Rotterdam Partners Convention Bureau biedt ondersteuning bij het organiseren van een internationaal congres, beurs, vergadering of zakelijk evenement in Rotterdam. Rotterdam Partners heet iedereen van harte welkom in Rotterdam! In gesprek met Mark de Jong, Accountmanager Business Events.
Rotterdam is een dynamische wereldstad, internationaal geroemd als ‘gateway to Europe’. De haven is de spil van Europa’s grootste maritieme cluster, maar ook binnen andere sterke economische sectoren speelt Rotterdam mee op wereldniveau. Dankzij de strategische ligging staat Rotterdam letterlijk in verbinding met de rest van de wereld. Als stad biedt het alles in een: een compacte binnenstad waar congres- en evenementenlocaties, hotels, restaurants en een rijk vrijetijdsaanbod op loopafstand van elkaar liggen. “Wij werken samen met meer dan 170 partners in de stad. Dit zijn verschillende hotels, locaties en bedrijven die iets toevoegen aan de evenementenbranche. Of het nu gaat om een internationaal congres, een beurs of een zakelijk evenement, wij bieden de juiste expertise. Wij kennen Rotterdam als locatie, wat maakt dat men bij ons ook terecht kan voor een professioneel en kosteloos advies op maat.”
De huidige trends en ontwikkelingen
In Rotterdam wordt er vooral heel creatief nagedacht over de mogelijkheden nu er nog sprake is van de coronacrisis. “Alle locaties hebben de gelegenheid genomen om opnieuw hun capaciteit te berekenen. De verschillende locaties hebben zo goed als het kon hun rooting aangepast. Zij hebben ervoor gezorgd dat alle protocollen omtrent de 1,5 meter afstand op orde zijn en tevens toekomstbestendig zijn. Dit geldt voor hotels, evenementenbureaus en andere locaties.”
Op dit moment is Rotterdam open voor events en mogelijkheden zoals deze voor de coronacrisis waren, met hierbij de huidige maatregelen in acht nemend. Vanaf 1 juli zijn events en congressen weer mogelijk. “Wij houden hierbij de nieuwe capaciteiten aan in de verschillende locaties waarbij de 1,5 meter richtlijn geldt. Er is dan ook sprake van een maximumcapaciteit bezoekers binnen deze 1,5 meter richtlijn.”
Rotterdam Zet Door!
Om ondernemers in de vrijetijdssector te steunen startte Rotterdam Partners vlak na het uitbreken van de crisis in maart de Rotterdamse campagne #ROTTERDAMZETDOOR, om alle initiatieven die tijdens de lockdown ontstonden onder de aandacht te brengen bij de bewoners van Rotterdam. Op de bijbehorende website www.rotterdamzetdoor.nl kunt u alle initiatieven vinden die in Rotterdam uit de grond zijn gekomen. Met de versoepeling van alle maatregelen, loopt deze campagne echter bijna af. Met de zomercampagne ‘Rotterdam. GA GEWOON ZELF.’ , gericht op het herstel van de bezoekerseconomie, zet Rotterdam Partners een volgende stap.
Zomercampagne
In samenwerking met de gemeente Rotterdam heeft Rotterdam Partners de zomercampagne ‘Rotterdam. GA GEWOON ZELF.’ opgezet. Voor het creatief concept werkt Rotterdam Partners samen met Dept Agency. Deze nationale campagne wil op een no-nonsense manier de bezoeker uit eigen land laten zien hoe deze Rotterdam zelf en op een veilige afstand kan beleven. In de eerste teaser zal de kijker door travel vloggers @Wanderlust.nl en @Saltinourhair worden meegenomen naar diverse plekken in Rotterdam. Dit zonder al te veel te verklappen, daar de kijker dit zelf moet gaan ontdekken. U kunt de teaser bekijken via het kanaal van Rotterdam Info en de social media kanalen van de reisvloggers.
Faciliteren van zakelijke bijeenkomsten
Hoe faciliteert Rotterdam Partners nu de zakelijke bijeenkomsten in Rotterdam?
“In principe blijft ons werk hetzelfde. Echter proberen wij nu in onze activiteiten te laten zien dat Rotterdam een veilige en toegankelijke stad is, met veel ruimte waar gemakkelijk events binnen de huidige maatregelen kunnen worden georganiseerd. Daarbij proberen wij ook te laten zien dat Rotterdam vooruit loopt op het gebied van innovaties en mogelijkheden.” Rotterdam Partners wil samen met hun partners laten zien dat ook zij meedenken aan hybride vormen van evenementen, zoals het deels online organiseren van events. “Een goed voorbeeld hiervan is het Postillion Hotel. Zij hebben NXTMice georganiseerd, waarbij zij lieten zien dat een fysiek event, gecombineerd met een digitaal aspect, mogelijk een nieuwe vorm van een congres kan zijn.”
Informatie en communicatie
Wanneer er veel online plaatsvindt, is informeren en communiceren van groot belang. Hoe gaat Rotterdam Partners hiermee om? “Wij houden de richtlijnen sowieso scherp in de gaten. Tegelijkertijd hebben wij zoveel mogelijk digitaal contact. Wij hebben wekelijks op verschillende manieren contact met diverse organisatoren uit ons netwerk. Zo hebben wij bijv. een Rotterdam Happy Hour. Dit betreft een online meeting en netwerkmoment om bij te praten over de actuele stand van zaken. Tevens hebben wij een recovery plan opgezet, waarmee wij verschillende activiteiten willen gaan organiseren. Zowel nationaal als internationaal willen wij laten zien dat Rotterdam op een veilige en verantwoorde manier iedereen wil verwelkomen die de stad wil leren kennen.”
Van harte welkom in Rotterdam
Voor alle organisatoren van meetings en events heeft Mark de Jong nog een boodschap: “Rotterdam is heel goed bereikbaar op verschillende manieren, ook binnen de 1,5 meter regel. De stad is open en ruim, waardoor je je gemakkelijk met grote groepen in de stad kunt bewegen. Er zijn diverse venues in verschillende formaten, wat maakt dat er veel keuze is om met alle verschillende groepsgroottes een geschikte locatie te vinden. Rotterdam Partners verwelkomt net zoals altijd iedereen om dit zelf te ervaren.”
Wilt u meer weten over Rotterdam Partners? Bezoek dan www.rotterdampartners.nl voor actuele informatie omtrent de mogelijkheden in Rotterdam voor beurzen, congressen en zakelijke evenementen.