Het gloednieuwe Amare aan het Spuiplein in Den Haag afficheert zich als huis voor cultuur, educatie, events en ontmoeting; een perfecte locatie voor een bijeenkomst waar mensen van verschillende locaties elkaar ontmoeten: de Tafel van Den Haag. Zes van de elf locaties, die verenigd zijn in The Hague Venues, kwamen bij elkaar om te spreken over de ambities van Den Haag als congresstad, de mogelijkheden en de USP’s van de Hofstad achter de duinen.
De tafel was deze keer de opvallende afwezige in Den Haag. In een ontspannen kring spraken de deelnemers onder leiding van Heltjo Brinkman, uitgever van MEETINGS, enthousiast over wat Den Haag aantrekkelijk maakt voor eventplanners. Eén van de meest opvallende punten was het grote ‘wijgevoel’, waarbij de concurrentie eerder met andere steden dan tussen venues onderling plaatsvindt. Een conclusie is dat de Stad van Vrede en Recht een zeer breed zakelijk publiek trekt: overheid, instellingen en bedrijven.
Den Haag heeft alles in huis
De gastheer van de Tafel van Den Haag was Diederick van Eeden, manager business events bij Amare. Hij is vanzelfsprekend trots op ‘zijn’ nieuwe locatie, waar het Residentieorkest, het Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Dans Theater gevestigd zijn “Het pand omvat vier grote zalen met acht foyers en verder vijf subzalen. We kunnen tot maar liefst 4.500 gasten ontvangen, maar door de verscheidenheid aan zalen is het ook mogelijk een passende zaal voor een vergadering met tien mensen aan te bieden. We zitten qua grootte tussen het World Forum en de Fokker Terminal in. Daarmee voegen we iets toe aan Den Haag als congresstad.” Verder vormt ook de monumentale Nieuwe Kerk, pal tegenover Amare gelegen, onderdeel van de congresmogelijkheden van Amare. “Onze vaste bespelers kunnen ook tijdens een meeting acte de présence geven: een strijkorkest tijdens de pauze of een voorstelling na afloop van een congres is heel eenvoudig te realiseren.” De banden met The Hague Convention Bureau zijn goed. “Er zijn al opties voor 2026”, zegt Diederick. Hij roemt ook de samenwerking met andere locaties in Den Haag en vertelt over hoe deze zogeheten clustering kan worden ingevuld: “Een congres in Amare kan bijvoorbeeld worden afgewisseld met een bezoek aan het Louwman Museum en een afsluitend diner in de Fokker Terminal.”
Omvangrijke collectie
Namens het Louwman Museum is manager events Joan van Duijn aanwezig. “Ons museum omvat een zeer omvangrijke collectie klassieke automobielen. Elke auto in het museum vertelt een eigen verhaal en dat verhaal proberen we te combineren met het verhaal van de klant, die bij ons een bijeenkomst organiseert. Het bekijken van de collectie vormt daarom altijd een vast programma tijdens een bijeenkomst.” Al bij de bouw van het museum is er goed nagedacht over het faciliteren van evenementen. “We hebben negen ruimtes, waaronder een theaterzaal voor 350 personen. In de grote hal, die wordt gekenmerkt dooreen plein met Haagse geveltjes uit de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw, kunnen recepties, diners en feesten worden georganiseerd.” Ook beschikt het Louwman Museum over een ruimte die geheel flexibel in te delen is. “Deze ruimte heeft een prettige blauwe kleur. Onze black box is daarom een blue box.” Het is niet verrassend dat het Louwman Museum zeer vaak het decor is van meetings met een automotive achtergrond. De samenwerking met The Hague Venues ervaart Joan als zeer plezierig: “Met The Hague Venues zet Den Haag zich nationaal als congresstad op de kaart. The Hague Convention Bureau richt zich op de internationale markt.” Een zichtbaar resultaat van deze samenwerking is dat het Louwman Museum vaak een onderdeel van een bijeenkomst elders in Den Haag host.
