Utrecht is de meest competitieve regio van Europa en laat daarmee alle andere belangrijke regio’s in Europa achter zich. Utrecht wil zichzelf nog sterker positioneren. Daarom gaat dit hart van Nederland zich nog sterker dan voorheen in de markt zetten als Utrecht, Heart of Health. MEETINGS sprak met Monique André de la Porte, accountmanager bij Utrecht Convention Bureau, en Maartje Drijvers, marketeer business & talent, over de nieuwe focus van Utrecht op gezonde mensen en een gezonde omgeving in een gezonde samenleving.
Utrecht beschikt over tal van kennisinstellingen, laboratoria en ondernemingen, die actief zijn op het gebied van life sciences en health en duurzaamheid. “We hebben veel relevante kennis in de regio”, zegt Maartje. “Daarom willen we onder andere congressen naar Utrecht halen, die op dit gebied meerwaarde hebben.”
Kennisdeling
“Life sciences en health is een paraplu waar veel onder kan vallen”, vertelt Monique. “Congressen zijn ideaal voor het delen van de kennis die we in onze regio in huis hebben. En we beperken ons niet tot de stad Utrecht - de hele regio wordt erbij betrokken en zet actief de schouders onder deze herpositionering.” De eerste successen zijn al behaald en de congresagenda voor de komende jaren loopt steeds verder vol. Van 17 tot en met 20 oktober vindt bijvoorbeeld in de Jaarbeurs de Enactus World Cup plaats. Tijdens dit mondiale event ontmoeten topstudenten en de top van het bedrijfsleven elkaar, en ontstaan er vaak creatieve, baanbrekende start-ups die een bijdrage leveren aan de Sustainable Development Goals. “We ontvangen zo’n tweeduizend mensen”, vertelt Monique. In de nabije toekomst zal de combinatie van life sciences en health en de sterke positie als congresregio verder worden uitgebouwd. Utrecht Convention Bureau zal hiervoor een belangrijke schakel zijn: met het grote netwerk van locaties, partners en andere belangrijke leveranciers voor congressen staat Utrecht Convention Bureau altijd met advies klaar voor congresorganisatoren.