Even op- en neervliegen vanuit New York voor een site visit is niet meer van deze tijd. Met Metaverse van RendezVerse heeft Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre in Nederland een duurzame primeur. Met deze hightech tool kan een potentiële klant het hotel verkennen - vanuit elke plek waar ook ter wereld. MEETINGS kreeg een demonstratie en sprak met Remco Groenhuijzen, General Manager, en Lex Visser, Regional Director of Sales, van Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre over de toekomst van site visits en unieke mogelijkheden van Metaverse voor hun hotel.
Metaverse is een nieuwe slag op het gebied van duurzaamheid. “Dit scheelt zoveel onnodige vliegbewegingen en daarmee uitstoot van CO2”, aldus Lex. “En de klant krijgt een nóg completer beeld van ons hotel dan bij een fysieke site visit.”
Perfecte VR-beleving
Het systeem is heel eenvoudig: De klant kan een app downloaden of een VR headset ter grootte van een skibril toegestuurd krijgen. Vervolgens maakt de klant via het RendezVerse platform connectie met de digitale ruimtes van het Movenpick Hotel Amsterdam City Centre. Vanuit Amsterdam krijgt de klant via deze tool letterlijk een perfect beeld van wat het hotel te bieden heeft. Remco: “De klant kan zich virtueel door het hotel bewegen via de mobiele app op bijvoorbeeld een telefoon of tablet of door middel van twee joysticks die met een VR headset verbonden zijn. Tegelijkertijd hoort de klant ons spreken, waardoor hij het gevoel krijgt, dat hij echt in Amsterdam is. De tool maakt een persoonlijke benadering in een virtual reality mogelijk.”
De tool biedt in een aantal opzichten zelfs meer mogelijkheden dan een fysieke site visit. Lex geeft uitleg: “Het
kan voorkomen dat bij een fysieke site visit de gewenste zaal niet beschikbaar is vanwege een meeting. In een Metaverse is dit nooit het geval. Virtueel kan de zaal altijd worden bekeken en er is geen limiet op het aantal
sessies die gelijktijdig uitgevoerd worden. En er kan nog veel meer: de zaal kan in Metaverse ook altijd worden ingedeeld zoals de klant dat wil. Vanzelfsprekend kan de indeling virtueel ter plekke worden aangepast.” Daarbij is het beeld zeer gedetailleerd - inclusief het prachtige uitzicht over het IJ.
Mövenpick Hotel Amsterdam City
Centre heeft in Nederland de primeur met deze tool. Om het nog makkelijker te maken voor de event planner, is er een Mobiele VR behuizing beschikbaar, waarin een smartphone geschoven kan worden. Hierop kan de virtuele tour worden gerealiseerd. Remco: “Elke congresorganisator zou zo’n ‘bril’ moeten hebben. Je krijgt veel sneller een compleet beeld dan door middel van een fotocollage. Je voorkomt ook dat je eerst de halve wereld over vliegt om vervolgens voor een dichte deur te staan, omdat de zaal bezet is. Eventplanners kunnen met deze tool niet alleen veel onnodige mobiliteit besparen. Ze besparen ook tijd en geld, én krijgen toch alle informatie die zij nodig hebben om de voor hun event perfecte locatie te kunnen kiezen.
Voor vertraging hoeft de gebruiker niet bang te zijn. Ook op dat punt scoort de tool zeer sterk. Lex: “Doordat we in virtual reality zeer gevoelsmatig naast de klant staan, kunnen we op alle relevante gebieden meedenken met de klant. Daardoor kunnen we de klant echt alle mogelijkheden van Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre laten ervaren. We geven hem als het ware het perfecte plaatje dat geheel op zijn persoonlijke wensen wordt afgestemd. Het is een levensechte ervaring. Door middel van client events laten we de mogelijkheden van Metaverse zien. De reacties zijn zeer positief.”