Foto 1: Joan van Duijn (Louwman Museum) foto 2: Bart van Doorn (Madurodam) foto 3: Juliëtte Suurland (Museon)
Duurzaam ondernemerschap
Juliëtte Suurland, sales en events coördinator bij Museon-Omniversum, is sinds twee jaar in deze functie actief. Tijdens de coronaperiode heeft zij zich goed kunnen bezinnen op de vraag hoe evenementen in Museon op een passende manier kunnen worden georganiseerd, waardoor ook dit museum voor wetenschap en techniek eruit kan springen. “Museon onderscheidt zich met duurzaam ondernemerschap”, vertelt Juliëtte. “Dit laten we onder andere zien door middel van de tentoonstelling over de zeventien ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Wij willen mensen hiermee inspireren.” De grootste zaal van het Museon biedt ruimte aan 300 gasten. Dit is de maximale capaciteit voor Museon, dat ook over een zeer prettige foyer en diverse breakout ruimtes beschikt. “Vanaf 1 januari 2022 zijn Museon en Omniversum één organisatie en kunnen we ook de indrukwekkende koepelzaal van het Omniversum gebruiken”, zegt Juliëtte. “In deze Digital Dome is eveneens ruimte voor 300 mensen en ook hier is een mooie foyer.” Kirsten Vosmer is commercieel directeur bij World Forum The Hague. Zij werkt al elf jaar bij deze grootste locatie van Den Haag. “Het World Forum heeft een zeer divers team”, zegt Kirsten. “Een mooie combinatie van veel ervaring en jong bloed (o.a. stagiaires).” World Forum is onderdeel van GL-events, een Frans beursgenoteerd bedrijf, met wereldwijd ruim vijftig congreslocaties. “World Forum heeft zeer goede contacten met de hotels in de directe omgeving, die ruim 800 kamers kunnen faciliteren. Dat maakt het World Forum des te meer interessant voor grote, meerdaagse congressen.” Kirsten refereert trots aan de Nuclear Security Summit in 2014, waarbij alle belangrijke wereldleiders elkaar spraken in het World Forum en alle ogen van de wereld op Den Haag gericht waren. “Met alle security en alles wat daarbij kwam kijken, hebben we echt een serieuze prestatie neergezet en is safety & security een USP van het World Forum geworden.” Tijdens de coronaperiode konden diverse evenementen tochdoorgaan bij World Forum vanwege de grootte van de locatie, maar ook doordat we snel zijn gaan innoveren en een eigen online platform en studio hebben neergezet. “Tegelijkertijd zoeken we de verbinding met andere locaties, om programmaonderdelen elders te faciliteren, zoals een borrel of een diner,” vertelt Kirsten, dit om de gasten een optimale beleving van Den Haag mee te geven.
Foto 1: Diederick van Eeden (Amare) Foto 2: Kirsten Vosmer (World Forum) Foto 3: Tom Verhaar (Fokker Terminal)
De locatie in Den Haag voor jouw bijeenkomst of congres
Op basis van professionele en persoonlijke aandacht zorgen we ervoor dat de bijeenkomst vlekkeloos verloopt. Of het nu gaat om een kleinschalige vergadering, een corporate event of een internationaal congres. We nemen de zaken met liefde uit handen en zien erop toe dat elk detail klopt! Een moderne uitstraling, uitstekende service en creatieve food & beverage-mogelijkheden staan daarbij centraal.
• 20 zalen
• 10 tot 650 personen
• Evenementen op maat
• Unieke branding mogelijkheden
• Gelegen direct naast Den Haag Centraal
• 1200 parkeerplekken
WWW.THEHAGUECONFERENCECENTRE.NL
T +31(0)70 205 1200
Email: events@thehagueconferencecentre.com
De studio is gelegen op de vierde etage. Onder begeleiding van technische support organiseer je zorgeloos een succesvol online-evenement. Bovendien is er een uniek evenementenplatform beschikbaar waar gebruik te maken is van verschillende tools, zoals een online netwerkvloer, break-out sessies, live polls, chatfunctie en een virtuele beursvloer.
