Kort voordat Nederland voor een groot gedeelte op slot ging in verband met het corona-virus, hield MEETINGS de tafel van Noord-Nederland op de toplocatie Nieuw Allardsoog te Bakkeveen. Met Noord-Nederland worden de provincies Groningen, Friesland en Drenthe bedoeld, inclusief het grootste deel van de Nederlandse Waddeneilanden en Waddenzee. Met een bevolkingsdichtheid op 152 inwoner per km² en een prachtige natuur is het dan ook geen wonder dat Noord-Nederland rust en ruimte biedt waar zo veel mensen naar op zoek zijn.
Noord Nederland wordt vaak gezien als één gebied met hetzelfde landschap en kenmerken. Het tegendeel is waar, er zijn veel verschillen en nuances die elke provincie uniek maken.
Friesland is bekend om zijn watersportgebieden en als provincie van de schaatssport. Maar het Friese landschap bestaat maar liefst uit negen verschillende landschappen (!) en is door de Vereniging Nederlands Culturele Hoofdstad uitgeroepen tot mooiste provincie van Nederland. Daarnaast was Leeuwarden ook nog eens de culturele hoofdstad van Europa in 2018.
Groningen is onder andere bekend vanwege het aardgas maar toeristen weten Groningen te vinden vanwege het cultuurhistorisch erfgoed zoals veenkoloniën in het Oosten, oude dorpskerken, de vesting Bourtange, het Nationaal Park Lauwersmeer, de Hortus Haren en de natuur in Westerwolde en het Westerkwartier. Ook de stad Groningen heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een sfeervolle, goed bereikbare en veilige stad, waarin alles
zich op loopafstand bevindt. Het is dan ook een geliefd doel voor dagtrips en weekends, in toenemende mate ook voor buitenlandse bezoekers. De Waddenzee is met zijn mondiale biodiversiteit en onvervangbaar ecosysteem, het grootste waddensysteem ter wereld. Het strekt zich uit langs de kusten van Denemarken, Duitsland en Nederland die ook samenwerken om dit in stand te houden. De Waddenzee staat bekend als een dynamisch landschap gevormd door wind en getijden, waar natuurlijke processen grotendeels ongestoord verlopen en waardoor een veelvoud aan habitats zijn ontstaan. Door zijn unieke geologische en ecologische waarden staat de Waddenzee zelfs op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Drenthe ziet er qua reliëf uit als een omgekeerd bord. Het midden van de provincie is relatief hoog en de randen liggen lager. Door dit hoogteverschil van slechts enkele meters kent Drenthe een duidelijk verschil in landschap, vegetatie, geschiedenis en bevolking tussen de twee delen. Het midden van de provincie bestaat uit zandgronden. De randen bestaan uit veengronden, die tot halverwege de 20e eeuw zijn ontgonnen voor de turfwinning. Een karakteristiek gebied dat wordt gekenmerkt door veenmoerassen, rechte sloten, wijken en kanalen. Drenthe kent nationale parken als het Drents-Friese Wold en het nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentse AA, maar ook UNESCO werelderfgoed waardige gebieden als Veenhuizen Frederiksoord.
Bakkeveen, centraal Noord-Nederland!
Het dorp Bakkeveen (gemeente Opsterland, Friesland) ligt in een bosrijk gebied met heide- en zandvlakten op de grens met Groningen en Drenthe. Onder het dorp valt ook een deel van de
buurtschap Allardsoog. Bakkeveen ligt in het oostelijk stroomgebied van het meanderend riviertje Koningsdiep dat opnieuw wordt ingericht waarbij de beek zijn oorspronkelijke ronkelende loop terugkrijgt. Het heide- en bosgebied de Bakkeveense Duinen laten zien hoe zuidoost-Friesland er twee eeuwen geleden uitzag. Vanuit een schaapskooi op de aangrenzende heide van Allardsoog wordt regelmatig de heide van Bakkeveen door een schaapskudde begraasd. Daarnaast lopen er Exmoorpony’s en Schotse hooglanders vrij rond. Bezienswaardige plaatsen zijn onder andere het historische landhuis Slotplaats, de Sterrenschans, een zeshoekig verdedigingswerk.
