In gesprek met President van MPI Nederland Thijs Peters.
Op het moment van het interview, woensdag 25 maart, is net twee dagen eerder bekend geworden dat de coronamaatregelen nog verder zijn aangescherpt tot begin juni. Mensen worden gevraagd om thuis te blijven, alleen voor de boodschappen naar buiten te gaan en zich strikt aan de 1.5 meter afstand te houden tijdens een wandeling met de hond of het halen van een frisse neus met het gezin.
‘De digitale wereld is dé manier om toch mensen te verbinden. Júíst nu’
Thijs zit, net als een overgroot deel van Nederland, thuis achter de laptop op het moment dat we elkaar telefonisch spreken. De kersverse voorzitter van MPI - dat dit jaar 25 jaar bestaat - moest in het begin even wennen aan het ‘nieuwe normaal’, maar Thijs is op het moment razend druk om samen met zijn collega’s van MPI zo goed mogelijk door deze vreemde tijd te komen. “Gisteren
hebben we in een videocall plannen gemaakt om MPI financieel gezond te houden. Tijdens deze sessie werd meteen duidelijk waarom we allemaal zó graag in deze branche werkzaam zijn;
we werken graag met mensen en zetten ons in om het andere mensen naar de zin te maken. Dat kan nu even niet in real life, maar ons motto blijft dat we het leuk willen maken voor anderen.
Júíst nu. Op dit moment is de digitale wereld dé manier om toch mensen te verbinden: denk aan calls, videobellen en het versturen van positieve content.”
‘We komen hier als branche weer wijzer en sterker uit’
Blijf in gesprek
De MPI-bijeenkomst van 25 mei gaat dan online ook gewoon door. “Online willen we de mensen bieden wat ze nodig hebben. Want ik geloof heel sterk in relatiebeheer. Blijf met elkaar in gesprek.
Corona heeft en zal gevolgen hebben voor iedereen in de event- en hotelbranche, iedere tak heeft zijn eigen uitdagingen op weg naar herstel en om zo snel mogelijk weer back in business te zijn.
Als ik naar de hotelbranche kijk, snakken we ernaar om zo snel mogelijk weer de concurrentie met elkaar aan te gaan, maar op dit moment zij we vooral collega’s die elkaar helpen waar mogelijk.
We gaan hier met zijn allen voorlopig nog de gevolgen van voelen, maar één ding is zeker: we komen hier als branche weer wijzer en sterker uit.”
‘De behoefte aan het weer oppakken van de leuke dingen van het event-vak groeit’
Global Meetings Industry Day
Op 14 april, tijdens Global Meetings Industry Day (GMID), zal er online ook inhoudelijk sterke content gepresenteerd worden door MPI Nederland in samenwerking met MPI Global en een aantal
European Chapters. Gratis toegankelijk voor de gehele branche. “De behoefte aan positiviteit en aan het weer oppakken van de leuke dingen van het eventvak groeit. Met inachtneming van de
ernst van de situatie zoals die nu is, wil men wel door natuurlijk.”
‘Het brengt het mooiste in de mens naar boven’
Live is Beautiful
Het EventPlatform, waar MPI ook onderdeel van uitmaakt, heeft de website liveisbeautiful.nl in het leven geroepen. MPI wil samen met andere brancheorganisaties IDEA, Genootschap voor
Eventmanagers, CLC Vecta, de Dutch Venue Association en de vereniging van Evenementenmakers hartverwarmende live-initiatieven delen in de strijd tegen corona. “Corona raakt ons allemaal.
De onzekerheid over wat komen gaat, is voor velen zorgwekkend, maar het brengt ook het mooiste in de mens naar boven. Met Live is Beautiful verspreiden we als eventbranche, de branche van
ontmoetingen en live communicatie, positieve (live) acties van medeburgers en bedrijven. En dan zijn we (hopelijk) na de zomer klaar voor een nieuwe werkelijkheid.”
Dit interview verscheen in editie 03/2020 van MEETINGS.