Kinepolis organiseerde vóór de coronacrisis zo'n 1.200 bedrijfsevenementen per jaar in België. De Groep wil inzetten op de online mogelijkheden van events en stelt in Kinepolis Antwerpen een filmzaal permanent ter beschikking van het Antwerpse BLUE MOON, specialist in het streamen van bedrijfsevents. Beide bedrijven verwachten dat de vandaag populaire online events weldra een hybride vorm zullen aannemen. De ‘BLUE MOON studios at KINEPOLIS’ worden op vrijdag 26 maart officieel in gebruik genomen met een panelgesprek over de toekomst van bedrijfsevents, in aanwezigheid van onder meer Eddy Duquenne (CEO Kinepolis) en Thierry Geerts (Country Director Google Belgium).
Dat de eventsector het voorbije jaar helemaal op zijn kop is gezet, is geen geheim. Maar in tijden van crisis staan de echte ondernemers recht. Dat was niet anders voor BLUE MOON uit Aartselaar, dat de technische ondersteuning en realisatie van evenementen verzorgt. Bij het uitbreken van de pandemie heeft BLUE MOON in geen tijd zijn businessmodel heruitgevonden: ze bouwden een netwerk van intussen 15 online eventstudio’s op 5 verschillende locaties uit. Op 1 jaar tijd verzorgde BLUE MOON meer dan 500 online corporate events.
Post-corona events worden hybride
Ondertussen is het duidelijk dat online events veel meer zijn dan een noodzakelijk kwaad. De voorde-len qua efficiëntie, flexibiliteit en internationale schaalbaarheid zijn groot. BLUE MOON verwacht dan ook dat de digitalisering van bedrijfsevents- en communicatie zich na corona zal doorzetten en evolue-ren naar een hybride vorm, waarbij events zowel een fysiek als een online luik bevatten.
Deze evolutie is ook Kinepolis Groep niet ontgaan. De bioscoopgroep heeft beslist om in Antwerpen een filmzaal permanent ter beschikking te stellen als streamingstudio. BLUE MOON zorgt voor de techniek en voor de inkleding van de studio.
Bedrijven en organisaties hebben zekerheid nodig over hun evenementen
Evenementen zijn voor veel bedrijven een belangrijke vorm van communicatie en networking. Ook in Covid-tijden blijft deze nood hoog. De BLUE MOON studios at Kinepolis garanderen dat de evenemen-ten onder alle omstandigheden kunnen doorgaan. In geval van verstrengde corona maatregelen kan er nog steeds beslist worden om minder of geen publiek toe te laten tijdens het event. De uitzending kan steeds doorgaan, waarbij de deelnemers vanop afstand volgen.
BLUE MOON en Kinepolis denken dat, ook wanneer fysieke evenementen terug mogelijk zullen zijn, het digitale luik - waar opportuun - zal blijven bestaan, niet om de fysieke evenementen te vervangen, maar wel om ze te versterken.
Lokale fysieke evenementen, online internationaal verbonden
Door kwalitatieve auditoria te combineren met performante online event expertise willen BLUE MOON en Kinepolis een oplossing bieden voor onder meer het internationaal congresverkeer dat nog even op zich zal laten wachten. De BLUE MOON studios at Kinepolis zullen het mogelijk maken om - zodra het mag - op verschillende plaatsen kleinschaligere fysieke evenementen te organiseren en deze online met elkaar te verbinden zodat een brede informatieoverdracht te combineren valt met lokale netwerk-mogelijkheden.
Gregory Buytaert van BLUE MOON: “Deze nieuwe samenwerking combineert het innovatievermogen en de wendbaarheid van BLUE MOON met de logistieke en hospitality-kracht van Kinepolis. We breiden onze online studio’s uit met een ‘hybrid theatre’: van zodra mogelijk zullen we ook fysieke bezoekers ontvangen. Zo kunnen we samen met Kinepolis klanten de mogelijkheid aanbieden om digitale, hybride of multilocation-events te organiseren.”
Séverine Smetz, National B2B manager van Kinepolis: “Bij Kinepolis brengen we mensen samen, of dat nu voor een ontspannende filmbeleving is of voor een bedrijfsevenement. De afgelopen periode hebben we massaal de voordelen van digitale events ontdekt, maar er blijft een nood aan networking en elkaar fysiek ontmoeten. Wij geloven dat we in de toekomst meer en meer zullen evolueren naar hybride events, waarbij content wordt gestreamd maar er ook gewoon publiek in de zaal zit, al dan niet met een netwerkreceptie achteraf. Onze bioscoopinfrastructuur leent zich daar uitstekend toe. Door onze goede regionale spreiding is het perfect mogelijk vanuit Antwerpen naar andere locaties in de Benelux en daarbuiten te streamen. Zo spelen we in op de noden van de bedrijfswereld in deze uit-dagende tijden.”
Programma en registratie voor het online lanceringsevent op vrijdag 26 maart om 14u00.