Bij de Sterrenschans ligt een groot, ondiep ven dat in vorstperiodes fungeert als natuurlijke ijsbaan. Bakkeveen ligt in een recreatiegebied met attractie- en vakantieparken. Het heeft een openluchtzwembad, het grootste doolhofpark van Noord-Nederland en een speciaal bospad voor rolstoelers.
Nieuw Allardsoog:
Het Drieprovinciënpunt
Centraal in Noord Nederland, op het grenspunt van de drie noordelijke provincie, ligt op een goed half uur rijden van de provinciehoofdsteden het landgoed Nieuw Allardsoog. Een deel van Friesland dat qua landschap iets van Drenthe heeft met bos en heide. Mooie routes, kleinschalige boerderijen met streekprodukten, dorpjes met het natuurlijk ritme, de landschappen en de culturele historie.
Het landschapspark is een oase van rust, met een eigen ven, bos, parkjes en weides. Wandel- en fietsroutes ontsluiten de regio. Hier grazen Galloway runderen die alle ruimte hebben en met liefde worden grootgebracht. Het vlees van deze runderen worden zo veel mogelijk gebruikt en verwerkt in de gerechten in het restaurant van Nieuw Allardsoog. Dit past in de visie om duurzaam te ondernemen door zoveel mogelijk te werken met duurzame en ecologische producten zonder in te leveren op comfort en kwaliteit. Niet voor niets dat Nieuw Allardsoog het Gouden Green Key certificaat voor duurzame bedrijven in de recreatie-en vrijetijdsmarkt en de zakelijke markt weer heeft behaald in 2020!
Nieuw Allardsoog brengt zakelijk en recreatief in perfecte balans. Het is dan ook een plek die bij uitstek is geschikt voor vergaderen waarbij tevens inspiratie kan worden opgedaan in de natuur. Waar kan worden overnacht na een teammeeting of -training in comfortabele ‘lodges’ met uitzicht op de heide. Een plek die mensen uit de dagelijkse sleur haalt en die ruimte biedt voor nieuwe inzichten. Een plek voor een evenement of een mooi feest maar ook een plek waar je de weekenden en vakanties met vrienden en familie kunt doorbrengen. Het team van Nieuw Allardsoog denkt graag met u mee voor onvergetelijke events!
Tafelgenoten
Gelet op vorenstaande is het niet verwonderlijk dat de tafel van Noord-Nederland op deze mooie locatie leidde tot een positieve en constructieve bijeenkomst met als doel een ‘joint destination promotion’ voor Noordoost Nederland. Het coronavirus dat Nederland teistert gaat grote invloed krijgen. Het is voor de deelnemers daarom des te belangrijker om samen te praten over wat we voor elkaar kunnen betekenen door ervaringen, denken en doen te delen. MEETINGS speelt hierin een rol want de MICE industrie draagt wel degelijk bij aan oplossingen.
Positief eigenwijs
Gastvrouw Andele Zijlstra, algemeen Manager van Nieuw Allardsoog mocht het spits afbijten bij de voorstelronde. Andele heeft de zaak van haar ouders overgenomen. “We zijn continue aan het vernieuwen en zijn positief eigenwijs. We doen onze eigen dingen en zetten in op een moderne conferentie locatie. We beschikken momenteel over 11 zalen plus drie lodges (groepsaccommodaties) met eigen bar en living, 39 kamers en een fantastisch restaurant
met producten van onze eigen koeien.
We zitten op een mooi punt, temidden van drie provincies. Dat is een voordeel want we kunnen zo groepen uit drie provincies bedienen. Onze doelgroepen bestaan uit een goede mix van overheid, bedrijven en scholen. Bij het ontvangen van groepen ontzorgen we ook de trainer. Ondanks automatisering blijft er een sterke behoefte bestaan aan persoonlijke ontmoetingen. Daarbij speelt de omgeving een belangrijke rol, zie het in deze contreien maar als weg van de snelweg. We merken dat dat sociale aspect heel belangrijk is.”
