Roxana Tajvar nieuwe general manager van Grand Hotel Amrâth Kurhaus
Sinds 1 augustus is Roxana Tajvar de nieuwe general manager van het beroemde Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Zij werkt al enkele jaren bij dit prachtige hotel aan de boulevard van Scheveningen en heeft de ambitie het vijfsterrengevoel nog verder te versterken. Ondanks alle perikelen van 2020 heeft Grand Hotel Amrâth Kurhaus toch veel gasten ontvangen en wordt er met ambitie naar de toekomst gekeken. MEETINGS sprak met Roxana over de zakelijke mogelijkheden, de juiste mindset en het beleven van vijf sterren.
Wat in 1818 begon met een houten strandpaviljoen op een duinenkam is in ruim tweehonderd jaar uitgegroeid tot één van de beroemdste hotels van Europa. Het hotel werd aangedaan door gasten van naam en faam. De bruisende Noordzee op de achtergrond vormt het inspirerende decor voor elke bijeenkomst, ook in tijden van het ‘nieuwe normaal’. Het kloppend hart van het indrukkende Grand Hotel Amrâth Kurhaus wordt gevormd door de magnifieke Kurzaal, waar anno 2020 de grandeur van weleer en het comfort van vandaag in elkaar overgaan.
Gastvrije ambitie Roxana Tajvar is geboren in Iran, maar woont al 27 jaar in Nederland. Gastvrijheid zit haar in de genen: “Gastvrijheid is één van de belangrijkste elementen van de Iraanse cultuur. Gasten kunnen altijd aanschuiven om een hapje mee te eten.” Deze hartelijke eigenschap vormde voor Tajvar een goede motivatie om te kiezen voor de hospitality. Ze voltooide in 2008 haar opleiding horeca-ondernemer/-manager aan het ROC van Leiderdorp, waarbij ze stageliep bij de front office van Radisson BLU Astrid in Antwerpen. Na het behalen van haar diploma bleef Roxana hier negen jaar werken. Tijdens deze periode volgde zij een intensief Business School program in het Russische Sint-Petersburg.
In 2017 ging Roxana aan het werk als assistant front office manager bij Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Met haar Belgische ervaring professionaliseerde zij het team, wat enige tijd zonder leidinggevende had moeten werken. In korte tijd groeide zij door naar de functies van front office manager en rooms division manager. In maart 2020 werd zij director of operations. Het coronavirus vond in haar een harde tegenstandster. Grand Hotel Amrâth Kurhaus had uiteraard ook de nodige uitdagingen te verwerken, maar zij wist, mede dankzij het gunstige weer, het hotel aantrekkelijk te houden voor vakantiegangers. “Ondanks de pandemie wist Grand Hotel Amrâth Kurhaus een redelijke omzet te behalen”, zegt Roxana. In augustus zette zij de voorlopige kroon op haar werk door als general manager van Grand Hotel Amrâth Kurhaus aan te treden.
Roxana is bijzonder trots op ‘haar’ grand hotel. “Dit pand heeft alles in zich wat een vijfsterrenhotel moet uitstralen.” Maar zij koestert haar personeel misschien nog wel meer: “Met elkaar willen we Grand Hotel Amrâth Kurhaus nog beter maken en daarom werken we aan een nieuwe mindset.” Hiermee bedoelt Roxana dat het hele team steeds ‘door de ogen van de gast’ moet kijken. Wat betekenen vijf sterren nu echt? Wat mag een gast verwachten? Door een intensieve training van zes maanden wordt de service nog beter.
Meetings Een meeting bij Grand Hotel Amrâth Kurhaus is onvergetelijk. De stijlvolle grandeur van dit befaamde hotel vormt het perfecte decor voor elke bijeenkomst. De Kurzaal is de grootste van de in totaal tien zalen. Op dit moment kunt u hier in theateropstelling 140 gasten ontvangen (normaal, in receptieopstelling 1.500). Uiteraard zijn alle andere zalen ook gastvrij aangepast aan de actualiteit van vandaag - in de afgelopen maanden zijn twee zalen volledig gerenoveerd. De zalen zijn bij uitstek
geschikt voor wie in het eigen kantoor niet voldoende ruimte heeft voor kleine meetings die voldoen aan de huidige regelgeving. Ideaal zijn dan ook de nieuwe zakelijke arrangementen.
