Het plan ‘Smaakvol Theater’ van DNK is de winnaar van de Noordelijke cultuurpitchwedstrijd van VNO NCW Noord. Deze werd uitgeschreven door de Noordelijke overkoepelende culturele instellingen, partners en marketingorganisaties op 25 april jl. De organisaties deden een oproep op de vindingrijkheid van de makers van Friesland, Groningen en Drenthe om de culturele sector een impuls geven in het ‘nieuwe normaal’. Het plan van DNK won de pitch, omdat het volgens de jury ‘kansen voor zowel theater als horeca biedt in de anderhalve meter economie’.
Beste idee uit 127 inzendingen
Er zijn maar liefst 127 inzendingen binnengekomen op de open call. De pre-jury selecteerde 10 ideeën waaruit de jury ‘Smaakvol Theater’ unaniem koos als beste idee. Met de winst ontvangt DNK ondersteuning van specialisten uit de Noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties, zodat het concept in de praktijk in alle steden en dorpen kan worden opgepakt. Hanneke Bruggeman (bestuurder DNK): “Dit is de 2e grote erkenning voor DNK binnen een half jaar. Na het behalen van de beste congreslocatie van Nederland mogen we nu deze erkenning van VNO NCW Noord dankbaar in ontvangst nemen. En we zijn trots dat we hiermee ook andere culturele organisatie kunnen inspireren en een uitvoerbaar concept kunnen delen met de sector. Team DNK is er in ieder geval klaar voor. Perspectief en vooruit blijven kijken ook in deze lastige tijden, daar staan en gaan we voor!”
‘Smaakvol Theater’
In dit concept slaan theater en horeca de handen ineen. DNK programmeert een soloartiest (of duo/trio) voor het theater. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu voor aanvang en tijdens de voorstelling. Vanuit het theater ziet het publiek de show en tegelijkertijd beleven de gasten in de deelnemende restaurants live dezelfde voorstelling via een streamingsdienst. De jury prees het idee onder meer om de win-winsituatie. “Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar”, aldus jurylid Seerp Leistra, bestuurslid Stichting Beringer Hazewinkel
Uitwerking concept
Ruud Linders, manager Marketing en Sales bij DNK is overtuigd van het belang en de impact van culturele organisaties voor stad en regio. "Met creativiteit en ondernemerszin willen we het theater in de anderhalve meter samenleving weer tot volle bloei laten komen. Hoe mooi is het om hiervoor erkenning te krijgen. Wij hopen met dit project ook de zwaar getroffen horeca te kunnen helpen. Wij staan te popelen om met de horecaondernemers samen te werken en het publiek weer te kunnen ontvangen. Het concept gaan we met steun van deze pitch verder uitwerken en realiseren tot een concreet aanbod, samen met horeca-partners in Assen.”