Gunstig gelegen
Paulien Sprik, Front Office Manager bij Hotel Iselmar en werkt al 19 jaar bij dit sporthotel in Lemmer. Het hotel beschikt over 5 vergaderzalen voor in totaal230 gasten. Het heeft hotelkamers, 160 bedden verdeeld over 2, 3 en 4 persoons kamers. “Het hotel is gunstig gelegen tussen het IJsselmeer en de Friese meren, midden in het hart van een uitgebreid watersportgebied. Naast de mooie natuur, leuke evenementen en interessante hotspots staat in Lemmer ook nog het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld, het Ir. D.F. Woudagemaal dat op de UNESCO lijst voor Werelderfgoed staat. Het gebied is bijzonder in trek bij de Duitse markt, want die is geïnteresseerd in de watersport. We ontvangen veel gasten vanuit de overheid, bedrijven, directies, maar verzorgen ook veelvuldig faciliteiten voor trainingen.”
Kracht van Terschelling
Mireille Wiegman is initiator/eigenaar van ‘Ieders Plak’ op Terschelling. Mireille werkte ooit als projectmanager in de stedelijke vernieuwing, maar gooide het over een heel andere boeg
en begon op Terschelling een multifunctioneel centrum waar leiderschap en ontwikkeling in de meest brede zin centraal staat. “Er zijn ruime zalen voor trainingen, je kunt er sporten, een massage krijgen, genieten van de biologische lokale kaart in ons huiskamercafé en/of zelf aan de slag in de kookstudio of flexwerken. Kortom, je laten inspireren op allerlei gebieden waardoor je je verder kunt ontwikkelen, want daar hebben we behoefte aan in deze tijd.
En dat alles op het bijzondere en mooie eiland Terschelling. Binnen en buiten zijn nauw met elkaar verbonden bij Ieders Plak. Zo verbinden we ontwikkeling aan de kracht van Terschelling. Terschellinger natuur, cultuur, de verhalen, de mensen. Kom je naar Ieders Plak
voor een meerdaags arrangement dan overnacht je in een van de naastgelegen hotels of andere accommodaties.” Onze doelgroepen zijn mensen die iets anders willen doen, zich willen ontwikkelen en die openstaan voor nieuwe perspectieven.”
Mireille geeft tenslotte aan dat Ieders Plak nog niet echt bij het grote publiek bekend is en dat de marketing voornamelijk gaat via eigen netwerken. “Maar dat willen we nu langzaam veranderen, we gaan inzetten op eigen acquisitie,” aldus Mireille.
Nieuwe identiteit
Shelley Hoekstra was aanwezig voor Landhotel de IJsvogel, een kleinschalig maar bovenal gezellig hotel met een restaurant, vergaderruimte, sauna en een buitenzwembad. Het hotel heeft 22 royale kamers en is gelegen te midden van de Friese meren. Het hotel heeft een goede keuken en sportfaciliteiten. Shelley: “We zijn bezig met het omvormen naar een nieuwe identiteit. Het hotel is al 20 jaar een succesvolle locatie. Graag willen we naast de doelgroep van 60+ -die over het algemeen graag golf speelt- ook de jongere generaties, dus 30-ers en 40-ers aanspreken.
De IJsvogel heeft een prima ligging op maar een uurtje van Amsterdam. We zien dat de weekenden vooral op ‘leisure’ zijn gericht en door de week corporate events.”
Shelley vervolgt: Hoe heerlijk is het om in het weekend de stad en de prikkels te ontvluchten en tot rust te komen op de Friese landerijen. Met de nieuwe aanpak ontstaan nieuwe activiteiten zodat De IJsvogel weer ‘futureproof’ op de kaart komt te staan. We zetten vol in op marketing plus direct benaderen. Verder organiseren we leuke evenementen zoals bijvoorbeeld yoga en bootcamp. We werken juist samen met andere hotels, want mensen vinden het leuk als er iets wordt georganiseerd. Er zijn meerdere mooie golfbanen en activiteiten maar daar moeten we juist samen iets aan toevoegen ook om verjonging te stimuleren.“
Passende faciliteit
Arko Pel is marketing adviseur van DNK in Assen: “We zijn een cultuurhuis met een bibliotheek, theater en bioscoop. Deze combinatie vormt ook het decor voor onze zakelijke klant. Al sinds de opening van het gebouw in 2012 worden er bij ons events georganiseerd, maar brengen we dit nog niet zo veel naar buiten. Ongeveer twee jaar geleden hebben we daarom de eerste stap gezet om ons meer te profileren als congres- en evenementenlocatie.