Grote ambities
World Forum heeft grote ambities om het meest hoogwaardige congrescentrum van Nederland te worden. De laatste tien jaar hebben we al aangetoond dat we hoogwaardige evenementen met hoogwaardigheidsbekleders kunnen ontvangen, waarbij veiligheid essentieel is. Tegelijkertijd vinden wij Maatschappelijk verantwoord ondernemen zeer belangrijk, zo kunnen bijvoorbeeld bezoekers van World Forum gratis en onbeperkt kraanwater tappen uit vijf watertapkranen van Dunea. Hiermee wordt er in World Forum geen water meer uit (plastic) flessen geschonken en verkocht. Tom Verhaar, directeur van de Fokker Terminal en voorzitter van The Hague Venues, heeft het voormalige luchtvaartschoolgebouw ontwikkeld tot een grote locatie voor zakelijke bijeenkomsten, zoals congressen, productpresentaties en diners. “We begonnen in 2008 met een kunstbeurs en vormen nu één van de grotere locaties van Den Haag”, vertelt Tom. “Snel schakelen is één van onze belangrijkste troeven. Onze grote hangar geeft alle ruimte voor fl exibiliteit om iedere gewenste setting te realiseren en zo kunnen we ervoor zorgen dat onze klanten zich altijd prettig voelen. De klant heeft een idee en wij geven dit idee vorm. Een uitnodiging voor een ander event is voor ons een mogelijkheid de klant te laten zien wat er bij ons mogelijk is.” Naast de hangar beschikt de Fokker Terminal over achttien subzalen, die kunnen worden gebruikt voor workshops of breakouts.
Onlinemogelijkheden
De afgelopen periode heeft de Fokker Terminal zeer sterk ingezet op onlinemogelijkheden. “We hebben bij een aantal evenementen zelfs zestien studio’s gefaciliteerd van waaruit sessies online werden gepresenteerd. De hybridecomponent zal ook in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen in onze sector”, concludeert Tom. Ook hij vindt de samenwerking binnen The Hague Venues zeer goed. “We gunnen elkaar succes en werken heel goed samen om congressen naar Den Haag te halen en zo mogelijk op verschillende locaties te hosten.” In Madurodam loop je in anderhalf uur door Nederland in miniatuurformaat en zie je de grote verhalen van Nederland in nieuwe attracties. Tegelijkertijd is het een bijzondere meetingslocatie. Bart van Doorn, sales manager bij Madurodam, vertelt over de ideële bedrijfsvoering: “Madurodam is gebouwd ter nagedachtenis van verzetsheld George Maduro en investeert in kinderen”, vertelt Bart. “Per jaar wordt er 700.000 euro uit het Maduro Kinderfonds uitgereikt aan goede doelen voor kinderen. Het Madurodam Kinderfonds gelooft dat kinderen de toekomst zijn. Het fonds wil hen stimuleren om verbinding te maken met andere mensen, ongeacht leeftijd of achtergrond, om zo Nederland samen mooier te maken.” Ook de evenementen bij Madurodam konden, ondanks corona, gedeeltelijk door blijven gaan vanwege de grote ruimte die Madurodam te bieden heeft. “Wij hebben gelukkig ook hybride en online-events mogelijk kunnen maken.” De locatie heeft zeven zalen en in de grootste zaal kunnen 300 mensen worden ontvangen. Madurodam heeft een eigen ‘burgemeester’ en eigen ‘wethouders’: kinderen, die ook als spreker kunnen optreden tijdens een bijeenkomst. “Wij fungeren vaak als nevenlocatie voor congressen die elders in Den Haag plaatsvinden. Juist doordat je Nederand in het klein binnen een kort tijdsbestek kunt ‘bekijken’, is Madurodam een ideale uitstap tijdens een langere bijeenkomst.” Diederick haakt in op een leuk toeval: “De Stadsopera heeft dit jaar George Maduro als ‘centraal thema’.”
Samenwerking in The Hague Venues
De ambities van The Hague Venues worden duidelijk verwoord door Diederick: “We willen Rotterdam van de tweede plaats stoten.” De samenwerking binnen The Hague Venues is daarin een belangrijke troef, beaamt Bart: “In Madurodam staat nu een groot vliegtuig, als verwijzing naar Albert Plesman, de KLM en Nederlandse pioniers in het algemeen. Den Haag heeft inspirerende locaties en juist door een bijeenkomst verspreid over meerdere locaties te organiseren, laat je zien wat Den Haag in huis heeft: toplocaties, bijzondere musea en een bruisende binnenstad.” Bart geeft ook een goed voorbeeld van de samenwerking tussen venues: “Als een event niet bij Madurodam kan plaatsvinden, geef ik de boeker het nummer van, bijvoorbeeld, het Louwman Museum. Zo blijft een bijeenkomst toch in Den Haag. Tom bevestigt dit: “We proberen Den Haag op de kaart te krijgen en te houden. The Hague & Partners doet veel aan marketing en haalt veel internationale congressen naar Den Haag. Tegelijkertijd hebben we te maken met beschikbaarheid: als je zelf vol zit, is het alleen maar goed om een collega in Den Haag bij een boeker onder de aandacht te brengen.” Samen met Thomas van der Zee van The Hague Conference Centre (die in een vergelijkbare functie in Amsterdam al een vergelijkbaar netwerk had opgezet) en Diederick vormde Tom de drijvende kracht achter The Hague Venues. Naast de deelnemers aan de Tafel van Den Haag en The Hague Conference Centre maken ook het Mauritshuis, de Grote Kerk, Beeld & Geluid en het Kunstmuseum deel uit van The Hague Venues.
