Het huidige digitale tijdperk vergt veel van mensen. Je moet immers ‘altijd bereikbaar zijn’. Is dat ook echt zo? In hun boek “Niet appen tijdens het eten” gaan Sanne Kanis en Aaron Mirck in op digitale omgangsvormen. Zij staan stil bij de vraag of deze omgangsvormen ons gelukkig maken – of niet. Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag legde MEETINGS de smartphone terzijde en sloeg het boek open, met als resultaat deze recensie.
Hoe vaak heeft uw smartphone geprobeerd uw aandacht te trekken tijdens het lezen van de bovenstaande alinea? En hoe vaak heeft u de verleiding weerstaan, niet toch op uw scherm te kijken? En hoe vaak gebeurt dit niet tijdens het eten, vergaderen, sporten of een gesprek?
Ping/Piep/Tril
Toen de mobiele telefoon voor iedereen beschikbaar werd, lagen de toestellen op tafel alsof ze bij een tafelschikking behoorden. “Doe eens gezellig en leg die telefoon weg,” was – en is – een veelgehoorde verzuchting. In treinen werden stiltecoupés ingevoerd, zodat mensen aan de kakofonie van telefonerende medereizigers konden – en kunnen – ontkomen De komst van mobiel internet, smartphones en allerlei apps voor social media heeft niet bepaald tot een ommekeer geleid. Overal hoor je ping en piep of trilt er iets. In “Niet appen tijdens het eten” houden Kanis en Mirck aan de hand van herkenbare voorbeelden de lezer een spiegel voor. Of het nu gaat om eindeloze spraakberichten van een vriendin, de verfacebooking van LinkedIn of het gebruik van emoji’s van kinderfoto’s online, elke casus is zinvol om te lezen.
Het boek bestaat uit zes delen, waarin onder andere het smartphonegebruik in vrienden- en familiekring, op het werk en bij dating en relaties worden beschreven. Elke casus eindigt met een aantal vuistregels, die een uitkomst kunnen vormen voor de beschreven voorbeelden en voorbeelden die daarmee te vergelijken zijn. De pandemie vormde voor velen de definitieve doorbraak voor onlinewerken. Dat was voor veel mensen een uitkomst, maar ook een bron van gêne. We kennen allemaal de soms vermakelijke voorbeelden, die variëren van spinnende katten die het gezellig vinden dat u thuiswerkt tot krijsende kinderen die nu en niet straks iets willen vragen. Tegelijk waren er ook meer gênante situaties, zoals een schofferende opmerking over een collega, terwijl de microfoon niet op mute staat of die ietwat intieme foto aan de muur van de werkkamer, die pontificaal in beeld is… Het huidige digitale tijdperk vergt veel van mensen. Je moet immers ‘altijd bereikbaar zijn’. Is dat ook echt zo? In hun boek “Niet appen tijdens het eten” gaan Sanne Kanis en Aaron Mirck in op digitale omgangsvormen. Zij staan stil bij de vraag of deze omgangsvormen ons gelukkig maken – of niet. Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag legde MEETINGS de smartphone terzijde en sloeg het boek open, met als resultaat deze recensie. Niet appen tijdens het eten Digitale etiquette.
Beoordeling
De schrijvers van “Niet appen tijdens het eten” hebben grondig onderzoek verricht en de resultaten en aanbevelingen in een luchtige, prettig leesbare vorm aan de lezer gepresenteerd. Het is niet een ouderwets, belerend etiquetteboek, maar juist een hedendaags, positief geheel geworden, met herkenbare voorbeelden en praktische tips. Wie deze tips opvolgt, zal zeker overwegen, de smartphone met al z’n mogelijkheden en verleidingen, eens glimlachend terzijde te leggen om ouderwets gezellig offline te genieten. “Niet appen tijdens het eten” (november 2022, ISBN: 978 90 8325 642 9) is geschreven door Sanne Kanis en Aaron Mick en uitgegeven door Bot Uitevers.