In 2017 zijn het theater en de bioscoop gefuseerd met de bibliotheek en nu beschikken we over 17000 m2 met 22 ruimtes en sub ruimtes. Onze kracht is dat er altijd een passende faciliteit ter beschikking is, juist vanuit die mix van bibliotheek, theater en bioscoop. We hebben hierdoor veel kennis en ervaring in huis en dat helpt bij het organiseren van evenementen.” DNK Assen ontving dit jaar de MEETINGS Award voor de beste congreslocatie, plus 6(!) sterren als congreslocatie.
Meer halen dan brengen
Gijs Klompmaker ‘doet’ marketing en educatie bij het Hunebed Centrum. “Het Hunebed Centrum is primair een museum. We informeren bezoekers over hunebedden maar dat moet echt nog beginnen. Voordeel is dat we ook beschikken over goede faciliteiten zoals zalen en een café. We kennen een breed scala aan bezoekers, van scholen die met bussen tegelijk komen maar ook Duitse gasten. Bekende organisaties uit Drenthe weten ons wel te vinden maar we willen meer doen dan dat. De insteek wordt dat bezoekers meer moeten kunnen halen dan brengen. We willen ook meer aanhaken bij grotere evenementen in de omgeving.
Een hunebed bouw je tenslotte niet alleen”!
Plaats met geschiedenis
Loes Talens en Rik Dortmond zijn de eigenaars van Hotel Restaurant Bitter en Zoet in Veenhuizen, een plaats die volgens Loes in de historie naar voren komt als een plaats waar armoede heerste. Veenhuizen is ook bekend vanwege het Gevangenismuseum, een van de leukste musea van Nederland.
Loes: “Ons complex bestaat uit vijf rijksmonumenten, 15 hotelkamers plus zes familiekamers, een restaurant met 75 zitplaatsen en vier vergaderzalen. Er zijn veel bossen in de omgeving.” Rik: “We doen en maken veel zelf en leggen ons toe op toerisme gericht op de natuur als verrassingslocatie. Het is een plaats met geschiedenis die voor de zakelijke markt in 2009 is opengegaan. Het is echt een 24/7 bedrijf. De naam is overgenomen van de naam op een gevel van een van onze gebouwen. Het geheel is opgebouwd vanuit verpauperde panden maar zijn nu professioneel opgeknapt en vallen nu onder de rijksmonumenten en staan zelfs op de UNESCO Werelderfgoedlijst.” Terwijl Loes zich richt op de creatieve kant en de cultuur, is Rik een echte horecaman en doet bijvoorbeeld zelf het brood en vlees maar net zo goed technische dienst en tuinman. Rik: “We zitten midden in de natuur met natuurproducten
zoals varkens. We bedienen diverse doelgroepen, ook voor vergaderen in kleine groepen, waarvoor we drie ruimtes hebben beneden en nog een grotere zaal. We doen leuke dingen en onze gasten komen uit de zorg, overheid, scholen etc. We benaderen mensen via advertenties en online. We bevinden ons hier dichtbij en werken daarom ook samen met Nieuw Allardsoog.
Ontspanningsmogelijkheden
Rogier Werkhoven en Robin de Haan zijn beide accountmanager bij De Bonte Wever te Assen. Rogier: “De Bonte Wever omvat 22.000 m2 met o.a. een viersterren hotel en een grote variatie aan zalen waaronder twee grote congres- en eventzalen. Daarnaast beschikken we over diverse ontspanningsmogelijkheden waaronder een zwembad en sportcentrum. We kennen een eigen evenementenagenda en organiseren ook eigen evenementen. We doen alles zelf. Tweeëneenhalf jaar geleden hebben we een grote verbouwing doorgevoerd waardoor we plek hebben voor alle soorten bijeenkomsten van klein tot heel groot. We hebben daarnaast ook twee grote restaurants.” Robin: “We denken echt mee met onze opdrachtgevers, ook over het concept.” Rogier: “De naam Bonte Wever is natuurlijk wijd en zijd bekend en sinds de verbouwing merken we dat de zakelijke markt ons nog beter weet te vinden. Enerzijds worden de ‘all-inclusive’ mogelijkheden gewaardeerd, evenals de handige combinatiemogelijkheden van de diverse ruimtes. Een groot pluspunt is dat we veel zelf organiseren en daardoor organisatoren en partijen goed bij kunnen staan doordat we dezelfde taal spreken en weten waar we het over hebben.”