Waarom Den Haag?
De vraag waarom boekers naar Den Haag moeten komen, roept enthousiaste reacties op bij de deelnemers. Joan: “Den Haag is een aantrekkelijke stad, niet in de laatste plaats vanwege de ligging aan zee. De stad is zeer gunstig gelegen, midden in de Randstad en met twee internationale luchthavens op een half uurtje met de trein.” Zij roemt verder de gemeente Den Haag als goede partner. Bart wijst op de internationale betekenis van de ‘Stad van Vrede en Recht’: “In Den Haag bevinden zich talloze ambassades, het Internationaal Strafhof en ook het nationale bestuur: koningshuis, regering en parlement.” Ook noemt hij de internationale spoorverbindingen naar Brussel en Parijs. “Maar we hebben meer: een bruisend stadsleven, goede winkels en natuurlijk een strand van maar liefst elf kilometer lang.” Kirsten wijst op bijzondere evenementen, zoals Royal Christmas Fair, dat dit jaar waarschijnlijk toch door kan gaan. Diederick refereert aan Den Haag als kennisstad: “We liggen tussen Delft en Leiden in, twee universiteitssteden, en we hebben een vestiging van de Leidse Universiteit. Er wonen hier veel studenten, die in Leiden of Delft studeren of aan een HBO-instelling in Den Haag zelf.” De compactheid van Den Haag wordt door Bart genoemd: “Den Haag is qua oppervlakte niet heel groot en verplaatsen is daardoor eenvoudig. Je zit niet ‘opgesloten’ op één locatie. Sterker nog, het is heel leuk om bijvoorbeeld met een klassieke Haagse tram van de ene naar de andere locatie te gaan.” De nabijheid van landelijke hoogwaardigheidsbekleders maakt het volgens Kirsten ook eenvoudiger, hen bereid te vinden om als spreker op te treden bij een meeting.
Hybrid City Alliance
Den Haag als congresstad is professioneel georganiseerd, aldus Joan: “We kunnen alles bieden dankzij een uitstekend netwerk. The Hague Convention Bureau speelt hierin een zeer belangrijke rol. De stad is aantrekkelijk voor boekers.” Kirsten beaamt dit en roemt de voortrekkersrol die Den Haag op diverse momenten heeft gespeeld: “In de afgelopen periode is er vanuit The Hague Convention Bureau een hybridealliantie opgezet: de Hybrid City Alliance. De Hybrid City Alliance biedt organisatoren van internationale evenementen een gestroomlijnde evenement organisatie en service met de mogelijkheid om gebruik te maken van een zogenaamde multi-hub infrastructuur. In plaats van rechtstreeks met meerdere bestemmingen te werken, kunnen klanten gebruik maken van de nauwe banden van de Hybrid City Alliance. Ze krijgen een centraal contactpersoon bij een Alliance-lid naar keuze die de reacties, offerteaanvragen en oplevering zal coördineren. Intussen doen er wereldwijd al vierentwintig steden mee. Kirsten geeft verder aan dat het aantal overnachtingsmogelijkheden blijft groeien. “Er zijn op dit moment ruim zesduizend hotelkamers beschikbaar.” Den Haag laat zien wat het kan en heeft sterke ambities. Dat betekent echter niet dat Den Haag zich afzet tegenover andere steden. “We waren de eerste stad die zich als geheel op de congresmarkt presenteerde”, zegt Joan. “We gaan de concurrentie graag aan met andere steden, maar tegelijk werken we ook, bijvoorbeeld, met Rotterdam Partners heel goed samen.” Diederick trekt de conclusie: “Alleen al in en rondom Amare is er al ruimte voor zesduizend mensen. Dit is uniek in Nederland.” En die zesduizend mensen kunnen rekenen op een onvergetelijk congres in de Hofstad.