Velen zullen het herkennen: een team dat hard werkt, maar waar de sfeer wat gelaten is. Sleur ligt op de loer en mensen hebben niet meer de neiging een stapje extra te zetten. Hoewel de werkomgeving schoon is, lijkt er toch veel stof op uw organisatie te liggen. Even iets leuks doen met elkaar, dat is
wat er nu nodig is. Een teamuitje kan het stof van uw organisatie blazen. Er mag gelachen worden! MEETINGS dook in de wereld van teamuitjes.
Waarom een teamuitje? Een teamuitje zorgt ervoor dat uw mensen elkaar informeel ook (beter) leren kennen. Met elkaar plezier maken zorgt ervoor dat men ook veel meer van elkaar kan ‘hebben’ als er iets fout gaat. Een mooie combinatie van ontspanning en inspanning zorgt voor een goede teambuilding.
1. Het doel
Wat wilt u bereiken met uw teamuitje? Wilt u ervoor zorgen dat mensen er weer vol voor gaan of wilt u de dagelijkse sleur doorbreken met een gezellige dag? Wilt u de mensen uitdagen of wilt u hen vooral zien genieten van een leuk moment? In alle gevallen gaat u de mensen een nieuwe herinnering
meegeven. En wat is er mooier als er nog lang over een leuke dag met elkaar wordt nagepraat?
2. Het budget
Een teamuitje is nooit gratis. Informeer uzelf goed voordat u een keuze maakt. Het budget is afhankelijk van de locatie, het aantal mensen en de activiteiten. Vergeet u vooral de catering niet. Hapjes en drankjes zijn essentieel en als die tegenvallen, valt in de beleving van uw mensen het hele uitje ook tegen.
3. De mensen
Een andere belangrijke vraag is deze: voor wie organiseert u dit teamuitje? Is het een teambuilding voor alleen uw collega’s of wordt het een groter, meer informeel uitje waarbij ook gezinsleden meegaan?
4. De activiteit
Zodra u weet wie er meegaan, dan kunt u de activiteit gaan bepalen. Past u de activiteit goed aan uw gezelschap aan. Het heeft niet veel zin om een zware fysieke activiteit te organiseren als u weet dat een groot deel van uw gezelschap dat niet aankan. Een activiteit kan werk gerelateerd zijn, maar u kunt ook gezellig een dag gaan varen, fietsen of een spellenmiddag organiseren.
5. De datum
Het kiezen van een datum doet u niet zomaar. Houdt u altijd rekening met de beschikbaarheid van uw deelnemers en zorg ervoor dat het teamuitje geen (grote) problemen met de agenda’s van uw gasten kan veroorzaken. Een weekendje weg is leuk, maar het moet absoluut ruim van tevoren worden ingepland. Verstuur de uitnodiging dus op tijd en zorg ervoor dat alle belangrijke informatie in deze uitnodiging is vermeld, zoals datum en locatie.
6. het vervoer
Een leuke manier om een uitje te starten is door er samen naartoe te gaan. U kunt een touringcar boeken,
waarmee iedereen tegelijk vanaf uw eigen bedrijfspand naar de locatie kan reizen. U kunt ook het onderling carpoolen stimuleren om de kosten wat in te dammen.
7. De herinnering
Denkt u zelf nog wel eens terug aan een teamuitje? Een paar leuke foto’s maken het teamuitje nog langer een tastbare herinnering. En natuurlijk kunt u een jubilaris er op een later moment nog eens ludiek mee confronteren. Daarom is het zinvol, dat er iemand foto’s of video’s maakt. Deze foto’s zijn vanzelfsprekend a priori voor intern gebruik en niet voor publicatie.
Vanzelfsprekend kunt u zelf een teamuitje organiseren, maar er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die
uw medewerkers een onvergetelijke dag kunnen bezorgen. Voor elk budget en elke groep is wel een fantastisch teamuitje te organiseren.