De kracht van het Noorden
De sessie werd vervolgd met het bespreken hoe meetings in Noord-Nederland kunnen worden gestimuleerd. Welke mogelijkheden biedt Noord-Nederland voor de zakelijke markt en waarin zijn deze provincies uniek? Zijn er tijdens deze crisis ook ‘kanspakkers’?
Belangrijk daarbij is om de marketing af te stemmen en ook zeker de conventiebureaus er bij te betrekken.
Loes en Rik brengen naar voren dat het Noorden sterke argumenten heeft zoals rust, goede bereikbaarheid, geen drukte en geen files. Paulien vult aan dat het ook niet zo ver is als het lijkt. Robin: “Tja, of je nou een uur in de file staat of een uurtje kunt doorrijden, dat maakt qua tijd geen verschil.” Arko: “We hebben hier bospaadjes en geen snelweg,
dat is lekker rustig.” Volgens Loes is de reis door het Noorden ook al een genot op zichzelf en Gijs weet te vertellen dat ideeën opdoen in een file ook niet echt lukt. Maar Loes ziet dat het tot elkaar komen voor een meeting wel belangrijk is en blijft. Rogier vindt die rust erg belangrijk. “In andere delen moet je echt vroeg op om überhaupt op tijd te zijn. Hier is de reistijd door die rust heel goed te plannen. Dat rijdt relaxt en er is trouwens ook geen spits.” Robin: “Dat geldt ook voor vergaderingen in de middag. In plaats van het hoofd bij de vergadering te houden maakt men zich zorgen over de files nadat de vergadering is afgelopen.” Daar komt volgens Rik nog bij dat men zich ook geen zorgen hoeft te maken over het parkeren want dat is in deze streken heel gemakkelijk. Dat betekent naast de rustige omgeving, geen file en volop ruimte voor gratis parkeren een extra pluspunt tijdens een vergadering.
Volgens Rogier lees en hoor je ook vaak dat mensen moeten ontspannen en onthaasten. Daar hebben we hier geen last van. “Daarnaast zijn we hier laagdrempelig en persoonlijk geïnteresseerd. We kennen hier ook een ‘no nonsens’ mentaliteit, je weet hier waar je aan toe bent, duidelijk, nuchter, een volksaard die je best mag zien als een USP.” Arko ziet dat het ‘naoberschap’ zoals dat bestaat in Drenthe de cultuur typeert, het klaarstaan en meedenken. “We zeggen hier ook niet gauw nee, tenzij”, besluit Robin. Andele ziet juist deze eigenschappen als een unieke combinatie. “Je bent er hier ook echt uit, geen afleiding maar concentratie hebt de gelegenheid om er op uit te gaan er is veel te doen.” Rogier bevestigt dat er veel te doen is en dat juist is wat dit gebied wil uitstralen, dat specifieke, dat authentieke. Paulien benadrukt de variatie op een kleine oppervlakte zoals natuur, stad en cultuur. Wat ook belangrijk is volgens Rogier is het fenomeen dat klandizie hier niet wordt gezien als vanzelfsprekend: “Daar moet je voor werken.”
Rik vindt dat de aantrekkelijkheid alles te maken heeft met de ruimte die je hier hebt. “Drukte heeft een slechte invloed op mensen.” “De steden hier in de buurt zijn heerlijk ontspannen”, zegt Loes. Arko wijst op een andere overeenkomst en verschil: “Assen is stedelijk genoeg met parkeergarages en dezelfde faciliteiten als alle andere grote steden, maar we bieden hier veel meer diversiteit door het ruimte aanbod.”
