Er zijn planken volgeschreven over management. En bijna al deze boeken staan vol zinvolle tips over hoe een organisatie beter kan. En inderdaad: er kan altijd wel wat worden verbeterd. Maar kan dat ook bij u? Ja, zegt u nu natuurlijk. Maar hoe vaak komt het niet voor dat u - of uw collega - bij het lezen van waardevolle adviezen denkt: ik doe het al goed, nu die ander nog. Wouter Hart heeft hier, samen met Thom Verheggen, een boek over geschreven: de Oplossingenmachine. MEETINGS sprak met Wouter over foto’s en oplossingen.
“Met ons boek laten we zien dat u niet naar een foto kijkt, maar onderdeel bent ván de foto - zoals mijn collegaschrijver Arend Ardon dat vaak mooi zegt”, vertelt Wouter. “Vanuit dat perspectief is het veel eenvoudiger goede resultaten te bereiken.” Hij is ook (co-)auteur van ‘Verdraaide organisaties’ en ‘Anders vasthouden’.
Spiegel
Op het moment dat er een probleemanalyse gemaakt wordt, beginnen mensen bijna als vanzelf te wijzen naar anderen. Wouter: “Bestuurders wijzen naar geldschieters en ministeries, leidinggevenden klagen over procedures en medewerkers, medewerkers hebben kritiek op wetgeving en bureaucratie. In ons boek houden wij iedereen - dus ook de lezer - een spiegel voor. We veranderen het perspectief en dat doen we door verschillende voorbeelden uit de praktijk onder de aandacht te brengen. Zo is er voor iedereen een herkenbare situatie te vinden.”
Wouter geeft aan dat het voor de lezer ook wel eens spannend kan zijn. Een spiegelbeeld kan soms wel eens een minder fijn beeld laten zien dan gehoopt. “De lezer wordt eigenlijk een beetje kwetsbaarder als hij zich realiseert dat het boek ook over hem gaat. Aan de andere kant kan dit ook een stimulans zijn om deel uit te maken van de oplossing.”