Alsof het zo moet zijn: Van Gorcum bestaat dit jaar 222 jaar en de kleine zaal van DNK heeft precies 222 stoelen. Vanaf nu gaat de theaterzaal door het leven als de Van Gorcum Zaal. Met Drukkerij Van Gorcum en Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum als nieuwe sponsor, komt Asser historie én cultuur samen.
Van Gorcum volgt hiermee Rabobank Assen en Noord-Drenthe op. Al zolang het bestaat zet Van Gorcum zich in voor cultuur. Zo begon oprichter Claas van Gorcum in 1823 de eerste leeszaal in Assen: “Eigenlijk de voorloper van de bibliotheek”, legt Kor IJszenga – directeur Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum – uit. “Drukkerijen wisselden onderling boeken uit zodat ze een breder aanbod hadden. Al die boeken waren te lezen in de leeszaal.”
Historie krijgt vervolg
De historie krijgt met het sponsorschap een mooi vervolg. “We verbinden ons graag aan een sterke en innovatieve organisatie als DNK. Een theater, bioscoop en bibliotheek in één zie je niet vaak. Daarnaast straalt DNK kwaliteit uit. Op zo’n organisatie zijn we trots”, licht IJszenga de keuze namens beide organisaties toe. “Met dit sponsorschap kunnen we samen wat terugdoen voor Assen en het culturele klimaat in de stad”, vult Vincent Vermeer - commercieel- en marketingmanager bij Veldhuis Media en verantwoordelijk voor het merk Drukkerij Van Gorcum – aan. De drukkerij werd in 2014 verkocht aan Veldhuis Media, maar de naam bleef behouden.
Icoon in Assen
Ook DNK is verheugd met de nieuwe sponsor. “Van Gorcum is een icoon in Assen”, vertelt directeur Hanneke Bruggeman enthousiast. “Het is een mooie organisatie die een grote rol speelt in de historie van onze stad. We kunnen niet wachten tot we de theaterkaarten met Van Gorcum Zaal erop kunnen gebruiken.
Multifunctionele zaal
De theaterzaal is een zogenoemde vlakkevloerzaal en door de uitschuifbare tribune multifunctioneel te gebruiken. In een regulier seizoen zijn er zo’n zeventig voorstellingen en concerten en vijftig verhuringen en andere activiteiten.