Online events zijn ‘hot & happening’ nu ‘live’ in de ban is door de coronacrisis. Mijn mailbox stroomt vol met uitnodigingen voor webinars en online events. Als het onderwerp me interesseert, schrijf ik me in en ga op de aangegeven tijd kijken. Helaas log ik vaak snel weer uit. Reden: de meeste online events lijden aan het ‘koets zonder paard’ syndroom, een theorie uit de communicatiewetenschap. Korte uitleg: de eerste auto’s gingen niet sneller dan een koets met paard. Met als gevolg dat de interesse voor de eerste auto’s lauw was. Dat veranderde toen auto’s sneller werden en het transport van goederen en mensen voorgoed veranderden.
Film is een verhaal in beeld
In de media wordt dit syndroom van stal gehaald als er een ontwikkeling is waar mensen nog niet het voordeel van inzien. Voorbeeld: wat deden mensen toen het medium film werd uitgevonden? Ze gingen toneelstukken registreren. Toneel bestond al 2.500 jaar en had zich al bewezen, maar toneel is vooral een verhaal in dialoog. Een film is een verhaal in beeld. Je kunt zeggen dat ze ‘een oude taal’ gebruikten voor een nieuw medium.
Begintijd van film
Bij het volgen van veel webinars en online events denk ik aan de begintijd van film.
Ik zie pratende hoofden in beeld, soms gefilmd op een verder leeg podium, niet close, maar op afstand. En dat urenlang, waarbij de verbinding hapert en het geluid een onnatuurlijke echo heeft. Linksboven in beeld zie je het aantal kijkers per minuut teruglopen. Oftewel: het ‘koets zonder paard’ syndroom is helemaal terug.
This is the age of video!
Ik vind dat lastig te begrijpen, want we leven in een digitaal tijdperk waarbij legio onderzoeken aantonen hoe kort de aandachtspanne van mensen online is. Zeker nu veel mensen thuis werken. Een ‘live’ evenement moet je daarom niet 1 op 1 online willen uitzenden. Het moet korter, afwisselender en vooral visueler. This is the age of video! Kies voor kwaliteit, goed beeld, goed geluid. Schrijf een strak script op basis van inhoud, betrek je deelnemers en entertain ze. Zorg dat ze willen kijken en blijven kijken!
Wil je reageren?
Stuur een mail naar: henkjan@broadcastyourbusiness.nl