Eilanden
Mireille zegt dat er wel een waddenoverleg is. “Dat is ook belangrijk want zeker op de Wadden is authenticiteit belangrijk. We zien bij ons vaak bedrijven met een transformatieopgave. Door dat compleet andere terrein, omgeving, die rust en ruimte en niet te vergeten letterlijk alles achter je laten op de boot, zijn zo goed voor ideeën. De Wadden zijn en blijven verrassend, men weet niet half wat er allemaal kan, alleen lopen we er niet mee te koop.” Rik denkt dat juist dit misschien wel eens kwalijk wordt genomen: “We zijn te bescheiden.”
Buitenlandse gasten
Shelley zegt dat Amsterdam veel prikkels geeft: “Er is veel aanbod dat zich richt op duurzaamheid, maar dat is grotendeels voor marketing doeleinden. Het Noorden doet dat beter, ze zeggen niet alleen maar doen ook wat ze beloven.” Hieruit komt de bereikbaarheid en afstand weer naar voren. Shelley: “Die afstand is maar hoe je het bekijkt. Voor Duitsland is het niet ver rijden niet maar voor hun is de afstand iets heel anders. In Duitsland is voor onze begrippen alles ver.” Paulien: “Ja, die kennen geen afstand. We hebben veel gasten uit NRW en de reis is voor hun geen probleem.” Paulien ziet ook veel Duitse gasten, vooral zakelijk: “Die vinden onze locatie zeer geschikt, de eigen jachthaven ook voor grotere schepen. Er komen dan ook best veel bedrijven naar ons toe.”
Kansen
Arko ziet veel kansen ook voor het normale toerisme, dat zich ook steeds meer richt op verschillende doelgroepen. “Daar hebben we hier in het Noorden ook fantastische ruimte voor.” Rogier: “We doen hier qua faciliteiten niet onder voor bijvoorbeeld het Westen maar er is veel meer rust en ruimte.” “En dat imago is best veel waard”, aldus Arko. Rik ziet dat ook zo: “Hier is het ‘normaal’. Dat zie je als gasten uit het Westen bij ons aankomen. Ze zijn dan druk maar na een nacht zie je dat veranderen en komen ze tot rust.” Dat beeld herkent Mireille ook wel: “Datzelfde zie je op de boot naar Terschelling, dat is leuk om te zien.” Rik: ”Dat kan ik me voorstellen, de boot is immers al vakantie!” Gijs ziet het landschap van het Noorden als inspiratiebron. Robin vraagt zich hierbij dan wel af hoeveel mensen er tegenwoordig kijken op hun smartphone i.p.v. naar buiten? Loes wil de schoonheid van het landschap aanvullen met leuke events zoals festivals die hier in het Noorden zo veel worden georganiseerd. “Deze pluspunten zijn zo goed te combineren met zakelijke events.” Mireille: “Of op stap gaan met een boswachter om de verschillende manieren van ingrijpen in de natuur nader te bekijken. Dat doet het goed bij het brainstormen over bijvoorbeeld reorganisatie. Dat gaat immers ook over ingrijpen in een organisatie.”
Gijs: “Inderdaad, en het is breder. Je hebt de natuur maar ook musea om te bezoeken. Het is de kracht om die verschillende mogelijkheden, die veelzijdigheid met elkaar te verbinden, dat is slim.” Arko: “Samenwerking is nodig om bedrijven hierheen te halen maar niet alleen noodzakelijkerwijs zakelijk, het kan natuurlijk ook worden gecombineerd met toeristisch en recreatief gebruik.” Andele ziet de spin-off van Leeuwarden als Culturele Hoofdstad, als een goed voorbeeld hiervan. Mireille trekt dat nog verder door: “Het waddenzeegebied dat loopt via Duitsland tot in Denemarken kun je ook zakelijk gebruiken om de regio verder te promoten.”
Met deze suggestie kwam er een einde aan de formele tafel en werd tijdens de gezellige nazit op collegiale en ongedwongen wijze nagepraat over een nuttige en succesvolle ‘Tafel van het Noorden’