Toekomst
Remco blikt ook even vooruit: “Steeds meer bedrijven zijn bezig met virtual reality. Dit is niet alleen een leuke gadget, zeker ook een voorname duurzaamheidsslag. Met de nieuwste generatie VR-brillen is het ook al mogelijk door middel van camera’s aan de binnenkant om gelaatsuitdrukkingen ook duidelijk in beeld te brengen. Op de vraag of deze ontwikkelingen eventueel ook gevolgen gaan krijgen voor de manier waarop meetings worden georganiseerd, antwoordt Remco zeer stellig: “Echte meetings zullen er altijd blijven. Juist de afgelopen twee jaar hebben ons laten zien dat de behoefte van mensen om elkaar te ontmoeten misschien wel groter is dan ooit. Zelfs hybridemeetings zijn qua aantal niet explosief gestegen. Wel is het bereik van een meeting groter geworden door middel van hybridemeetings. Virtual reality zal een belangrijk hulpmiddel blijven, maar echte meetings niet vervangen.”
Sustainability
Door de uitgebreide mogelijkheden van Metaverse kan het aantal vliegbewegingen voor een eventplanner verder worden gereduceerd. Dit is in lijn met waar Mövenpick voor staat: duurzaamheid. Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre is al tien jaar op rij in het bezit van een Green Globe Platinum. Lex: “Sustainability staat bij ons centraal. We kunnen nu al zien wat de CO2-afdruk van een meeting is, inclusief alle bijbehorende mobiliteit. Wij zetten in op volledig CO2- neutrale meetings en de inzet van Metaverse is daarbij een belangrijk onderdeel.”
Het hotel
Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre is prachtig gelegen aan het beroemde IJ. Station Amsterdam Centraal ligt op tien minuten lopen en daardoor is het hotel uitstekend te bereiken met openbaar vervoer. Ook is er een parkeergarage voor de deuren is er een aanlegsteiger.Voor bijeenkomsten beschikt het hotel over 1.200 vierkante meter vergaderruimte, verdeeld over elf zalen en boardrooms. Alle zalen beschikken over audiovisuele faciliteiten en invallend daglicht zorgt voor een prettige sfeer. In de grootste zaal kunt u tot 450 gasten in theateropstelling ontvangen. Voor meerdaagse evenementen is Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre perfect. Het hotel beschikt over maar liefst 408 kamers, waaronder 30 suites en 48 executive rooms. “Uiteraard kunt u ook de kamers via Metaverse bekijken”, zegt Remco. “Het uitzicht over de stad Amsterdam mof het IJ is onvergetelijk.”
ijVENUES
Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre participeert in ijVENUES, samen met Muziekgebouw Bimhuis en de Passenger Terminal Amsterdam. In totaal heeft deze congreslocatie 6.000 vierkante meter ruimte en kunt u kiezen uit maar liefst 25 zalen. “ijVENUES gaat de competitie aan met andere grote venues in Amsterdam”, vertelt Remco. “Onze samenwerking is uniek: een muziektheater, een hotel en een terminal die samenwerken als één venue, dat vind je nergens in Nederland. Het zijn drie authentieke locaties binnen één venue. Afgezien daarvan vormt onze combinatie de grootste eventlocatie met hotel.”
De mogelijkheden zijn eindeloos. Lex geeft een voorbeeld: “U kunt bij Muziekgebouw Bimhuis allerlei informatiestands inrichten, de breakoutsessies in Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre laten plaatsvinden en het plenaire gedeelte van het congres in de Passenger Terminal Amsterdam. En dit is slechts één van de mogelijkheden. De mooie, open ruimtes geven aan elk evenement extra sfeer.” Ideaal is verder dat alle locaties naast elkaar zijn gelegen. U hoeft uw jas dus niet aan te trekken als u zich tussen de locaties beweegt. De gebruikers zijn divers: ijVENUS wordt zeer veel geboekt door onder andere IT, pharma, techniek en accountants. Het unieke karakter van ijVENUES wordt eveneens onderstreept door de mogelijkheden voor onvergetelijke incentives. Amsterdam is wereldberoemd dankzij de grachten. U kunt met uw gasten vanaf de eigen steiger op de boot stappen en zo een prachtige rondvaart. Lex: “Een evenement zonder incentive is tegenwoordig ondenkbaar. ijVENUES ligt in hartje Amsterdam is daardoor de ideale plek om een incentive te combineren met uw event.”