit moeilijk. Op het gebied van meetings zullen de gevolgen van de crisis lang zichtbaar blijven. Er is door veel locaties en bedrijven geïnvesteerd in audiovisuele faciliteiten voor onlinemeetings. Ook in de nabije toekomst zal hiervan gebruik gemaakt blijven worden. Bijeenkomsten zullen in veel gevallen een hybride vorm kunnen behouden, waarbij zowel mensen op de locatie zijn als online zullen participeren.”
Creatief samenwerken
Veel hotels zijn gesloten geweest, maar hebben niet stilgestaan. Inge hierover: “Er zijn hotels die nadenken over externe ontbijtservices, eventbureaus die gasten thuis bedienen met hotelservices: ontbijt op uw eigen slaapkamer, roomservice, een diner, een cocktailparty en zelfs als u een zwembad heeft, kunt u een poolparty houden. En zo zijn er talloze voorbeelden van creativiteit. De crisistijd haalt in veel gevallen ook het beste in mensen naar boven. Zo zijn veel nieuwe vormen van samenwerking ontstaan tussen onder andere detailhandel, horeca en meetingslocaties.”
Inge kijkt positief naar de toekomst. “We hebben een gevarieerd (groot, klein, …) aanbod in Antwerpen, waardoor veel locaties deze crisis zullen overleven.” En ze kijkt uit naar hernieuwd bezoek uit Nederland: “We kijken uit naar de heropening van de grenzen.”