Museon-Omniversum laat mensen in haar nieuwe campagne anders kijken naar de wereld om hen heen. Gardeners ontwikkelde de merkstrategie en van daaruit de kleurrijke opvallende merkcampagne die zowel kinderen, jongeren als volwassenen activeert om open te staan voor nieuwe perspectieven.
Museon-Omniversum is een combinatie van een interactief museum en een grootbeeld filmtheater (Dome) in Den Haag, met als doel de bezoeker kennis bij te brengen en bewuster te maken van de wereld om hen heen. In het museum wordt met interactieve tentoonstellingen, hoopvolle verhalen en innovaties aandacht besteed aan thema’s die gelinkt zijn aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. In de Dome worden natuurdocumentaires en wetenschapsfilms getoond, zoals de bekroonde film van ‘Jane Goodall: Reasons for Hope’ en ‘Animal Kingdom’ vanaf 6 juli.
Kijk eens anders
Je zou dus kunnen zeggen dat je na een bezoek aan Museon-Omniversum dusdanig veel antwoorden hebt gekregen dat je niet meer hetzelfde naar de wereld kijkt. Met inzichten uit onverwachte hoek worden bezoekers geprikkeld om nieuwsgierig te zijn. Want alleen dan zie je wat er allemaal mogelijk is en kijk je anders dan voorheen. De nieuwe tagline - ‘kijk eens anders’ - past dan ook perfect.
De merkcampagne maakt gebruik van verschillende onderwerpen die terugkomen in de nog-altijd-groeiende-collectie van 313.000 voorwerpen: oorsprong, materiaalgebruik en het universum. Zo word je eerst op het verkeerde been gezet om vervolgens anders te kijken naar een kip, olifantenpoep of een satelliet. Naast het kleurgebruik en de opvallende onderwerpen is er gekozen voor speelse googly-eyes die het gevoel van anders kijken versterken. Ook geeft het de campagne een distinctive brand asset waardoor het museum in één oogopslag herkenbaar wordt.
In de social uitingen wordt gebruik gemaakt van toepasselijke muziek die als oorwurm blijft hangen, net als de geluidseffecten die je niet alleen anders laten kijken, maar ook anders laten horen.
Soraia Rodrigues, hoofd Marketing, Communicatie & Sales bij Museon-Omniversum: “De samenwerking met Gardeners voelde als een echte co-creatie; ontvankelijk en altijd met een open houding. Dit begon met de merkstrategie waarbij Gardeners met heldere sessies en interviews de inhoud wist te vangen en liet resoneren binnen de hele organisatie. Ook kwam dit goed terug in de creatieve uitwerking van de merkcampagne: een 1-op-1-reflectie van wat wij bieden met veel perspectief voor de toekomst. "Een mooi partnership dus!”.
Maira Evers, founder & managing director Gardeners: “Een mooi voorbeeld van een fijne samenwerking waarbij we van het team Museon-Omniversum de vrijheid en het vertrouwen kregen om vanaf merkstrategie tot en met de campagne-uitwerking samen te bouwen aan het nieuwe merk, om zo mee te kunnen werken aan een zo duurzaam mogelijke toekomst voor de volgende generatie.”
De campagne is live vanaf 1 juli en is te spotten in het straatbeeld van Den Haag, op snelwegmasten, display banners en op social media in je tijdlijn en de stories.
Credits
Klant: Museon-Omniversum, Soraia Rodrigues, Masja Brouwer, Thomas van de Sandt
Strategie, creatie, design & productie: Gardeners
DTP: Matthew van Ede van der Pals
Animatie: Tessa van Balen
Sound: Earforce
Mediabureau: Clever Media