Bij DNK houden ze van dingen anders dan anders doen. Met een bibliotheek, theater, bioscoop en een zalen- en congrescentrum, in het centrum van Assen, draaien ze hun hand niet om voor buitenissige combinaties voor een
zakelijk evenement.
Van een groot congres met een operazangeres of een illusionist. Of een mooie show op een catwalk waar een
zakelijk gezelschap onder het genot van een lunch de grootste inspiratie opdoet. Het kan allemaal en daar wil het Asser cultuurcentrum komend jaar dus ook nog meer energie in steken. Volgens directeur Hanneke Bruggeman
zit buiten de lijntjes kleuren in de genen van DNK. “We hebben in het gebouw veel functies onder een dak,
dus combineren is ook voor unieke zakelijke evenementen heel goed. Zo krijg je bijeenkomsten die de deelnemers
nog lang heugen. Al die verschillende activiteiten maken samen van DNK een ideale ontmoetingsplaats voor zowel
ontspanning, ontwikkeling als vermaak.”
Innovatieve denkwijze
Die innovatieve denkwijze van DNK werkt dus door in de livestreams, congressen en andere events die DNK faciliteert. “Wil je tijdens je bedrijfsuitje een spannende film bezoeken of meeslepende voorstelling bijwonen? Dat kunnen we regelen. We hebben zo allerlei soorten business-events in DNK. Er is genoeg te ontdekken.” De viering van het tienjarig bestaan van het gebouw waar alle facetten zijn ondergebracht, was afgelopen september niet alleen genieten voor het publiek, maar het betekende ook nieuwe ideeën voor de medewerkers, vertelt Hanneke. “Zo ontstond het idee voor een spectaculaire lichtshow in onze Grote Zaal, waarbij we gebruik maakten van de trekken uit onze theatertoren. De laatste dag van het jubileumweekend hadden we een zogeheten Catwalk Brunch.
Bezoekers zaten aan een catwalken konden daar genieten van culturele en culinaire hoogtepunten. De meest bijzondere acts van zowel amateur- als professionele gezelschappen, liepen letterlijk over de tafel. Van multiinstrumentalisten, gitaristen en een illusionist, tot aan burlesque dansers en luchtacrobaten. Er was ook een dichter en een operazangeres en stille acts en een loftrompet.” De brunch was toegankelijk voor alle bewoners uit Assen en omstreken. Ook een aantal medewerkers, waaronder Hanneke zelf, schoven aan. “Ik zat daar en dacht dat dit fantastisch zou zijn om ook zakelijk te doen. En dat zou je dan als bedrijf of instelling helemaal naar eigen smaak en grootte kunnen invullen. Het moet zo groot of klein kunnen zijn als je zelf wilt.” Hoe dat precies invulling krijgt gaat DNK de komende tijd nog uitwerken, maar dat er een mooi event uit komt is volgens de DNK-directeur zo goed als zeker. En er komt nog meer aan. “We hebben bijvoorbeeld een theatershow over Alzheimer. Die willen we ook zakelijk inzetten, vooral voor de zorgsector. Dat geeft een extra dimensie aan je bijeenkomst of congres.
Zoiets maakt een papieren probleem tastbaar.” En misschien volgen nog wel meer inspirerende ideeën naar aanleiding van het feestelijke programma rond het tienjarig bestaan van De Nieuwe Kolk, denkt Hanneke. “Met het jubileumweekend hebben we ons visitekaartje afgegeven en laten zien wat er mogelijk is in en buiten ons gebouw. Er is van alles mogelijk. We hadden bijvoorbeeld een lichtfeest in de binnenstad van Assen. ‘Assen licht op’, heette dat. Dit vierdaags gratis festival had een paar unieke lichtkunstwerken verspreid door de stad. Onder andere ‘Firefly Field’, een lichtinstallatie van honderden vliegende lichtpunten die de bewegingen van vuurvliegjes simuleren. En ook ‘Flessenpost’, een lichtinstallatie van drijvende flessen, gevuld met complimenten geschreven voor bewoners van Assen. Een wandelroute door het centrum van Assen voerde je langs alle lichtkunstwerken. Ik kan me zo voorstellen dat we ook hiermee een mooie vertaalslag kunnen maken naar een goede zakelijke inzet.” dnk.nl/zakelijk
