'Waarom doe je dit?’ vroeg een opdrachtgever aan mij.
Sinds 25 augustus publiceer ik om de week een vlog met een gratis tip over online events, het maken van video of animatiefilms. Mijn antwoord was: ‘2020 is een raar jaar, veel opdrachtgevers zijn zoekende. Om ze te helpen deel ik mijn kennis en ervaring.’
Mijn opdrachtgever is een uitgeslapen type en zei: ‘Dat is een leuk antwoord voor de bühne, maar waarom doe je het echt?’ Ik had nog kunnen antwoorden: ik wil iets teruggeven omdat ik al sinds 1994 (online) events, video’s en animatiefilms mag produceren in opdracht van bedrijven, overheden en instellingen. Maar dan zou ik de intelligentie van mijn opdrachtgever beledigen. Ik antwoordde in alle eerlijkheid: ‘Ik geloof in de wet van wederkerigheid. Als je nu iets weggeeft, is er een kans dat je op termijn iets terug krijgt.’ Op termijn, zeg ik er nadrukkelijk bij. Als je op een quick win uit bent, kun je beter een bank overvallen (bij wijze van spreken). Vloggen met gratis tips is een investering in tijd, energie en ook geld zonder de garantie dat je er iets voor terugkrijgt. Dus waarom neem ik dit risico? Omdat ik in de coronamaanden veel heb nagedacht over waar ik als ondernemer sta en waar ik naar toe wil. Ik kwam tot deze gedachte: ik wil online meer opvallen, maar met de zoekwoorden video, animatiefilm en online event kom ik niet snel op de eerste pagina van Google. Simpelweg omdat grote bedrijven diep in de buidel tasten voor de topposities. En pagina twee van Google noemen ze het kerkhof omdat daar nooit iemand komt. Ik besloot op een andere manier online zichtbaarder te worden. Letterlijk door zelf in beeld te komen en mijn netwerk te vragen of ze dit willen delen. Op het moment dat ik dit had besloten, drongen er zich allerlei ‘waarom’-vragen op. Waarom denk je dat je kunt vloggen? Je hebt het nooit eerder gedaan. Waarom denk je dat mensen gaan kijken? Hun mailbox stroomt vaak al over. Waarom denk je dat mensen jouw vlogs gaan doorsturen naar hun relaties? Ze hebben wel wat beters te doen.
Ik haalde diep adem en moest denken aan een liedje van het cabaretduo ‘Yentl & de Boer’. Het gaat over de slechte raadgever ‘die altijd op de eerste rij zit. En altijd super ongelegen komt’. Ik negeerde de slechte raadgever en sloeg aan het vloggen. Inmiddels heb ik er twee gepubliceerd en meerdere leuke reactie mogen ontvangen. Nieuwe contacten hebben zich via mijn website ingeschreven voor mijn vlogs met gratis tips. Anderen hebben zich uitgeschreven van mijn mailingslist. Dat vind ik niet leuk, maar het is wel goed voor de kwaliteit van de lijst. In het bedrijvenpand waar ik zit, heeft een aantal ondernemers enthousiast gereageerd. Dat gaf mijn zelfvertrouwen een boost. En heel belangrijk: ik heb lol in het bedenken en maken van nieuwe vlogs. Het geeft me energie en houdt me scherp. Voordat ik ga opnemen, stel ik mezelf 2 vragen. Het zijn de 2 vragen die ik aan iedere opdrachtgever voor een video, animatiefilm of online event stel. Waarom zou iemand gaan kijken? En waarom zou iemand blijven kijken. Pas als ik daarop een goed antwoord heb, druk ik op ‘record’.
Benieuwd naar mijn vlogs?
Kijk op: www.broadcastyourbusiness.nl/vlog/
Wil je reageren?
Stuur een mail naar: henkjan@broadcastyourbusiness.nl