Tekst: Erik van der Does de Bye
De gevolgen van het coronavirus zijn extreem ingrijpend. Van het ene op het andere moment is de congreswereld nagenoeg tot stilstand gekomen. Thuiswerken en social distance zijn de norm geworden. Toch is superbrainstormer Erik Peekel dag en nacht aan het werk. Deze verbindende dagvoorzitter blijft optimistisch en weet ook online mensen bij elkaar te brengen.
Want dat is aan Peekel wel besteed. Al jaren is hij actief met Aaaaha! Bureau voor live communicatie. Hij brengt mensen bij elkaar, waardoor u met uw organisatie zichtbaar en relevant blijft in een snel veranderende markt en hij laat u zien hoe u het congres organiseert dat niemand wil missen. Op dit moment zit Nederland op slot, maar Peekel heeft de sleutel voor toekomstig succes: het webinar.
Webinars
Al sinds 2012 is Peekel actief op webinars. In deze tijd, waarin meetings volledig online plaatsvinden, komt zijn lange expertise bijzonder goed van pas. Peekel: “Onze lange ervaring met online evenementen maakt het mogelijk hierin een rol van betekenis te spelen. Mensen willen zichtbaar en relevant blijven en de eerste online evenementen beginnen al los te komen.”
Waar veel mensen zich voorheen afvroegen of zij wel de juiste kennis in huis hadden voor online meetings, schieten deze virtuele bijeenkomsten nu als paddenstoelen uit de grond. Vooral congressen waarbij kennisoverdracht centraal staat en relatie-evenementen kunnen heel goed online gehouden worden.
Inspirerende sprekers
Hoe ziet een webinar eruit? Dat verschilt per thema. Peekel werkt met inspirerende sprekers die vanuit een studio of huis vragen van de deelnemers van uw congres beantwoorden. Met polls en chatvensters kan iedereen zijn mening geven. Online zijn veel mensen sneller geneigd hun mening te uiten. De drempel is als het ware lager. Dit kan de betrokkenheid bij uw online evenement vergroten.
Opbouw online evenement
Een online evenement ziet er qua opbouw ook anders uit dan een congres op locatie. Waar een congres op een mooie locatie met uitstekende faciliteiten meestal een dag of langer kan duren, duren webinars meestal maximaal één uur. “We kunnen niet van mensen verwachten dat zij uren naar een scherm zitten te staren”, aldus Peekel. Veel webinars worden dan ook verspreid over een reeks, waardoor iedereen slechts korte tijd per sessie met elkaar confereert.”
Teambuilding
Een teambuilding of een meer informele bijeenkomst is online moeilijker te realiseren. Een vrijdagmiddagborrel online is één of twee keer bijzonder, daarna is het nieuwtje daar wel van af. Daarentegen is een teambuilding nog wel op een pakkende, creatieve manier te organiseren. “Deelnemers kunnen van tevoren een vlog insturen. Wij monteren deze vlogs achter elkaar, waardoor het bijna een vorm van zelf televisie maken wordt. En juist op deze manier komen ook mensen aan het woord die normaliter wat op de achtergrond blijven. Door deze grotere betrokkenheid wordt er online toch op creatieve wijze aan een ‘wij-gevoel’ gewerkt.”
Toekomstverwachting
Dat de huidige situatie diepe sporen zal nalaten, staat ook voor Peekel als een paal boven water. Voor de evenementenbranche verwacht hij dat online nadrukkelijk in beeld zal blijven. “Er kan heel goed een combinatie van online en face-to-face worden gemaakt”, zegt Peekel. Zo kan voorafgaand aan een ‘normaal congres’ een webinar worden georganiseerd, waarbij vooral veel vragen kunnen worden gesteld en waarbij interactie van belang is. “De antwoorden en het vervolg kunnen dan op het congres aan de orde komen.”
Peekel stipt nog een tweede voordeel aan: “De aandacht van deelnemers kan nu gedurende een hele periode tussen twee congressen op het onderwerp gehouden worden door middel van webinars.”
En zo stelt Peekel terecht vast dat ook de huidige onzekere tijd een tijd voor nieuwe inzichten en nieuwe kansen is.
livecommunicatie.nl