e zijn op weg naar de grote inhaalslag in evenementen, dat geldt ook voor zakelijke bijeenkomsten. We willen elkaar weer écht zien na twee jaar in milde isolatie. Bij elkaar komen met gelijkgestemden, dat hebben we gemist. Als organisator speel jij de belangrijke rol van verbinder, je brengt mensen samen. Hoe zorg je ervoor dat je programma daar goed op aansluit? MEETINGS sprak met Erik Peekel, Programmamaker (online) talkshows/evenementen en Dagvoorzitter - verbinden & activiteren. Deze tijd vraagt om aanpassingen in je programma, dat actief en relevant moet zijn. Meer dan ooit wil je je deelnemers activeren, want men wil bijpraten en netwerken in plaats van zitten en luisteren. Toch mag dat niet ten koste gaan van de relevantie, vooraf moet direct duidelijk zijn waarom men jouw bijeenkomst niet wil missen. Een aantal werkvormen die ik vaak gebruik bieden uitkomst.
Walk your talk
In dit netwerk-spel beantwoorden de deelnemers vragen door een plek in de ruimte in te nemen. Vraag bijvoorbeeld ‘Welke soort vakantie past het beste bij jou?’ Bij iedere hoek van de ruimte past een ander antwoord, bijvoorbeeld strandvakantie, sportieve vakantie, stedentrip en verre reis. De deelnemers verplaatsen zich en gaan vervolgens kort in gesprek met iemand die dezelfde keuze maakte. Dit herhaal je in nog een paar rondes. Deze werkvorm wordt relevant door de vraagstelling af te stemmen op het doel van je bijeenkomst. Op een bijeenkomst met collega’s vraag je dan bijvoorbeeld ‘Welk rapportcijfer geef jij aan onze dienstverlening?’ De ruimte verdeel je dan niet in vier hoeken, maar de ene kant van de ruimte geldt als rapportcijfer 10 en de andere kant als rapportcijfer 0 met de tussenliggende cijfers daar tussenin. In dit geval kan de gespreksleider een paar deelnemers vragen om de keuze toe te lichten: ‘Waarom koos je voor dat rapportcijfer?’ En dan kun je een aantal voorbeelden bespreken. Je kunt ook stellingen gebruiken: ‘In welke mate ben je het hier mee eens…?’
Tafellakensessies
Tafellakensessies zijn brainstormsessies, waarbij je de groep verdeelt over kleine groepjes, denktanks. Die groepjes voeren stamtafelgesprekken over een vooraf gekozen uitdaging. In verschillende rondes werken ze aan concrete oplossingen. De ideeën worden opgeschreven op het tafellaken, dat vormt een groot bierviltje vol ideeën. Aan het einde kiest ieder groepje één idee dat als concrete
aanbeveling wordt gepresenteerd aan de andere groepjes.
Superbrainstorm
Ook in een plenaire setting kun je deelnemers met elkaar in gesprek brengen. In de Superbrainstorm vormen de deelnemers kleine brainstormgroepjes met deelnemers die voor of juist achter hen zitten in de zaal. In korte rondes gaan zij in gesprek over vooraf bepaalde uitdagingen. Zij wisselen kennis met elkaar uit en komen tot nieuwe inzichten. De meest verrassende oplossingen worden tussendoor gedeeld met de hele groep.
Wandverslag
De kunstenaars van het Wandverslag leggen in woord en beeld vast wat er besproken wordt. Zo ontstaat een uniek verslag met veel quotes en plannen. Het kunstwerk krijgt na afloop een plek in het bedrijfsrestaurant of een bespreekruimte, op die manier kun je makkelijk nog eens terugpakken op wat er werd besproken.
Netwerkacts
Bezoekers van zakelijke bijeenkomsten leggen graag nieuwe contacten. Met een netwerkact geef je structuur aan de ontmoeting, je maakt het makkelijker om in gesprek te gaan. Zo zetten wij vaak acteurs in als belbutlers, zij dragen een klassiek telefoontoestel op een dienblad. Eén van de butlers loopt met een rinkelend toestel op een gast af, even later is die via de telefoon in gesprek met een andere gast. Een ander voorbeeld zijn de actrices van ‘Perfect Match!’ Met verschillende werkvormen brengen zij gasten met elkaar in gesprek. Het Levend Bankstel is een klassieke canapé waarin twee acteurs verwerkt zitten, zij nodigen willekeurige gasten uit om plaats te nemen en brengen hen met elkaar in gesprek.
Maak je programma actief en relevant
De behoefte om bij te praten en elkaar te zien is groter dan ooit. Als organisator speel jij een sleutelrol in het samenbrengen van je gasten. Zorg voor een programma waarin men actief met elkaar kan netwerken mét een relevante agenda.
Aaaaha! helpt je graag met de juiste werkvormen, professionele gespreksleiders en teambuilding workshops:
www.livecommunicatie.nl/verbinders