Ook wat betreft eten en drinken is er goed nagedacht, zonder dat er concessies aan gastvrijheid en smaak zijn gedaan. Zo wordt alles aan elke gast persoonlijk geserveerd in individuele pakketten. Dit geldt ook voor de koffie en thee tijdens uw meeting in één van de zalen.
De 270 kamers zijn, net als voorheen, een oase van rust en comfort. U ontwaakt met uitzicht op de Noordzee of Scheveningen om vervolgens de nieuwe dag met een goed ontbijt te beginnen, waarvoor u heeft kunnen reserveren. Ook voor de spa moet voorlopig gereserveerd worden.
Grand Hotel Amrâth Kurhaus is uitstekend te bereiken met openbaar en eigen vervoer. Er is ruim voldoende parkeergelegenheid.
www.amrathkurhaus.com
werd op de locatie van het Grand Hotel Amrâth Kurhaus een houten strandpaviljoen gevestigd, dat uit zou groeien tot één van de meest toonaangevende hotels van Nederland. De prachtige locatie op de duinenkam en met uitzicht op de bruisende Noordzee is uniek. Het hart van het hotel wordt gevormd door de indrukwekkende Kurzaal, die altijd intact gebleven is.
Operations Manager. Nu General Manager.
Helemaal alleen gaan doen. Even schakelen. Je moet nu alles zelf doen.
Eigenlijk niet veel veranderd.
Niet nieuw. Hotel ken ik van binnen en van buiten.
Verliefd op het hotel en het gebouw.
2017 begonnen: begonnen aan de receptie als assistent van de front office manager.
Team had even geen leidinggevende. Geen kapitein aan boord. Receptie draaiende gehouden. Ik kwam van een streng hotel/leidinggevende.
Mezelf niet veranderen. Niet aanpassen. Beleefdheidsvorm. Discipline. Orde in België. Team kunnen vormen aan de receptie dat enorm goed draait.
Receptie moeten overdragen aan een ander. Afstand nemen is een uitdaging. Carte blanche aan opvolger. Overdracht is goed verlopen.
Enorm blij met het huidige receptieteam. Ambitieus. Voorbeeld nemen.
Rusland sterk geweest. Training. Intensief. Sterk gemaakt.
Iraanse achtergrond: opvoeding. Gastvrij. Altijd mee-eten. Het beste van het beste voor gasten. Dat hoort erbij. Dit hebben wij meegekregen.
Iran: lang koken, snel eten. Nederland: andersom.
Kurhaus:
Zeer bekend. Scheveningen. Luxe. Schitterend. Mozart. Op de grote piano speelt iemand een stukje Bach. Genieten. Mensen moeten zien, voelen en ruiken dat ze in een vijfsterrenhotel zijn. Alles moet luxe uitstralen. Belevenis. Rood tapijt. Vriendelijk ontvangen. Sleutel overhandigen niet achter de balie, maar echt aanbieden.
Gebouw is klassiek. Service eerst. Personeel door de ogen van de gast laten kijken. Kritiek ontvangen van elkaar. Trainingen. Wat betekenen vijf sterren? Veel laten zien. Mindset aanpassen. Trainingen. Zes maanden. Daarna is het de bedoeling dat er alleen bijgehouden moet worden.
Achterstallig onderhoud: het gebouw is oud. We kunnen niet alles tegelijk en niet alles kan worden geregeld. Grote kostenposten.
Meeting:
Gelukkig hebben we grote zalen die kunnen worden aangepast. Kurzaal: 150. Grootste zaal (normaal 1.500). Kleinere zalen voor 4 personen (normaal 10). Alles is individueel verpakt. Alles veilig. Koffie wordt uitgeschonken. Klassieke bel. Lunch en diner is allemaal individueel. Alles uitgeserveerd.
Spa:
Dat is een uitdaging. Reserveren om afstand te kunnen houden. Maximaal 10 personen tegelijk. Doet pijn aan het hart. 270 kamers. Je moet nu echt even nee verkopen. Het is kan nu even niet. Ontbijt: time schedules. Gasten kunnen reserveren van 8-9, 9-10 en 10-11 ontbijten. Niet ideaal, we moeten met de tijd mee. Afgelopen zomerperiode heel goed gedraaid. Veel minivakanties. We mogen niet klagen. Evenementen is nog even onzeker. Herfstmaanden. Het weer was afgelopen zomer goed, dat hielp wel.
Team in de spotlight. Trots op het team. Hard gewerkt.